ورلد نیوز: سیاست‌های ترامپ در سطح جهان ساده‌لوحانه است

دیوید میلر، مشاور سابق شش وزیر خارجه آمریکا گفت شواهد نشان می‌دهد ترامپ نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ معاصر است که قادر به تعریف منافع ملی آمریکا نیست.

ورلد نیوز: سیاست‌های ترامپ در سطح جهان ساده لوحانه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی ورلد نیوز نوشت، دونالد ترامپ در دوران نامزدی خود در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اولویت نخست خود را آمریکا اعلام می‌کرد. وی می‌خواست تا تعادل آنچه را که او به عنوان یک نظم بین المللی غیرمنصفانه می‌دید، رفع کند او همگان را متقاعد کرد که «من تنها می‌توانم آن را حل کنم.» در وضعیت دیپلماتیک نابسامان کنونی رئیس جمهور ترامپ در تلاش است که این سیاست خود را به کار گیرد و آن را در سطح جهانی آزمایش کند.

از جمله اقدامات وی می‌توان به از بین بردن توافق هسته‌ای ایران، راه اندازی جنگ‌های تجاری متعدد، نصیحت و سرزنش اعضای ناتو و متحدان غربی و برگزاری نشست‌های یکپارچه در کنار هم با سران کره شمالی و روسیه اشاره کرد. سرانجام رشته‌ای از گاف‌ها و اقدامات نادرست سبب شد که حزب جمهوری خواه در کنگره این هفته در این موضوع مداخله کند. ترامپ حتی پس از ملاقات با سران جمهوری خواه مجلس نمایندگان و مجلس سنا دیدار آتی خود با ولادیمیر پوتین را در پاییز آینده لغو کرد و جنگ تجاری خود با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورد.

سناتور جمهوریخواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه در جریان جلسه استماع مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «دولت به ما می‌گوید نگران نباشید، صبور باشید ما دارای راهبرد هستیم. اما از جایگاه ما به نظر می‌رسد چنین راهبردی وجود ندارد و مقامات کاخ سفید هر روز که از خواب بیدار می‌شوند تصمیم‌هایی می‌گیرند و آن‌ها را اجرا می‌کنند و برنامه از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد.»

ترامپ فاقد یک راهبرد بزرگ است، او بار‌ها و بار‌ها از تاکتیک‌ها و غریزه‌ها و از تجربیاتش به عنوان یک تاجر یا دقیق‌تر یک فروشنده استفاده می‌کند. او در برخی توئیت‌های خود نوشته است که شما هر گونه معامله‌ای را با هر ابزاری به توافق نزدیک می‌کنید. از نظر او این موضوع درستی است. او پس از نشست خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور در پیامی توئیتری نوشت که دیگر تهدید‌های هسته‌ای از طرف کره شمالی وجود ندارد و سپس به دنبال معامله بعدی خود رفت.

ترامپ با اعتماد به نفس و غریزه‌های خود در رابطه با معامله از هر دو راهکار دیپلماتیک و جزئیات سیاست‌های لازم برای حمله به معاهدات ژئوپولیتیک پیچیده استفاده می‌کند. او به طور غریزی از نهاد‌های چند جانبه و موافقت نامه‌های بسیار متناقض تنفر دارد و بیشتر معاملات مبهم دو جانبه را دوست دارد تا در هنگام اعلام آن‌ها شاهد تشویق حاضرین و یک پیروزی بزرگ باشد. ترامپ همچنین به تهدید و بدنام کردن رقبای خود گرایش زیادی دارد، اما سپس و پس از تهدید خود با نشان دادن ژستی تساهل آمیز اعلام می‌کند که به دنبال مذاکره است و از نظر او این حیطه‌ای مطلوب‌تر است.

آشکار بود که به علت این اقدامات ترامپ و به وجود آوردن نوعی بلاتکلیفی دیپلماتیک شاهد انتقادات اعضای دو حزب عمده آمریکا از وی باشیم. در یک هفته گذشته در خارج از کشور، او به طور عمومی از متحدان نزدیک ناتو در بروکسل انتقاد کرد و پروتکل دیپلماتیک را با انتقاد از میزبان خود یعنی ترزا می‌نخست وزیر انگلیس بی نهایت نقض کرد و از طرف دیگر در عملکردی مودبانه در هلسینکی و در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، نتیجه گیری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات را رد کرد. حتی جمهوریخواهان نیز با این رفتار او مخالفت کردند.

دانیل پلتکا معاون ارشد امور مطالعات سیاست خارجی در اندیشکده امریکن انترپرایز گفت: «بسیاری از ما خواهان مقابله با رئیس جمهور ترامپ هستیم. او رفتاری غیرطبیعی دارد و این به دلیل این است که او یک تاجر است و به دنبال کسب و کار است. البته او به روشی خردمندانه به دنبال حفظ تعادل با مخالفان خود است. اما یک نکته بسیار مهمی در رابطه با ترامپ وجود دارد و آن این است که لفظ غیر مسئولانه و احمقانه وی اغلب باعث می‌شود او مانند دیکتاتور باشد. مردم آمریکا عادت کرده اند که به طور جدی رفتار سران خود را زیر نظر بگیرند و انتظار دارند که رؤسای جمهور آمریکا افرادی حرفه‌ای باشند و به دولت و افرادی که به آن‌ها مسئولیت داده می‌شود احترام بگذارند. باید بگویم که ترامپ باید بداند که ما شاهد معامله چند آپارتمان نیستیم بلکه این آینده جهان است که ما درباره آن صحبت می‌کنیم.»

اقدام اخیر ترامپ در مورد توافق هسته‌ای ایران یک مورد از اقدامات ساده لوحانه وی را نشان می‌دهد و این موضوع نشان می‌دهد که وی فردی است که بیشتر به تمامی امور سیاسی با دیدی تجاری می‌نگرد. بیشتر نارضایتی متحدان نزدیک اروپایی در ماه مه گذشته به علت این بود که او بدون ارائه جایگزینی آشکار از توافق اتمی با ایران خارج شد. ترامپ همچنین در اقدامی دیگر هفته گذشته در پیامی توئیتری و تهدیدآمیز ایران را تهدید به حمله نظامی کرد، اما دو روز بعد در یک سخنرانی از ایران دعوت کرد تا مذاکره کند تا به "معامله واقعی" برسد. حتی زمانی که ترامپ یک نقطه ضعف را از دیگران در دست دارد مانند ناتوانی دیگر اعضای ناتو در افزایش هزینه‌های دفاعی خود او به روشی بسیار مخرب از این موضوع استفاده می‌کند.

انتقاد دونالد ترامپ در سال گذشته از آن‌ها موجب شد که متحدان ناتو هزینه‌های دفاعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. اما ترامپ در عوض به جای ادعای پیروزی و نشان دادن اتحاد در نشست اخیر ناتو به طور رسمی از آلمان متحد نزدیک خود انتقاد و این نشست را به هرج و مرج کشاند و خواهان برگزار جلسه اضطراری در مورد تقسیم بار هزینه‌های دفاعی بر روی دوش تمامی اعضای ناتو شد و سپس در آخرین لحظه، اظهار داشت که متحدان باید میزان مخارج دفاعی خود را از ۲ درصد به ۴ درصد تولید ناخالص داخلی برسانند و دوبرابر کنند. به طور پیش بینی شده، این عملکرد وی سبب بروز احساسات بدبینی و انتقادات متقابل از وی شد.
­

مایکل فلورنوی معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا به یاهو نیوز گفت: «رئیس جمهور ترامپ همیشه باید ستاره نمایش باشد بنابراین آنچه که شما در نشست ناتو دیدید به معنای واقعی کلمه ایجاد یک بحران بود. سپس او به عنوان قهرمان حرکت می‌کند و ادعا می‌کند که هیچ مشکلی وجود ندارد و او به گونه‌ای رفتار می‌کند که در واقع در جلسه به هیچ وجه تغییری ایجاد نشده است؛ بنابراین او بسیار معامله گرانه رفتار می‌کند و تلاش می‌کند رویکردی را که در رابطه با معامله املاک و مستغلات دارد به روابط بین الملل توسعه دهد که این موضوع می‌تواند به نتایج فاجعه آمیزی منتهی شود.»

این اعتقاد ترامپ به این که او به تنهایی می‌تواند مشکلات ژئوپولتیک سخت را رفع کند همچنین در اولویت جلسات رو در رو وی با افراد قوی مانند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بدون حضور همکاران یا یادداشت برداری به خوبی مشهود بود. پس از دیدار ترامپ با کیم، او متحدان کره جنوبی و پنتاگون خود را متعجب و اعلام کرد که تمرینات تحریک آمیز ارتش آمریکا با کره جنوبی را به زودی و پیش از موعد متوقف می‌کند و اعلام کرد که کره شمالی دیگر نشان دهنده یک تهدید هسته‌ای نیست.

این در حالی است که پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا این هفته، اعلام کرد که پیونگ یانگ همچنان به تولید سوخت برای سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد. پس از دیدار خصوصی ترامپ با پوتین، مشاوران او دقیقا در مورد آنچه که وی در مورد سلاح‌های هسته ای، احتمال همکاری نظامی با روسیه در سوریه و تحریم‌های آمریکا ضد روسیه مورد بحث قرار داد، بی اطلاع بودند. در مصاحبه‌ای پس از نشست، ترامپ حتی گفت که آمریکا تمایلی به دفاع از متحد جدید ناتو یعنی مونته نگرو ندارد، زیرا این موضوع می‌تواند به جنگ جهانی سوم بدل شود.

آرون دیوید میلر که مشاور سابق شش وزیر امور خارجه آمریکا بوده است و در حال حاضر؛ معاون رئیس مرکز بین المللی اندیشکده وودرو ویلسون در واشنگتن است، گفت: «شما معتقدید که منطقی غیرمتعارف در رابطه با رویکرد رئیس جمهور ترامپ در رابطه با دیپلماسی وجود دارد، اما نگرانی من این است که با قوانین ژئوپولتیک موجود راهکار‌های وی به نتیجه نرسد. در حقیقت شواهدی همچنان نشان می‌دهد که او نخستین رئیس جمهور آمریکا در تاریخ معاصر است که قادر به تعریف منافع ملی آمریکا و تشخیص آن از منافع شخصی آسیب پذیری، ترس، و دوست داشتن و نداشتن خود نیست.»

انتهای پیام/

مقاله ورلد نیوز درباره سیاست‌های غلط ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار