اجرای دو طرح آبخیزداری در کازرون

۲ طرح بزرگ آبخیزداری با اعتبار ۱۲ میلیارد و ۹۰۵ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در شهرستان کازرون در حال اجراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این طرح‌ها شامل پروژه سنگی - ملاتی تنگ حنا گاوکشک واقع در زیر حوزه دشت برم و همچنین بند پارسل ملای بلوط زیر حوزه شهری کازرون واقع در حوزه سد دلواری این شهرستان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در بازدید از این ۲ طرح گفت: ارتفاع بند سنگی- ملاتی تنگ حنا گاوکشک هشت متر، حجم عملیات سنگی ملاتی سه هزار و ۱۰۰ متر و حجم آبگیری و ذخیره سالانه آن ۲۰۰ هزار متر مکعب است.

مهرزاد بوستانی افزود: تا کنون هشت میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین طرح بند سنگی - ملاتی پارسل ملای بلوط با ارتفاع هشت متر، حجم عملیات سنگی ملاتی ۲ هزار متر مکعب، حجم عملیات خاکی ۲ هزار متر مربع و حجم استحصال سالانه صد هزار مترمکعب آب، در حال ساخت است.

بوستانی گفت: مجموع اعتبار اختصاص یافته برای اجرای این طرح، چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است که این میزان اعتبار نیز از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، هدف از اجرای این طرح‌ها را ذخیره آب و تغذیه سفره‌های زیر زمینی، کنترل سیلاب و روان آب‌های سطحی، جلوگیری از فرسایش و حمل رسوب، بیابان زدایی و حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی اعلام کرد.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح ها، بخشی از رسوبات خروجی از این حوزه‌ها کنترل و بستر آبراهه‌ها تثبیت خواهد شد.

بوستانی گفت: همچنین اتمام این طرح‌ها افزون بر بهره مندی مردم روستا‌های اطراف از آب آشامیدنی ذخیره شده در پشت این سازه ها، تاثیر بسزایی در افزایش اشتغالزایی و بهبود معیشت ساکنان اطراف این حوزه‌ها دارد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آبخیزداری و آبخوان داری در این استان گفت: شهرستان کازرون به دلیل برخورداری از جنگل‌های ارزشمند بلوط زاگرسی و بروز پدیده خشکیدگی درختان بلوط، در چند سال اخیر اجرای طرح‌های آبخیزداری را در بخش‌هایی از این شهرستان در الویت قرار داده است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

اجرای دو طرح آبخیزداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار