باید که مشت کرد دست‌های دعا را/ ما روز قدس می آییم

یوم الله روز قدس، صحنه ای از دینداری و آزادگی و عزت است، پس ما روز قدس می آییم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، از لیالی قدر که می گذرد و بندگی و عرفان به اوج خود می‌رسد، احساس تکلیف زیبایی وجود آدم را فرا می گیرد. این احساس از آزادگی و حق طلبی، از ظلم ستیزی و کمک به مظلوم که با عرفان و بندگی رابطه‌ی تنگاتنگی دارند سرچشمه می‌گیرد و فرمان روز قدس چقدر زیبا و هوشمندانه توسط بنیان گذار انقلاب اسلامی صادر شد. تلفیق زیبای بندگی و آزادگی در آن موج می‌زند.

به میان مردم می‌روم، می‌خواهم نظرشان را در مورد روز قدس بدانم. همه در تایید این که یوم الله روز، یکی از مهم‌ترین روز‌های ثبت شده در تقویم است اتفاق نظر دارند.از آقای حدودا چهل ساله‌ای تقاضا می‌کنم یادداشتم درمورد روز قدس را کامل کنند، این که در روز قدس شرکت خواهد کرد یا خیر؟ و برایم دلیل کوتاهی درمورد تصمیمش بنویسند. این طور پاسخ می‌دهد:

 

باید که مشت کرد دست‌های دعا را
" در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنم چون عقبه ملی منافع ما در فلسطین لبنان و سوریه است و عمق استراتژیک ما در جهان اسلام ریشه دارد."
شغلش را می‌پرسم، با لبخند می‌گویند خادم مردم.

نفر آخر، اما مردی که مو‌های جو گندمی اش روایتگر سال‌ها زندگی و تجربه است. می‌گوید بیش از ۲۰ سال است که در دانشگاه تدریس می‌کند. وی در صفحه‌ی دیگر دفترچه ام این گونه می‌نویسد:

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

" در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنم زیرا اگر فلسطینیان تنها بمانند، اسراییل دوباره هوس نیل تا فراط به سرش می زند. باید بداند حقوق مردم فلسطین ، حقوق جهان اسلام است . "

 

 روز جهانی قدس یادگار  سترگ امام راحل در بیان عمق اعتقادات ملت ایران به قدس شریف

امسال، روز قدس بسیار پر اهمیت است و دشمنان ما منتظر کوچکترین اشتباه ما هستند. این که در این شرایط کدام راه درست یا غلط است، مرا به یاد سخنان اخیر مقام معظم رهبری می‌اندازد که می‌گفتند: گزینه‌ی قطعی ملت ایران مقاومت است، نه مذاکره و نه جنگ. برای یافتن پاسخ سوال هایم درمورد اهمیت روز قدس امسال خدمت آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری رسیدم. سوال‌هایی که ذهن یک جوان را درگیر کرده بود از ایشان پرسیدم. ایشان  در مورد روز قدس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،گفت: روز جهانی قدس یادگار گرانبها و سترگ امام راحل در بیان عمق اعتقادات ملت ایران به قدس شریف و ملت مظلوم فلسطین در جهان تبدیل شده است. بنابر گفته امام خمینی (ره) روز قدس فقط روز فلسطین نیست و روز اسلام است. این روز، روز پایداری و استقامت در راه دین و روز گفتن نه بزرگ به استکبار و مستکبرین است.‌

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

می‌پرسم در زمان صدورحکم تاریخی روز قدس توسط امام راحل، شما چه مسئولیتی را بر عهده داشته اید؟ پاسخ می‌دهد: در زمان اعلام فرمان راهپیمایی روز قدس در سال ۱۳۵۸ بنده امام جمعه شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری بودم و در دوران بسیار حساس سال‌های اول انقلاب توفیق خدمت به مردم شریف این استان نصیب اینجانب شده بود.

گزینه قطعی ملت ایران مقاومت است نه مذاکره و نه جنگ

در صحبت هایم به سخنرانی اخیر رهبر انقلاب اشاره می‌کنم که فرمودند: گزینه قطعی ملت ایران مقاومت است نه مذاکره و نه جنگ. از آیت الله دری نجف آبادی می‌خواهم از دید کارشناسانه ی خود در مورد اهمیت این صحبت در زمانی که در آن هستیم بگوید.

