خسروی در برنامه تیتر امشب مطرح کرد؛

تهران اولین میزبان نشست مبارزه با تهدیدات نرم تروریسم

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: نشست تهران اولین اجلاس طراحی شده در حوزه مبارزه با تهدیدات نرم تروریسم است.

تهران اولین میزبان نشست مبارزه با تهدیدات نرم تروریسم،به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت در برنامه تیتر امشب با اشاره به موضوع نشست امنیتی تهران؛اظهار کرد:ایده نشست امنیتی تهران طی سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی  در اردیبهشت سال جاری به روسیه و با شرکت در نشست امنیتی سوچی شکل گرفت.


سخنگوی شورای عالی امنیت ملی بیان کرد:طی گفت‌وگو شمخانی با دبیران شورای عالی امنیت ملی سایر کشورها و با توجه به نگاه مثبتی که مجموعه کشورها برای برگزاری این نشست داشتند، ضرورت های مشترک موجب برگزاری این نشست در تهران شد.


خسروی ادامه داد:برگزای این نشست در عالی ترین سطح نشان داد که ضرورت ها و احساس نیاز مشترک برای برگزاری اجلاس هایی از این دست در بین کشورهای منطقه وجود داشته است.


وی با اشاره به وجود ضرورت مشترک به عنوان یک متغیر علی در شکل گیری نشست امنیتی تهران،گفت: بخش اول ضرورت ها مربوط به کار مشترک ایران،روسیه،عراق و سوریه است که این کشورها با به کار گیری ابتکارات عملی و سیاسی در موضوع مبارزه با تروریسم تکفیری، خودباروی در بین کشورها را ایجاد کردند.


سخنگوی شورای عالی امنیت ملی  تاکید کرد: تهدیدات امروز  طبیعتا تهدیداتی نیستند که روزی پایان پیدا کنند.


وی گفت:بخش دوم ضروت ها مربوط به رفتار حامیان تروریسم است و امروز آمریکا با استفاده از ابزاری های مختلف در صدد مهار ایران، چین و روسیه است.


خسروی ادامه داد:بعد از شکست و ناکامی میدانی و سیاسی کشورها ی حامی تروریسمدر عراق و سوریه، ایده برگزاری نشست های امنیتی منطقه از سوی بسیاری از کشورها از جمله افغانستان پیگیری شد.


وی افزود:موضوع شکل گیری و استمرار گروههای تروریستی در افغانستان نگران جدی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.


سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به پیشنهاد شمخانی مبنی بر گسترش همکاری ها و معماری جدید امنیتی،گفت:ابعادی که برای مقابله با تروریسم باید به آن توجه شود مربوط به هر دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری است.


وی ادامه داد: با توجه به اقدامات میدانی در مقابله با تروریسم در سوریه و عراق، مشخص شد در حوزه سخت افزاری توانمندی های قابل ملاحظه ای در طراحی و اجرای عملیات‌ها وجود دارد.


خسروی خاطر نشان کرد: ابعاد نرم مبارزه با تروریسم پیچیدگی های خاصی را دارد و شناسایی دقیق این ابعاد و قابلیت ظهور و بروزش در زمینه های اجتماعی و فرهنگی باید مورد بررسی قرار بگیرد.


وی اضافه کرد:در نشست امنیتی تهران به ابعاد مختلف مبارزه با تروریسم اشاره شد و زوایای پنهان در تهدیدات نرم طی گفت‌وگو های دو و چند جانبه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.


سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: نشست تهران اولین نشست طراحی شده در حوزه مبارزه با تهدیدات نرم تروریسم است.


وی افزود: این اجلاس امنیتی هر یک سال یکبار برگزار خواهد شد و گفت‌وگوی های کارشناسی در سطوح مختلف بین پنج کشور شرکت کننده ادامه خواهد داشت تا به مدلی واحد برای مواجه با تهدیدات نرم تروریستی دست پیدا کنیم.


خسروی بیان کرد:با توجه به اینکه زمان کوتاهی را از طرح ایده تا برگزای نشست طی کردیم، امکان گفت‌وگوهای نزدیک برای دستور کار نشست فراهم نبود، اما پیش رفت خوبی را داشته ایم و توافق برای برگزاری سالانه این نشست به دست آمد.


وی تاکید کرد:این نشست دبیر خانه فعالی خواهد داشت و با توجه به دستور کاری که امروز مشخص شد،دبیرخانه موضوعاتی را که در دستور کار قرار گرفته پیگیری می کند تا برای نشست بعدی چارچوب و الگوی مشخصی داشته باشیم.


سخنگو شورای عالی امنیت گفت:نفس تشکیل این نشست در شرایطی که آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران است پیام جدی و روشنی داشت به طوریکه نشان داد نه تنها هدف انزوای ایران عملیاتی نشده است بلکه تحرک ایران در همکاری های منطقه ای روز به روز بیشتر می شود.


وی خاطر نشان کرد:کشوری که به دنبال انزوای ایران است خود عملا در انزوا قرار گرفته و حضور کشورهای مهم منطقه در نشست تهران، نشان دهنده ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در طراحی ابتکاراتی از این دست است.


خسروی افزود:کشورهای شرکت کننده در نشست امنیتی تهران برای میزبانی این نشست اعلام آمادگی کرده اند، اما برای تعیین میزبان بعدی گفت‌وگو ها ادامه دارد و هنوز تعیین و تکلیف قطعی نشده است.


وی با اشاره به عدم حضور پاکستان در نشست امنیتی امروز،اظهار کرد:پاکستان یکی از کشورهایی بود که در اجلاس سوچی نقش فعالی را در شکل گیری این ایده داشت، اما دولت پاکستان تغییر پیدا کرده و هنوز ساختارهای جدیدش شکل نگرفته  است و شاید اصلا پست مشاور امنیت ملی نخست وزیر در این کشور حذف شود.


سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تعامل با اسلام آباد تا برگزاری نشست بعدی ادامه خواهد داشت، تاکید کرد:امیدواریم پاکستان در نشست های بعدی حضور فعالی را داشته باشد.


وی در پایان به اشاره به مقر دبیر خانه نشست گفت:در مورد وجود چنین نهادی اتفاق نظر حاصل شد، اما اینکه این دبیر خانه گردشی و یا ثابت باشد تصمیم گیری نشده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار