رفتار عجیب زنبورها در طول خورشیدگرفتگی/گویی در سربازخانه‌ خاموشی بدهند!

زنبور‌ها در طول مدت خورشیدگرفتگی کاملی که در سال ۲۰۱۷ رخ داد، پرواز را متوقف کردند و در سکوت فرو رفتند.

رفتار عجیب زنبورها در طول خورشیدگرفتگی/گویی در سربازخانه‌ خاموشی بدهند!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زنبورها با ساختار کلونی سازمان خود یا رقص‌های مختلف برای اطلاع دادن محل غذا، همیشه ما را در مورد شیوه زندگی خود شگفت‌زده کرده‌اند.

دانشمندان در طول خورشید گرفتگی سال 2017، یکی دیگر از رفتارهای رازآلود زنبورهای عسل را شناسایی کردند. حرکت و وز وز آنها در طول کسوف کامل به کلی بازایستاد و خاموش شد.

نگاهی سریع به آزمایش علمی

طی دهه‌های گذشته دانشمندان و جانورشناسان درباره مطالعه رفتار حیوانات مختلف همیشه کنجکاو بوده‌اند تا بتوانند در مورد الگوهای رفتاری ماهی‌ها، شامپانزه‌ها، پرندگان و سایر موجودات تحقیق کنند. اما این موضوع در مورد زنبورها بسیار بیشتر است.

آزمایش علمی اخیر نیز در راستای شناخت هرچه بیشتر الگوهای رفتاری و شیوه زندگی زنبورها صورت گرفت.

در طول خورشیدگرفتگی کاملی که در تاریخ 21 اوت 2017 رخ داد، دانشمندان دانشگاه میزوری تصمیم گرفتند به تفسیر الگوی رفتاری زنبورهای عسل طی این اتفاق بپردازند.

آنها از شهروندان کمک گرفتند و تقریبا 400 دانشمند و علاقه‌مند، 16 سیستم نظارت صوتی را در سه ایالت آمریکا یعنی اورگان، آیداهو و میزوری کار گذاشتند که همه آنها را به طور کامل تحت پوشش قرار داد.

این سیستم برای گوش دادن و ضبط هر وز وزی از جانب زنبورهای عسل کار گذاشته شد.

این سیستم با میکروفن‌های کوچک USB مجهز شده بود و در منطقه‌ای کار گذاشته شده بود که به طور کامل از انسان خالی بود.

تجربه در طول رخداد بزرگ خورشیدی

در حالی که بشر در حال نظاره آرامش حاصل از این رویداد طبیعی بود و در حیرت‌زدگی به سر می‌برد، زنبورها کاملا به حالت بی‌حرکت و بی‌صدا رفته بودند.

پس از پایان کسوف، تمامی سیستم‌ها به آزمایشگاه منتقل شدند تا اطلاعات آنها را بررسی کنند. زمان سکوت و از سر گیری وز وز زنبورها کاملا با آغاز و پایان خورشید گرفتی منطبق بود.


بیشتر بخوانید:رفتار جالب حیوانات با عکاسان حیات‌وحش +تصاویر 


"کانداس گالن" محقق اصلی این مطالعه گفت: ما پیش‌بینی می‌کردیم که بر اساس گزارشات موجود، فعالیت زنبورهای عسل در طول خورشیدگرفتگی و تاریک شدن تدریجی هوا به شدت کاهش یافته و به حداقل برسد، اما هرگز پیش بینی نمی‌کردیم که این تغییر تا این حد ناگهانی رخ دهد و زنبورها یک باره پرواز خود را متوقف کنند. گویی در سرباز خانه‌ای خاموشی دادند!

در سراسر 16 مکانی که سیستم‌ها کار گذاشته شده بود، حرکت تنها یک زنبور در طول کسوف ثبت شده است.

اما حوادث قبل و بعد از خورشیدگرفتگی نیز بسیار جذاب بود، چون زنبورها قبل از وقوع آن برای مدت طولانی‌تری پرواز کردند، که طبق نظر متخصصان، سرعت پایین پرواز آنها را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این رفتار زنبورها حاکی از این است که آنها در هنگام غروب با سرعت کمتری به خانه خود باز می‌گردند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

گویی در سربازخانه‌ خاموشی بدهند!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار