وزیر خارجه ترکیه با اعلام اینکه لغو قرارداد خرید اس ۴۰۰ از روسیه امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد علت خرید این سامانه، کارشکنی آمریکا در فروش سامانه‌های پاتریوت به آنکارا بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تی‌آر‌تی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت لغو قرارداد خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ از روسیه امکان‌پذیر نیست.

او با اعلام این مطلب گفت مذاکرات درباره خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ از روسیه پایان یافته و قراردادی نیز برای خرید این سامانه‌ها امضا شده است.  روسیه این سامانه‌ها را پاییز سال جاری میلادی به ترکیه تحویل خواهد داد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اعلام اینکه این کشور در زمینه خرید برخی سلاح‌های ساده از آمریکا نیز تاکنون با دشواری مواجه شده است، اظهار کرد: ما به علت اینکه نتوانستیم سامانه‌های پاتریوت را خریداری کنیم، سامانه‌های اس ۴۰۰ را خریدیم. دو سال پیش نامه‌ای درباره تمایل ترکیه به خرید سامانه‌های پاتریوت به آمریکا فرستاده بودیم که آنان اخیرا به این نامه پاسخ مثبت دادند. مذاکرات میان دو طرف درباره سامانه‌های پاتریوت آغاز شده است.  اینکه (آمریکایی‌ها) بگویند خواستار فروش این سامانه‌ها هستند، اما ما باید با شرایط آنان این سامانه‌ها را خریداری کنیم، برای ما قابل قبول نیست. ترکیه نیز شرایطی دارد. اینکه آمریکا به تنهایی شرایطی را مطرح کند مهم نیست. 

چاووش‌اوغلو گفت: با آمریکا درباره خرید سامانه‌های پاتریوت و هر موضوعی با هر کشوری مذاکره می‌کنیم. اگر با منافع ما مطابقت داشته باشد، آن را می‌خریم و اگر به توافق نرسیم همواره گزینه‌های دیگری داریم. 

او در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: ما به سامانه‌های دفاع هوایی نیاز داریم. در اطراف ما خطر‌ها و تهدید‌های جدی وجود دارد و ما ناگزیریم که از حریم هوایی کشورمان محافظت کنیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار