امام جمعه باید مشاوران علمی داشته باشد

امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم داشتن نگاه علمی و دقیق از سوی ائمه جمعه برای تحلیل مسائل و بیان آن در تریبون نماز جمعه، لزوم حضور مشاورانی در کنار ائمه جمعه را یادآور شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آیت الله لطف الله دژکام نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در جمع ائمه جمعه منطقه شمال استان فارس که در شهرستان اقلید برگزار شد، گفت: ما باید کیفیت بخشی را تعریف کنیم؛ ما طلبه‌ها اول هر بحث، درس و نکته‌ای می‌گوییم، یعنی باید بدانیم می‌خواهیم چه کار انجام دهیم و مفهوم دقیقی از حرفی که می‌زنیم باید داشته باشیم.

وی افزود: اگر با روش مرسوم روحانیت موضوعات روز جامعه را برای مردم شرح و بسط داده بودیم بسیاری از مسائل و بحران‌های امروز حل شده بود، گاهی برخی از ما، مطالبی را می‌گوییم که مربوط به سنت روحانیت نیست و نمی‌دانیم طرح این مطالب با چه هدفی دنبال می‌شود و چه چیزی می‌خواهد بگوید.

آیت الله دژکام ادامه داد: جمع این دو مورد یعنی نه به روش خودمان کار کرده، نه کاری را که به تقلید دیگران انجام داده‌ایم درک کرده‌ایم؛ امروز برخی از ما روحانیون نه سبک خودمان را داریم نه به سبک آن‌ها کار می‌کنیم. در حالیکه قاعده کار این بود که هر چه آن‌ها می‌گویند را در سبک خودمان تحلیل کرده و به روش خودمان کار را انجام دهیم.

نماینده، ولی فقیه در فارس با اشاره به حدیثی از امیر المومنین علی (ع)، با این مضمون " اگر می‌خواهید فرمان خدا را ببرید نیاز به علم دارید"، گفت: اگر بدون علم نماز می‌خوانید کار خراب است. امام صادق (ع) فرمود: "برخی از دوستان ما بیش از ۶۰ سال نماز خواندند، اما یک نمازی که بشود آن را امضا کرد و قبول باشد در این ۶۰ سال وجود ندارد، چون مشکلش علم است، نمی‌داند چه می‌خواند".

امام جمعه شیراز با بیان اینکه دین اسلام روش زندگی بشر محسوب می‌شود، گفت: نماز جمعه در راس برنامه‌ریزی برای سبک زندگی اسلامی قرار دارد، این جایگاه را شارع مقدس قرار داده است.

او با بیان اینکه براساس روایات نماز جمعه فرصت موعظه پیامبر برای امت بوده و روز آخر هفته فرصت موعظه و هماهنگی بین امت اسلامی است. گفت: تریبون نمازجمعه، برای توجیه کار ما نیست بلکه برای هماهنگ سازی کار‌ها است.

آیت الله دژکام گفت: اگر بخواهیم ناظر به مسائل شهر و کشور حرفی بزنیم باید عالمانه و دقیق باشد؛ به نظر من در این شرایطی که برای ائمه جمعه ایجاد کرده و دشمنان از نظر تبلیغی و در فضای مجازی به شدت بر علیه ائمه جمعه مشغول هستند، انجام کار علمی ضروت دارد، باید ارائه نقد و تحلیل‌ها، دقیقتر و عالمانه‌تر باشد.

او با یادآوری اینکه سیاست‌های کلی نظام در ابعاد مختلف توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شده است، این موضوع را نشان از نگاه علمی رهبر معظم انقلاب به مسائل دانست و گفت: با نگاه به این حجم از کار علمی می‌فهمین که دروس حوزوی به تنهایی برای بیان مسائل کافی نیست.

آیت‌الله دژکام تاکید کرد که برای رساندن نگاه ائمه جمعه به سطحی که مد نظر مقام معظم رهبری، باید مشاوران عالم در هر رشته‌ای کنار ائمه جمعه باشند، گفت: امروز اگر به اشتباه نکته‌ای در خطبه گفته شود، به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ این مسئولیت ائمه جمعه را سنگین‌تر می‌کند. مشاور امام جمعه هم باید بداند که اگر خطایی رخ داد، او هم درگیر خواهد بود.

او با این تاکید که امروز نمی‌توان بدون علم و از روی سلیقه شخصی در کشور تصمیم گرفت، گفت: آیا آنچه در مجلس یا دولت یا قوه قضاییه انجام می‌شود از روی حساب علمی است؟ کار آن‌ها باید تبدیل به حرف‌های حساب و کتاب دار و علمی شود تا مخاطب بداند با مسئولی مواجه است که موضع منطقی و علمی دارد؛ اگر مسئول هر چه دلش بخواهد بگوید، این جواب نمی‌دهد و مردم اقناع نمی‌شوند.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه ستاد‌های نماز جمعه نیز باید عالمانه هدایت و اداره شود نه سلیقه‌ای، گفت: تمام مدیران شهر باید روی مسئول ستاد نماز جمعه حساب آگاهی باز کنند؛ نباید جایگاه نماز جمعه تنزل یابد.

او ادامه داد: شاید امروز این ذهنیت باشد که برخی مسئولان و سیاسیون خیلی به جایگاه نماز جمعه اهمیت نمی‌دهند. ستاد نماز جمعه باید محاسباتش را از نو شروع کرده و مشکل را پیدا کند که چرا اینگونه شده است؟ امام جمعه هم نظارت داشته باشد تا کار براساس شرع و اخلاق باشد.

آیت‌الله خطاب به حاضران در جلسه تاکید کرد که نگذارید کار به جایی برسد که بگویند قوی‌ترین اهرمی که امام به آن اتکا و شاه را بیرون کرد، نمی‌تواند تاثیر گذار باشد.

او تصریح کرد: مشکل کار کجاست که امروز برای برخی مراسم بی خاصیت که نه نفعی برای مردم دارد و نه دردی را دوا می‌کند بیشتر از نماز جمعه که سنت رسول الله است خرج می‌کنند؟ این موضوع جز با رویکرد عالمان حل نمی‌شود، باید پاسخ به گونه‌ای باشد که همه را قانع کند؛ امروز در این وادی کار زمین مانده زیاد داریم.

امام جمعه شیراز با اشاره به تحلیل یک فرانسوی از شبکه مساجد در ایران و تاثیر آن بر سقوط شاه، گفت: امروز دشمنان تلاش می‌کنند شبکه مساجد نباشد؛ مسجد مسجد باشد و هر مسجد برای خود کار کند و شبکه مردمی و کار جبهه‌ای بین آن‌ها نباشد.

نماینده، ولی فقیه در فارس با تاکید براینکه نباید اینگونه باور شود که مرکز استان تافته جدا بافته است، ایجاد ارتباط بین تمام ستاد‌های نماز جمعه و نظارت بر کار را ضرورت دانست و تاکید کرد که این ارتباط برای داد و ستد اطلاعات و آگاهی رسانی و استفاده از تجارب و هم افزایی باید وجود داشته باشد.

او تصریح کرد: اینکه هر نقطه یک ستاد قوی باشد کفایت نمی‌کند باید تمام ستاد‌های نماز جمعه در سراسر استان کار را با هم جلو برده و وحدت ایجاد شود، وحدتی که انقلاب اسلامی را پیروز کرد؛ وحدت و ارتباط بین ستاد‌ها با نگاه برادرانه، عادلانه و صمیمانه باشد.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه تفرقه ما را زمین خواهد زد؛ گفت: این نگاه را باید ایجاد کنیم که می‌خواهیم شبکه باشیم و شبکه بودن باید احساس شود؛ اگر تفرقه باشد دشمن سوءاستفاد می‌کند. بار فشار اقتصادی که روی دوش مردم هست، با این تفرقه افکنی دشمن شرایط برای ما سخت‌تر می‌شود.

نماینده، ولی فقیه گفت: امروز اگر نظام اسلامی تضعیف شود همه ملت در برابر تضعیف کنندگان خواهند ایستاد. همه ملت یعنی همه افراد کشور؛ اگر با هم یکی شویم می‌توانیم جلوی دشمن بایستیم؛ این حس را باید القا کنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دشمن به نظرش رسیده که می‌تواند تفرقه ایجاد کند؛ بر لزوم ایفای نقش توسط ستاد‌های نماز جمعه و ایجاد ارتباط بین شهر‌ها تاکید و تصریح کرد که اگر شهر‌ها با هم مرتبط شود، دشمن شکست خواهد خورد.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: نماز جمعه ، روحانیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.