ظریف در گفت‌وگو با CBS:

به آمریکا پیشنهاد مذاکره ندادیم/ رئیس جمهور ما فقط با افراد محترم ملاقات می‌کند/ تیم بی به دنبال تحریک ترامپ علیه ایران است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس، گفت تهران به دولت آمریکا پیشنهاد مذاکره نداده است.


به آمریکا پیشنهاد مذاکره ندادیم/ رئیس جمهور ما فقط با افراد محترم ملاقات می‌کند/ تیم بی به دنبال تحریک ترامپ علیه ایران استبه گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه کشورمان، در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس تاکید کرد تهران به دولت آمریکا پیشنهاد مذاکره نداده است.

هنگامی که مجری برنامه «Face the Nation» شبکه خبری «سی‌بی‌اس‌نیوز» به محمد جواد ظریف گفت که او به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد مذاکره داده، ظریف سخنانش را قطع کرد و گفت: «ما پاسخ دادیم... ما در واقع به پیشنهادی که آن‌ها برای تعامل داده بودند پاسخ دادیم و منتظر جواب هستیم.»

ظریف در این مصاحبه در سخنانی که احتمالاً به مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا در سال ۱۳۹۴ اشاره داشت، یادآوری کرد که دو کشور پیشتر با یکدیگر مبادله زندانی انجام داده‌اند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: شما به صورت عمومی از تبادل زندانیان با آمریکا صحبت به میان آوردید این امر به چه معنا است؟
ظریف: خب، ما این کار را قبلا انجام داده بودیم، این امکان را داشتیم تا ایرانی‌هایی که در زندان‌های ایالت متحده بودند و یا در ایالت متحده پرونده داشتند را از این شرایط خارج کرده ایم و پس از آن برخی ایرانی‌هایی که در زندان‌های آمریکا به سر می‌بردند هم آزاد شدند. من فکر می‌کنم بازهم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دولت (آمریکا) به ویژه دولت قبل (اوباما) تلاش کرد که این ارتباط را برقرار کند. دولت جدید (ترامپ) هم علاقه اش را در ابتدا به این کار نشان داده است. در ماه سپتامبر این پیشنهاد را دادیم و هم اکنون آماده ایم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا شما در ماه سپتامبر به دولت ترامپ برای آغاز مذاکرات پیشنهاد دادید؟
ظریف: به پیشنهادی که برای این ارتباط داشتند پاسخ دادیم و هم اکنون منتظر جواب آن‌ها هستیم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه کسی برای آزادی زندانیان در آمریکا از شما درخواست کرد؟
ظریف: خب، بسیاری از ایرانی‌هایی که بخاطر نقض تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند. ایرانی‌های زیادی در سراسر جهان در زندان هستند و تحت فشار قرار دارند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه کسی این را (آزادی زندانیان) برای آمریکایی‌ها می‌خواهد؟
ظریف: کسانی که در آمریکا تحت فشار هستند یا در مورد درخواست استرداد با نوعی فشار پشت صحنه روبرو هستند و آن‌ها هم از طرح چنین موضوعی (تبادل زندانیان) استقبال می‌کنند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: شما با یک لیست در آمریکا حضور یافته اید؟
ظریف: آن‌ها می‌دانند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آن‌ها می‌دانند؟
ظریف: آن‌ها می‌دانند اینطور نیست، این موضوع جدیدی نیست، چرا که این امر ادامه یک تبادل قبلی است.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چرا که نه! با جدیتی که شما اینجا نشان می‌دهید، می‌شود حداقل ۵ آمریکایی که در زندان‌های ایران هستند را آزاد کرد؟
ظریف:ما فکر نمی‌کنیم جدیت نشان داده ایم. چراکه ما پیش از این جدیت خود را در اجرای توافق هسته‌ای نشان داده ایم و این ایالات متحده است که باید در این رابطه جدیت خود را به اثبات برساند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا با هم ارتباطاتی داشته اید (تهران و واشنگتن)؟
ظریف:خیر ما ارتباطاتی با یکدیگر نداشته ایم و فقط در این باره تجربه به ما نشان داده است که وقتی صحبت می‌کنیم به آن عمل خواهیم کرد، اما ایالات متحده نشان داده ابتدا سخن می‌گوید و پس از آن تصمیم می‌گیرند که از آن پیروی کنند یا نه!

مارگارت برنان مجری سی بی اس: نظرتون درباره باقر نمازی چیست که هم اکنون ۸۰ سال سن دارد؟
ظریف: او در زندان نیست.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: سلامتی او با مشکل مواجه است.
ظریف: او در زندان نیست.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: او همچنان به زندان اوین گزارش می‌دهد. او هنوز برای استفاده از خدمات درمانی در خارج از ایران محدودیت دارد، چرا به خاطر سلامتی اش به او اجازه خروج از کشور را نمی‌دهید؟

ظریف: خب اگر توجه کنید من مسئولیت سیاست خارجی را دارم و مسئولیت دخالت در تصمیمات دادگاه را ندارم، اما هنگامی که مبادله‌ای انجام شود می‌توانم در آن دخالت کرده و پیشن‌ها مبادله بدهم، اما در این باره و در مورد تصمیات دادگاه نمی‌توانم به عنوان وزیر خارجه دخالت کنم. همچنین می‌توانم در خصوص مسائل بشر دوستانه و به صورت فردی مداخله کنم. اما به عنوان وزیر امور خارجه نمی‌توانم در هیچ دادگاهی مداخله کنم، مگر اینکه بحث تبادل ایرانی‌های ها که به زعم من به نادرستی در زندان‌های ایالات متحده بازداشت شده اند وجود داشته باشد. افراد زیادی از کشور ما در این زندان‌ها وجود دارند. خانمی در این زندان است در حالی که باردار بوده و فرزندانش را در زندان به دنیا اورده است. افرادی (در زندان‌های آمریکا) هستند که حتی به قید وثیقه هم برای تولد فرزندانشان آزاد نشدند. ما افرادی را داریم که با شرایط ناراحتی قلبی مواجه اند همچنین افرادی که به دلیل ابتلا به سرطان واپسین روز‌های زندگی خود را (در زندان‌های ایالات متحده آمریکا) سپری می‌کنند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس:اگر در شرایطی که در حالت بازداشت ایران است بمیرد آیا آسیبی به همه بخش‌های سیاست ایران وارد نمی‌شود؟
ظریف: خب، شما می‌دانید این تصمیمی نیست که من بتوانم آن را بگیرم.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا این مسئله در حوزه اختیارات شما نیست که به او اجازه خروج بدهید؟
ظریف: بله، من نمیتوانم در امور دادگاه دخالت کنم، اما  زمانی می‌توانم کاری انجام دهم که مبادله‌ای در کار باشد که من مسئولیت پیگیری این پیشنهاد را دارم.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: بنابراین شما می‌توانید پیشنهاد مبادله ۵ ایرانی را با ۵ امریکایی بدهید؟
ظریف: منظورم این است که همه چیز در دست ماست، منظورم انسانهاست، اما نمی‌توانیم آن‌ها را شمارش کنیم.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: شما به این موضوع واقف هستید که عده‌ای ممکن است با دیدگاه منفی (منفی نگران) به این موضوع به عنوان بازی رسانه‌ای و نه یک اقدام عملی نگاه کنند.
ظریف: نه به هیچ وجه این یک بازی رسانه‌ای نیست، ما قبلا این اقدام را انجام داده ایم. چگونه این موضوع می‌تواند یک بازی و لفاظی رسانه‌ای باشد وقتی که ما قبلا آن را انجام داده ایم؟

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا هم طراز توافق هسته‌ای بوده است؟
ظریف: نه این هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای نداشت، منظورم این است که ما قبلا این کار را انجام دادیم چرا که ما کنار هم نشستیم و کار‌های زیادی با هم انجام دادیم که این مسئله یکی از آن‌ها بود، پیش از این ما مشتاق بودیم که درباره آن صحبت کنیم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: هم اکنون در این شرایط شما پیشنهاد مذاکره با چه کسی را داده اید؟ وزارت امور خارجه امریکا؟
ظریف: در امریکا یک نفر مسئول اینکار است به طبع در ایران هم یک نفر مسئول این کار است. اگر ان‌ها با یکدیگر هم طراز هستند می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند، اما اگر فکر می‌کنند که هم طراز هم نیستند ما می‌توانیم برخی را، از سوی مقامات منصوب کنیم که با یکدیگر ملاقات کنند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا نامه‌ای از سوی اوبریان (نمایند ویژه امور گروگان‌های امریکا در سراسر دنیا) دریافت کرده اید؟
ظریف: خیر ما دریافت نکرده ایم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا شما به او (اوبریان) اجازه می‌دهید که با نماینده شما در امور زندانیان صحبت و گفتگو کند؟

ظریف: خیر ما اجازه نمی‌دهیم برخی که مسائل گروگان را انجام می‌دهند، با ما تبادلاتی داشته باشند. چرا که آن‌ها گروگان نیستند آن‌ها زندانی هستند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: پس چه کسی می‌تواند در این ارتباط صحبت کند؟
ظریف: ما با هر کسی که به ایران و توافق هسته‌ای احترام می‌گذارد صحبت خواهیم کرد. ما با اوبریان مشکلی نداریم، اما با نماینده گروگان‌ها صحبت نمی‌کنیم مگر اینکه آن‌ها (آمریکا) از ما بخواهند که ما هم نماینده گروگان‌ها منصوب کنیم و با اوبریان درباره زندانیان ایرانی در امریکا صحبت کنند، می‌دانید در واقع امریکا نمی‌تواند خود را در شرایط متفاوت اخلاقی قرار دهد و ایران را در خطر پذیری نگه دارد که حتی در پاره‌ای موارد ایرانی‌ها بدون ارتکاب هیچ جرمی در زندان‌های آلمان و استرالیا و ... زندانی هستند.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: این صحبتی که شما مطرح کردید همان است که وکلای باقر نمازی و زیو وانگو .. اعلام کرده اند که این افراد بدون ارتکاب به هیچ جرمی در بازداشت به سر می‌برند.
ظریف: بله

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه کسانی از آمریکایی‌ها در پس این ماجرا در ایران هستتند؟
ظریف: کسانی که در کل دنیا و امریکا در زندان‌ها گرفتار هستند وکلایی دارند که آن‌ها مرتب می‌گویند موکلانشان جرمی مرتکب نشده اند و بی گناه هستند برای همین بحث تبادل پیش می‌آید چرا که ما بر این باوریم که زندانیانمان در ایالات متحده با ادعای دروغین در زندان به سر می‌برند. حال انکه امریکایی‌ها هم چنین ادعایی را در باره زندانیانشان در ایران مطرح می‌کنند.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: پس چه کسی باید در اینجا کاری کند؟
ظریف: خب، اجازه ندارم، اجازه مناظره در این باره را ندارم چرا که من فقط در اینجا مسئولیت دارم که جلوی جنگ را بگیرم  و در برابر برخی از کارا‌هایی که ایالات متحده انجام می‌دهد و حق قانونی ماست ایستادگی کنم، همچنین به عنوان بخشی از وظایفم در جایگاه یک وزیر خارجه زندانیانی را که جرمی مرتکب نشده اند را تبادل کنیم و تلاش کنیم که آن‌ها را به خانه بازگردانیم.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: شما به عنوان بخشی از وظایفتان در جایگاه وزیر امور خارجه گفتید که برای جلوگیری از جنگ تلاش می‌کنید. در ماه‌های اخیر تنش به شکل فزاینده‌ای بالا رفته است آیا منظور شما این است که ما به مسیری به سوی درگیری می‌رویم؟
ظریف: ما به دنبال درگیری و مقابله نیستیم و ۷۰۰۰ سال است که دوام آورده ایم، ما مقاومت می‌کنیم، اما به این معنا نیست که دنبال مقابله هستیم، من معتقدیم که رئیس جمهور ترامپ هم به دنبال درگیری نیست، اما می‌دانم افرادی هستند که وی را به این ورطه سوق می‌دهند.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: و شما؟
ظریف:من فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد!

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: یعنی شما فکر نمی‌کنید برخورد نظامی صورت گیرد؟
ظریف: من فکر نمی‌کنم برخورد نظامی صورت گیرد من فکر می‌کنم مردم احتیاط بیشتری نسبت به انجام یک برخورد نظامی داشته باشند. اما من فکر می‌کنم ایالات متحده برای وقوع این اتفاق مسائلی را به صور تصادفی قرار می‌دهد، اما باید هوشیار باشیم تا افرادی که در حال برنامه ریزی برای این نوع تصادف هستند موفق به پیمودن راه خود نشوند.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: منظور شما چیست؟ در مورد چه شکل از تصادفی صحبت می‌کنید؟
ظریف: من در مورد کسانی صحبت می‌کنم که در حال طراحی درگیری و جنگ با ایران هستند و این مسئله برایشان جالب است.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه کسانی این کار را انجام می‌دهند؟
ظریف: منظورم تیم بی است.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: منظورتان از تیم بی چیست؟
ظریف: منظورم از تیم بی کسانی است که همیشه در حال ایجاد تنش هستند. افرادی که بقایشان وابسته به این تنش هاست و بولتون، نتانیاهو، بن زاید و بن سلمان را شامل می‌شود، من نمی‌خواهم در اینجا کسی را متهم کنم، اما نتانیاهو صراحتا اعلام کرد که آمریکا را تحت فشار قرار داده تا سپاه را جز گرو‌های تروریستی معرفی کنند.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: اینکه آن‌ها را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کند؟
ظریف: نتانیاهو اعلام کرده که دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده تا از توافق هسته‌ای بیرون بیاید. بولتون گفته که از ریاست جمهوری ترامپ برای معامله با ایران استفاده می‌کنیم، بن زاید و بن سلمان هم افرادی بودند که ترامپ به آن‌ها قول داده که کشورهایشان در دنیا جایگزین نفت ایران شوند. این افراد به دنبال تقابل هستند من معتقدم که جلوگیری از جنگ برای افراد معقول بسیار مهم است.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه کسی به دنبال افزایش تنش و جنگ است. زمانیکه شما یکسال پیش اعلام کردید که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل رئیس جمهور شما از ملاقات با ترامپ سر باز زده؟ آیا هم اکنون از این کار پشیمان هستید؟
ظریف: نه ما نمی‌خواهیم.

 

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا در این باره فکر می‌کنید؟
ظریف: خیر در این باره فکر نمی‌کنم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: به نظر شما دو رهبر نیاز به ملاقات دارند؟
ظریف: من فکر نمی‌کنم چرا که برای ملاقات باید احترام دو طرفه وجود داشته باشد ما نمی‌توانیم با کسانی ملاقات کنیم که محترم نیستند و کشورشان را از انجام یک وظیفه بین المللی باز می‌دارند و از یک قراداد بین المللی خارج شده اند، ما برای چه ملاقات کنیم؟ ما فقط برای عکس گرفتن ملاقات نمی‌کنیم. چرا که اصولا ملاقات می‌کنند تا به نتایجی دست یابند، ما پیش از این به نتیجه رسیده بودیم و ۱۵۰ صفحه توافق مذاکراتی دقیق داشتیم که تنها شامل مذاکره ایران و امریکا نمی‌شد.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: منظورتان توافق هسته‌ای است؟
ظریف: یک توافق چندجانبه که به تایید شورای امنیت رسیده بود. در جائیکه امریکا عضو دائم شورای امنیت است، پس زمانیکه امریکا به ان احترام نمی‌گذارد چه ارزش و احترامی دارد؟

مارگارت برنان مجری سی بی اس: بنابراین هیچ راهی برای ملاقات روحانی و ترامپ وجود ندارد؟
ظریف: خب هیچ راهی برای ملاقات این دو نفر وجود ندارد مگر اینکه ایالات متحده خود را به عنوان یک طرف صادق نشان دهد که تا کنون اینگونه نبوده است و فقط منحصر به ایران نمی‌شود. منظورم خروج از یونسکو، نفتا، پیمان تجاری اقیانوس آرام، شورای حقوق بشر، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است؛ بنابراین موضوع، بر سر موافقت یا عدم موافقت ریاست جمهوری امریکا با یک توافق نامه نیست، بلکه مربوط به خروج از همه‌ی توافقات و سازمان‌هاست.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: وقتی شما به ملاقات کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نگاه می‌کنید و می‌بینید که کره شمالی با وجود داشتن تاسیسات اتمی و موشک‌های بالستیک مذاکره می‌کند و در تلاش است تا امکان برقراری روابط دیپلماتیک را فراهم کند، آیا فکر نمی‌کنید که شما اشتباه فکر می‌کنید و باید به صورت مستقیم با ترامپ صحبت کنید؟

ظریف: ما پیش از این، با آمریکا به صورت مستقیم صحبت کرده ایم، انتخاب ما رئیس جمهور ترامپ یا رئیس جمهور سابق اوباما نیست، مردم آمریکا انتخاب ما هستند، ما احتمالا طولانی‌ترین بحث را با مردی داشتیم که به خوبی شناخته شده بود، وزیر امور خارجه ایالات متحده بود و در مجلس سنای این کشور تأیید شده بود، توسط یک رییس جمهورو با رای گیری انتخاب شده بود و این دولت تصمیم گرفت که از توافقی که او انجام داد خودداری کند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: شما درباره جان کری صحبت می‌کنید؟
ظریف: من درباره وزیر امور خارجه جان کری صحبت می‌کنم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: وزیر امور خارجه جان کری. آیا همچنان با او صحبت می‌کنید؟ ترامپ در این باره گفته شما مشاوره غلطی از او گرفته اید؟
ظریف: من هیچ مشاوره‌ای از خارجی‌ها نمی‌گیرم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس:، اما شما همچنان با او صحبت می‌کنید؟
ظریف: رئیس جمهور ترامپ به تاریخ ۷ هزار ساله ایران بنگرد. ایا ما با مشاوره خارجی‌ها این همه سال دوام آوردیم؟

مارگارت برنان مجری سی بی اس: ترامپ بحث مشاوره غلط دادن کری به شما را در توییتر مطرح کرد، به هر حال به نظر می‌رسد که او این ایده را پیشنهاد می‌کند، اما برخی دموکرات‌ها می‌گویند اگر به قدرت برسند دوباره به توافق هسته‌ای باز می‌گردند و برای مذاکره کمک می‌کنند.
ظریف: ما استراتژی مان را بر اساس انتظارات از آنچه در دو سال آینده یا چهار سال در آمریکا اتفاق می‌افتد، طراحی نمی‌کنیم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا ایالات متحده می‌تواند به این معامله‌ای که در مورد آن صحبت می‌کنید، مجددا بازگردد؟
ظریف: این میز مذاکره‌ای است که هنوز وجود دارد. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و این ایالات متحده بود که میز مذاکره را ترک کرد و بقیه کشور‌های حاضر در این توافق همچنان حضور دارند و فکر می‌کنم که ایالات متحده با خروج از توافق به بسیاری از مردم آسیب رسانده است.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا شما با نمایندگان دیگر دموکرات صحبت کرده اید؟
ظریف: من به طور خاص با کسی صحبت نمی‌کنم و با هر کسی که بخواهد با من صحبت کند گفتگو می‌کنم، همچنین با رسانه‌های مختلف و اندیشکده‌های زیادی صحبت می‌کنم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: و اعضای سابق دولت امریکا، آیا شما با عضوی از دولت فعلی آمریکا نیز صحبت کرده اید؟

ظریف: خیر

مارگارت برنان مجری سی بی اس: در حال حاضر بین دولت ایران و آمریکا ارتباطی وجود ندارد؟

ظریف: خیر وجود ندارد؛ اما همانطور که می‌دانیم هر اتفاقی می‌تواند بین ایران و امریکا به وجود اید.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: فکر می‌کنید پیروی ایران از توافق هسته‌ای کمکی به مذاکره با امریکا می‌کند؟

ظریف: ما تاکنون از توافق هسته‌ای پیروی کرده ایم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: درست است!

ظریف: ۱۴ بار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد، اما هنوز گزینه‌های زیادی داریم و مردم ما داور نهایی در این باره هستند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: تا اکتبر ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی U.N وجود دارد که پس از آن می‌تواند لغو شود و به ایران اجازه می‌دهد به خرید و فروش سلاح‌های متعارف بپردازد.

ظریف: بله

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه اتفاقی رخ می‌دهد، چرا که این مسئله می‌تواند در انتخابات آمریکا مورد توجه قرار گیرد؟

ظریف: خب.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: هم اکنون تنش‌های زیادی وجود دارد!

ظریف: این زمانی که اشاره شد به هر حال بخشی از توافق ماست.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: بنابراین ایران قصد دارد با آن خرید‌ها روبه رو شود.

ظریف: درباره این زمان مذاکره شده و موضوع طولانی مدت مذاکرات بوده، اما به این معنا نیست، ما در اکتبر ۲۰۲۰ مانند عربستان سعودی ۶۷ میلیارد دلار سلاح می‌خریم ما اصولا چنین پولی نداریم، سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار برای امور دفاعیمان هزینه کردیم در حالیکه عربستان سعودی فقط ۶۷ میلیارد دلار اسلحه خرید، امارات متحده عربی با با جمعیت بومی یک میلیون نفر ۲۲ میلیارد دلار برای خرید سلاح هزینه کرد.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: تحریم‌ها برداشته می‌شوند و شما می‌توانید سلاح متعارف خریداری کنید؟!

ظریف:، اما ما نمی‌خواهیم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: شما فکر نمی‌کنید که دولت ترامپ و برخی از گمانه زنی‌هایی که وجود دارد حاکی از این است که آن‌ها سعی دارند قبل از اینکه این پنجره برای شما باز شود، این معامله را از بین ببرد؟

ظریف: بله آن‌ها سعی می‌کنند، اما موضوع مهمی نیست، ما در شرایطی ۸ سال جنگ را پشت سر گذاشته ایم که کسی حاضر به فروش اسلحه به ما نبود و در این شرایط ما صنایع موشکی خود را توسعه دادیم، ما این کار را انجام دادیم، چون کسی حاضر نبود به ما سلاحی برای دفاع از خودمان بدهد؛ ما می‌توانستیم سلاح و جت بخریم، اما زمان حمله برای دفاع خودمان کسی حاضر نبود این‌ها را در اختیار ما بگذارد، بنابراین این‌ها را توسعه دادیم و خدا را شکر به سلاح‌های خارجی خیلی نیاز پیدا نمی‌کنیم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: دولت ترامپ اعلام کرده که به دنبال فشار حداکثری به ایران است که سپاه را گروه تروریستی می‌نامند و اقتصاد نه چندان مطلوب ایران را بیشتر دچار مشکل کند، شما در برابر این فشار‌ها چه کاری انجام می‌دهید و همچنین در خصوص ضرب العجل توقف فروش نفت تا دوم ماه می‌چه کاری انجام می‌دهید؟

ظریف: این امر به مردم ایران نشان می‌دهد که ایالات متحده شایسته این نیست که یک شریک مذاکره باشد و این را به اثبات می‌رساند. همچنین بستگی به این دارد که آیا اروپا و همچنین سایر اعضای JCPOA، می‌خواهند سرنوشت خود را در دست دولت آمریکا بگذارند که به صحبت‌های خودش هم احترام نگذارند. ما زنده خواهیم ماند چرا که از روز‌های سخت‌تر از این هم جان سالم به در برده ایم. این چیزی نیست که از آن استقبال کنیم. این چیزی نیست که ما از آن خوشحال خواهیم شد. ما اقدامات خود را در پاسخ به این کار انجام خواهیم داد و دوام خواهیم آورد.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: وزیر امور خارجه پومپو درباره فشار‌ها‌ی که به اقتصاد ایران وارد می‌آورد صحبت کرده است، اعلام کرده که این موضع سخت‌تر خواهد شد و دولت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد.

ظریف: بله این موضوع وجود دارد.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا تظاهرات و یا ناآرامی‌های اجتماعی به عنوان یک تهدید وجود دارد؟

ظریف: آیا دولت ایالات متحده به دنبال فشار بر دولت ایران یا مردم ایران است؟

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه می‌خواهید بگوید؟

ظریف: وقتی که فشار به مردم ایران تحمیل می‌شود آن‌ها با تسلیم شدن پاسخ نمی‌دهند بلکه با مقاومت و پایداری پاسخ آن را میدهند و از ما می‌خواهند که با کرامت ظاهر شویم نه تسلیم در برابر فشار! این همان روشی است که ایرانی‌ها به وسیله آن ۷ هزار سال دوام آورده اند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: وزیر امور خارجه گفته است، اگر شما فقط به واقعیت‌ها نگاه کنید، شصت و سه آمریکایی که توسط ایران کشته شده اند، همچنین بسیاری از آمریکایی‌ها بر اثر این بمب‌های کنار جاده‌ای ایران معلول شدند او به این نگاه می‌کند، او به آنچه در سوریه و یمن اتفاق می‌افتد نگاه می‌کند و می‌گوید، به نظر می‌رسد ما فقط حقایق را به رسمیت می‌شناسیم. این توضیح او برای تعیین سپاه به عنوان گروه تروریستی است!

ظریف: خب من فکر می‌کنم او اشتباه می‌کند و، چون در منطقه ما با کسانی همراه شده که آن‌ها نیز سخت در اشتباه هستند و نمی‌تواند شکست را قبول کند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: چه اتفاقی در سوریه رخ داده است؟

ظریف: آنها، در هر کجا، بیشتر از هرکسی پول خرج کرده‌اند که به گفته دونالد ترامپ ۷ تریلیون دلار بوده است که شامل متحدانشان، مشتریانشان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. میلیارد‌ها دلار هزینه کردند تا نا ارامی ایجاد کنند و تلاش کردند گروه‌های تروریستی را شناسایی کنند، ما در مناطق شمال آفریقا ظاهر شدیم، به آفریقا نگاه کنید به ترمولی در انجا نگاه کنید، چه کسی ایدئولوژی را برای داعش ارائه داد؟ آیا ان‌ها از ایدئولوژی ما پیروی کردند؟!

مارگارت برنان مجری سی بی اس: نه، اما نیرو‌های ایران و شبه نظامیان با حمایت ایران در انجا یعنی سوریه و عراق حضور داشتند!

ظریف: چه کسی با تروریست‌ها مبارزه کرد؟ ترامپ در جریان مناظره خود با کلینتون در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ صراحتا اعلام کرد که ایران داعش را از بین برد، آیا ما به اشتباه با داعش مبارزه کردیم؟

مارگارت برنان مجری سی بی اس: آیا شما به دنبال فرصتی هستید که با آمریکا روابط و همکاری دیپلماتیک داشته باشید؟

ظریف: بله.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: این ابراز تمایلتان را با آمریکا در میان گذاشته اید؟

ظریف: این بستگی به علاقه‌ی ایالات متحده دارد، چگونه ایالات متحده منافع آن را تعریف می‌کند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: کمک‌های در گذشته داشته اید؟

ظریف: ما در همه جا یاری رسان بوده ایم، ما با تروریسم در سوریه مبارزه کردیم. ما با تروریسم در عراق مبارزه کرده ایم و ایالات متحده می‌گوید هدف مبارزه با داعش در عراق است. همه این افراد، دوستان شما هستند؛ بنابراین همه نقش ایران را در ایجاد ثبات به رسمیت می‌شناسند. من آن‌ها را دیده ام که هیچ کسی از عربستان سعودی در حال مبارزه با داعش نیست. چه کسی طالبان را در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به رسمیت شناخت؟ آیا ایران بود؟ ما در راه حل در افغانستان بودیم. ما بخشی از آن بودیم

مارگارت برنان مجری سی بی اس:  به همین دلیل است که من می‌پرسم آیا ایران امکان دارد تا با ایالات متحده در هر کجا کار کند؟ اگر افغانستان این است که ایران در گذشته مفید بوده است. سوریه؟ هر جا؟ در واقع شما می‌توانید نوعی از منافع مشترک را پیدا کنید به جای اینکه با هم درگیر شوید؟

ظریف: می‌بینید، ما در منطقه خودمان کار می‌کنیم. به همین دلیل است که خلیج فارس نامیده می‌شود. نه خلیج مکزیک. ما در منطقه خودمان کار می‌کنیم و در واقع نیرویی برای ثبات در منطقه هستیم. تاریخ نشان می‌دهد که ایالات متحده در منطقه ما دور از سواحل خود است (نیروی فرا منطقه‌ای است). این باید به رسمیت شناخته شود. چه کسی برای ثبات کار می‌کند؟ اگر وزیر پمپیو می‌خواهد این داستان‌ها را تشکیل دهد، پس او می‌تواند این کار را ادامه دهد، اما این امر مشکلات آمریکا را حل نخواهد کرد. این به رئیس جمهور ترامپ منجر می‌شود که می‌گوید ما هفت تریلیون دلار در این منطقه صرف کرده ایم و به مردم خود و مردم منطقه چیزی نگفتیم.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: هنگامی که من در فوریه با رئیس جمهور ترامپ صحبت کردم او گفت که او قصد دارد نیرو‌های ایالات متحده را در عراق ببیند تا ایران را رصد کنند.

ظریف: بله خب.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: در این باره چه می‌کنید؟

ظریف: بلافاصله از عراقی‌ها شنیدم که اینطور نیست که آن‌ها حضور نیرو‌های ایالات متحده را ببینند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: ایا شما فکر می‌کنید این یک تهدید است؟

ظریف: من فکر می‌کنم عراقی‌ها آن را به عنوان یک تهدید از رئیس جمهور آمریکا شنیدند.

مارگارت برنان مجری سی بی اس: وزیر امور خارجه زمانی که شهادت می‌داد اعلام کرد که بدون هیچ شکی ارتباطی بین ایران و القاعده وجود دارد و در واقع این این مسئله را مطرح کرد که آیا ایالات متحده قصد دارد تا براساس حمایت گذشته از این نوع تروریسم، از نوعی مجوز برای نیرو‌های نظامی برای حمله به ایران استفاده کند.

ظریف: من در این باره فکر می‌کنم که ۱۵ نفر از ۲۱ حمله کنندگان به برج‌های دوقلو در ۱۱ سپتامبر سعودی بودند نه ایرانی!

مارگارت برنان مجری سی بی اس: شما نگران این نگرش آمریکا نیستید؟

ظریف: من نگرانم!

مارگارت برنان مجری سی بی اس: در مورد چگونگی حمله به ایران؟

ظریف:  من در مورد برنامه‌های پنهانی که بعضی‌ها دنبال می‌کنند نگران هستند، من می‌دانم که رئیس جمهور ترامپ در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که آمریکا درگیر هیچ جنگ احمقانه دیگری نمی‌شود. اما می‌دانم که برخی افراد دیگر برنامه‌های متفاوتی دارند

مارگارت برنان مجری سی بی اس: بسیار خب خیلی ممنون آقای وزیر که وقتتون را در اختیار ما قرار دادید.

انتهای پیام/

ترجمه از فاطمه آهی

 

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
درود بر دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
وزیر‌خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه‌های گاردین و فایننشال تایمز که در نیویورک انجام شد، هشدار داده که اگر اروپا در چنین اقدامی از آمریکا حمایت کند، توافق هسته‌ای «فرو خواهد پاشید» و ایران دارای «فن‌آوری هسته‌ای پیشرفته‌تری» نسبت به قبل توافق خواهد بود.
کیهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
درود بر آقای ظریف
Canada
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای ظریف دست از این مذاکرات و مصاحبات بی حاصل و زیان آور بردار و برگرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مصاحبه بی حاصل نیست چرا اینطور فک می کنی؟
مذاکره بی حاصل نبود چرا اینطور فک میکنی؟
مهمترین فایده اتمام حجت برای همه بود که آمریکا شیطان بزرگه و صد البته این موضوع به خودشون هم ثابت شد. پس مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
جناب ظريف آمريکا هيچوقت قابل اعتماد و مذاکره نبوده و نيست
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۱:۳۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
امریکا قابل اعتماد نیست و نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
احسنت اين فرموده حضرت اقاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا که خدا بخیر کنه عاقبت این ملت
Germany
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای ظریف بابا بیخیال خسته شدیم دیگه ملت از گرونی دارن نابود میشن مذاکره دیگه چیه
نمیدونم چرا تو این نظرات همش یه عده میان منفی میدن
مذاکره میخواین منفی میدین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ظریف نگفت میخوایم مذاکره کنیم لطفا درست مطالب رو بخونید با دقت بیشتر.
گفت ما سر میز مذاکره هستیم و آمریکا باید به خودش احترام بگذاره و دوباره برگرده به برجام. این که خیلی حرف عالی ای هست و نشان از کرامت ایران داره. نگفته که میخوایم مذاکره مجدد داشته باشیم.
France
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مذاکره نتيجه اي جز برجام دو و سه نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مذاکره با آمريکا بي فايده است اين مورد در جريان برجام ثابت شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقای ظریف خیلی ضعیف عمل میکند چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
طوفان
۱۰:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بازم مجبور به مذاکره شدیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
بااین وضعیت فقط مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیر اصلا مذاکره نباید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
که باز بشه برجام بی نتیجه وتحریم
Germany
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مثه اینکه شما خواب تشریف دارین
آمریکا قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقای ظریف دوباره چه خبره ؟ ! باز که حرف ازمذاکره میزنی ! این بار قراره سرچی با اون طرفیا مذاکره کنی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
دیگه باید از برجام خارج بشیم
Germany
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خسته نباشی دلاور
ما که زبونمون مو در آورد انقد گفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
خارج بشیم که چی
اگه چند سال دیگه تحمل کنیم برجام هم دوره قانونیش به پایان میرسه اونوقت کاملا قانونی هر کاری خواستیم بکنیم با قدرت انجام میدیم. هر کی هم هر چی دلش خواست اونوقت بیاد بگه دیگه مهم نیست چون همیشه تابع قوانین بودیم.
و این دوران تا اتمام برجام ایران خودساخته میشه. این دو واقع برای ما مثل دوره آموزشی دوران سربازی میمونه که آدما رو میسازه.
آمریکا و اسرائیل به شدت از خروج ایران از برجام استقبال می کنن و تمام اقداماتشون هم برای تحریک ایران هست تا از برجام خارج بشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
دولت اجازه ورود 400 هزار خودروی موجود در گمرک را نمی دهد. خودروساز عمداً تولید نمیکند تا قیمت بالا برود. شهرداری عوارض خودرو و ساخت و ساز را 4 برابر کرده است
Iran (Islamic Republic of)
رضا دنیادیدگان
۰۹:۳۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
پس نتیجه میگیریم مذاکره انجام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مذاکره قبلا انجام شده. لطفا متن رو با دقت بخونین
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۹:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
جناب ظریف خوب میدونه داره چکار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیلی متوجه هستم
Netherlands
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
فقط مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
یعنی باید به پاهای آمریکا بیفتیم . نه ما هرگز زیر بار حرف زور نمیریم حتی بمیریم کشور و رهبرم ول نمی کنم . من ۱۳ سالمه بچه مایه دار هم نیستم تو روستا زندگی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
نه هرگز زیر بار حرف زور نمیریم
United States of America
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقا هرگز اجازه مذاکره با آمريکا را نخواهند داد و مردم نيز پيرو اقا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ظریف هم نگفت مذاکره مجدد لطفا متن رو با دقت بخونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
آمريکا قابل مذاکره نيست
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مذاکره ديگه برا چيمونه
Switzerland
سعید فروزان
۰۲:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای ظریف در این برهه ،اینگونه مصاحبه کردن نوعی خط دادن به امریکاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقا جان توروخدا با آمريکا مذاکره نکنيد که بي فايده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایران مذاکره مجدد نخواهد داشت و منظور برگشتن آمریکا به برجام هست عزیزان لطفا متن رو با دقت بخونین
آخرین اخبار