در ادامه مناقشه واشنگتن و آنکارا بر سر خرید اس-۴۰۰

ترکیه: جنگنده‌های روسیه اولین و بهترین انتخاب آنکارا خواهند بود

یک مقام نظامی ترکیه اعلام کرد در صورت کنار گذاشته شدن کشورش از برنامه ساخت جنگنده اف-۳۵ آمریکا، جنگنده‌های روسی اولین انتخاب این کشور خواهند بود.

ترکیه: جنگنده‌های روسیه اولین و بهترین انتخاب آنکارا خواهند بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه خبری «دیفنس نیوز» به نقل از یک مقام ناشناس ترکیه‌ای گزارش داد در صورتیکه آنکارا از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ با آمریکا کنار گذاشته شود، جنگنده‌های روسی اولین انتخاب این کشور خواهند بود.

یک مقام ارشد نظامی ترکیه به «دیفنس نیوز» اعلام کرد: در صورتیکه متحدان آمریکایی ما به روشی غیرمتحدانه عمل کنند و عضویت ترکیه در برنامه مشترک جنگنده تهاجمی را زیر سوال ببرند، فناوری جنگنده روسیه اولین و بهترین انتخاب آنکارا خواهد بود.

واشنگتن مدتهاست ترکیه را برای لغو قرارداد خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه تحت فشار قرار داده است و تهدید کرده در صورتیکه آنکارا در این باره اقدام نکند قرارداد جنگنده‌های اف-۳۵ با آنکارا را لغو خواهد کرد و براساس قانون کاتسا (قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها) علیه این کشور تحریم وضع خواهد کرد.

گروهی از قانونگذاران عضو کمیته خدمات مسلح سنا و کمیته روابط خارجی سنا در اوایل ماه آوریل اعلام کردند: در صورتیکه ترکیه سامانه اس-۴۰۰ را بپذیرد، هیچ جنگنده اف-۳۵ به خاک ترکیه نخواهد رسید و مشارکت ترکیه در برنامه اف-۳۵ از جمله تولید قطعات، تعمیر و سرویس دهی جنگنده‌ها به پایان می‌رسد و شرکت‌های ترکیه‌ای از زنجیره تولید و تامین این برنامه کنار گذاشته می‌شوند.

در ادامه مناقشه واشنگتن و آنکارا بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه، پیشتر یک منبع آگاه آمریکایی از احتمال حذف ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف-۳۵ آمریکا سخن گفت. وی در این رابطه اعلام کرد حذف ترکیه از برنامه تریلیون دلاری ساخت جنگنده اف-۳۵ به علت نقش مکمل آنکارا در فرایند ساخت این جنگنده رادارگریز اقدامی چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست.

یک منبع آمریکایی مطلع دیگر نیز اعلام کرد در حال حاضر ترکیه حدود ۸۰۰ قطعه برای جت‌های جنگنده اف-۳۵ تولید می‌کند و از میان آن‌ها تنها تعداد محدودی وجود دارند که منحصرا توسط این کشور ساخته می‌شوند، اما همین قطعات انحصاری نیز می‌توانند توسط سایر پیمانکاران حاضر در این پروژه ساخته شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار