جدال رادیکال‌ها در پارلمان اروپا

نتایج انتخابات پارلمان اروپا حاکی از جان گرفتن احزاب راست افراطی و چپ‌های «سبز» است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات پارلمان اروپا سرانجام پایان یافت و همان‌طور که احتمال می‌رفت، راست‌های جدید (افراطی) در چند کشور پیروز انتخابات شدند. گروه‌های افراطی این بار قوی‌تر به پارلمان راه یافتند و میخ خود را محکم‌تر از گذشته روی کرسی‌های پارلمان اروپا کوبیدند. راست‌های رادیکال، اما تنها حاضران پارلمان اروپا نیستند که صفت «رادیکال» را یدک می‌کشند. اکنون چپ‌های سختگیر تحت‌عنوان «سبز» نیز قدرتمند‌تر از گذشته پا به میدان گذشته‌اند.

جدال رادیکال‌ها در پارلمان اروپا


بیشتربخوانید: هو کردن مکرون و مرکل توسط معترضان به نظام سرمایه داری + فیلم


برخلاف راست‌ها، چپ‌ها عملکردی متفاوت با نمونه مشابه راستگرای خود دارند و بهتر می‌توانند با جریانات سنتی اروپا کنار بیایند و دست به ائتلاف با آن‌ها بزنند. تشکیل جامعه چند فرهنگی و حمایت از محیط‌زیست از جمله دستور کار‌های اصلی احزاب سبز در اروپاست؛ مسائلی که دقیقا در مقابل خواست‌های ملی‌گرایانه احزاب راست‌افراطی قرار دارد. با مشخص شدن بخشی از نتایج انتخابات می‌توان گفت که مهم‌ترین شاخصه پارلمان اروپایی جدید گسترده شدن دامنه احزاب از میانه به دو سوی جریان چپ و راست است.

چپ و راست‌های میانه به‌عنوان جریانات سنتی گرچه کماکان و در مجموع اکثریت را در دست دارند، اما وزن‌شان را نسبت به جریانات رادیکال چپ و راست از دست داده‌اند. حزب راست میانه مردم اروپا و حزب چپ میانه سوسیالیست‌های اروپایی مدت‌ها تعیین سیاست‌های قاره سبز را در اختیار داشتند، اما با انتخابات اخیر از قدرت آن‌ها کاسته شد. به‌نظر می‌رسد که این احزاب هم‌اکنون نیازمند همراهی لیبرال‌ها و سبز‌ها برای به‌دست آوردن اکثریت هستند. نگرانی مردم اروپا از بحران‌های مهاجرت، گرم شدن زمین و بحران‌های محیط‌زیستی شکل جدیدی به چهره سیاست در اروپا داده و باعث شده است احزاب ملی‌گرا و همچنین احزاب مدافع محیط‌زیست بتوانند توجه بخشی از مردم اروپا را جلب کنند. چپ‌ها شاید با جریان حاکم بر اتحادیه ائتلاف کنند، ولی راست‌ها حکم دندان خراب را برای اروپا دارند، چراکه آن‌ها از مدت‌ها پیش به آن چشم داشتند تا با نفوذ در پارلمان از قدرت اتحادیه اروپا بکاهند و از داخل آن را با خرابی و درد مواجه کنند. در انتخابات دوره جدید پارلمان اروپا، ۵۱ درصد از ۴۰۰ میلیون واجد شرایط در ۲۸ کشور عضور اتحادیه اروپا برای مشخص شدن سرنوشت ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا به پای صندوق‌های رای رفتند. شمار شرکت‌کنندگان در این انتخابات برای نخستین‌بار در تاریخ از زمان برگزاری اولین انتخابات اروپایی در سال ۱۹۷۹ افزایش یافته است. در ادامه نتایج انتخابات در برخی کشور‌های اروپایی بررسی شده است.

فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور جوان فرانسه که به نوعی رهبر جریان اتحاد اروپا دانسته می‌شود، در خانه متحمل شکستی خفیف در نسب آرا، ولی سنگین در عمل شده است. مکرون در سال ۲۰۱۷ و در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه توانسته بود با کسب ۶۶ درصد آرا در مقابل ۳۳ درصد رای مارین لوپن به پیروزی برسد، اما حالا و در میدانی دیگر مغلوب مارین لوپن و جریان راست‌افراطی تحت مدیریت او شده است. حزب «اتحاد ملی» به رهبری مارین لوپن، بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها در خروجی صندوق‌های رای با کسب ۲/۲۳ درصد آرا پیشتاز این انتخابات است و حزب «جمهوری به پیش» به رهبری امانوئل مکرون احتمالا با کسب ۹/۲۱ درصد آرا در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. این پیروزی برای راست‌های افراطی بیش از اندازه شیرین بوده و باعث شده است مکرون را به رقابت در میدانی دیگر فرابخوانند. در همین راستا مارین لوپن نتایج انتخابات را حاوی پیام‌هایی برای دولت امانوئل مکرون ارزیابی کرد و گفت: «با توجه به سیلی دموکراتیکی که امروز قدرت حاکمه دریافت کرد، این بر عهده رئیس‌جمهور است که از این رای منفی درس بگیرد. وی تمام وزن و اعتبار ریاست‌جمهوری‌اش را در این انتخابات قرار داد و انتخابات امروز را به یک همه‌پرسی درباره سیاستش و درباره شخصیتش تبدیل کرد. بر این اساس به نظر من حداقل کاری که باید بکند این است که مجلس ملی را منحل کند.»

آلمان
شمارش بخش گسترده‌ای از آرا در آلمان، نشانگر پیشتازی حزب دموکرات مسیحی در آلمان است. بر اساس همین آمار سبز‌ها با کسب دست‌کم ۲۰ درصد آرا یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های سیاسی خود را تجربه می‌کنند. حزب سوسیالیست آلمان با ۵/۱۵ درصد آرا سوم است و راست‌گرایان افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۱۰ رصد آرا مجوز حضور در پارلمان را به دست آورده‌اند. با وجود پیشتازی حزب دموکرات مسیحی، این حزب ضعیف‌ترین نتایج تاریخی خود را در انتخابات اروپایی کسب کرده است.

بریتانیا
در بریتانیا نتایج انتخابات بسیار قابل توجه بود. این کشور از چند ماه پیش درگیر روند خروج از اتحادیه اروپاست، اما مخالفت‌ها در اجرای آن، درنهایت منجر به استعفای ترزا می، نخست‌وزیر این کشور شد. حالا در انتخابات پارلمان حزب تازه‌تاسیس «برگزیت» که تنها ۶ هفته از تاسیس آن می‌گذشت، توانسته با کسب ۳۰ درصد از آرا در صدر احزاب بریتانیای پارلمان اروپا قرار بگیرد. این می‌تواند پیام روشنی به کسانی باشد که در انگلیس به دنبال برگزاری همه‌پرسی برگزیت دوم هستند. رهبر حزب برگزیت نایجل فاراژ است که در سال ۲۰۱۶ نیز نقش زیادی در رای آوردن همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داشت. رده دوم جدول انتخابات در بریتانیا، اما به حزبی مخالف خروج بریتانیا از اروپا تعلق گرفت و این جایگاه را حزب لیبرال با کسب ۲۰ درصد از آرا در اختیار گرفت. حزب کارگر با ۱۴درصد و حزب سبز‌ها با ۱۲درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. حزب حاکم محافظه‌کار نیز با ۱۴درصد کاهش آرا فقط ۹ درصد را کسب کرد.

اتریش
حزب محافظه‌کار مردم اتریش به رهبری صداعظم این کشور سباستین کورتس با کسب ۵/۳۴ درصد آرا، برنده بزرگ انتخابات اتریش شد. همچنین حزب سوسیال دموکرات این کشور که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی گذشته بازنده اصلی بود، این بار می‌تواند با کسب حدود ۱/۲۴ درصد آرا دومین جریان اصلی سیاسی این کشور اروپای مرکزی باشد. حزب راست‌گرای افراطی آزادی اتریش نیز که اخیرا با رسوایی ایبیزاگیت از دولت خارج شد، احتمالا با کسب ۵/۱۷ درصد در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت. انتشار ویدئوی جنجالی از یکی از کادر‌های رهبری حزب «آزادی» احتمالا تاثیر منفی بر این انتخاب گذاشت. این حزب نیرومندترین جریان ملی‌گرای اتریش است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.