وی گفت:  آمریکایی‌ها که از هر اقدامی برای آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی و برهم زدن نظام اقتصادی ما کوتاهی نکرده اند و با اقداماتی مانند خروج از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و... پس از نوساناتی که بیشتر ریشه در افکار داخلی و هیجان بازار داخلی خواهد داشت، شاهد ثبات نسبی در داخل کشور عزیزمان بودند.

یکی از آخرین راهها برای تاثیر بر افکار عمومی داخلی مردم ایران و اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران و از طرف دیگر ظاهر سازی برای کشور‌های خیانت کار منطقه برای به گردن گیری بیشتر از آن‌ها را نمایش بچه گانه نظامی دیدند.

البته خودشان هم بار‌ها گفته اند تصمیم بر جنگ نیست و همان گونه که مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز فرمودند جنگ نخواهد شد. این پروپاگاندا نیز راه به جایی نبرد و مردم عزیز کشورمان نیز همان گونه که قبلا نشان داده بودند از جنگ بیمی ندارند، این اقدامات را با تمسخر پاسخ دادند و تیر دیگری از مستکبران دنیا به سنگ خورد.

حال باید گفت که مردم ایران در راه رسیدن به استقلال و پیشرفت از هیچ چیز باکی ندارند و نمی‌شود مردم را از جنگ و گزینه نظامی ترساند که این اشتباه بزرگی از سوی دشمنان این نظام و مردم است که با کم خردی آن‌ها این تهدید‌ها موجب همبستگی بیشتر ملت ما خواهد شد.

من گمان می‌کنم برای درک بیشتر اهمیت یوم الله روز قدس لازم است مکر و حیله گری‌های دشمنانی که در این روز از آنان برائت می‌جوییم را در اتفاقات اخیری که کشور بزرگمان با آن‌ها مواجه شده است را بدانیم، و همچنین فلسفه پیدایش روز قدس رابهتر بشناسیم. برای یافتن پاسخ سوال‌های خود به نزد آقای رجبی کارشناس مسائل سیاسی رفتم.

تهدید های مکرر دشمن / پاسخ های منطقی ما

از تهدید‌های مدام رییس جمهور آمریکا و حضور ناوهایش در نزدیکی خلیج فارس می‌پرسم، این که تا چه میزان می‌تواند تهدید نظامی باشد و آیا ما با تهدید بر بستن تنگه هرمز، پاسخ مناسبی به دشمن دادیم؟

آقای رجبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، می گوید: آمریکایی‌ها دو کار نجام داده اند که هر دو هم خلاف ضوابط بین المللی است. یکی این که نیروی مصلحی که مصرح در قانون اساسی است و وجودش برای دفاع از کشور حیاتی است به عنوان نیروی تروریستی اعلام کرده اند که یک جنگ روانی علیه ملت ایران است. آن‌ها می‌خواهند مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین بازوی نظام در دفاع از خود را، بین ملت ایران تحت فشار قرار دهند که مشکلاتی که امروز دارید به خاطر تحریمی است که علیه سپاه شده است. در کنار لغو تمدید خرید نفت از ایران، سپاه را هم جز نیرو‌های تروریستی قرار دادند.

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

ما اعلام کردیم که نفت خود را می‌فروشیم و بلدیم این کار را انجام دهیم. مگر این که آمریکایی‌ها بخواهند دنبال کشتی‌های نفتی ما راه بیفتند و آن‌ها رابه گروگان بگیرند و مانع فروش نفت ما شوند.

دشمن به دنبال جنگ رسانه‌ای و روانی است و می‌خواهد ترس و تهدید ایجاد کند و بین مردم و مسئولین ما ایجاد اختلاف کند که خوشبختانه این حربه نیز نگرفت و دیدیم ناوی هم که برای ترساندن ملت ایران راه انداخته بودند که به سمت تنگه هرمز بیاید به اینجا هم نرسید و در جای دیگر متوقف شد و دشمن وقتی موضع ما را دید در رفتار خودش تجدید نظر کرد.

ما به طور طبیعی و قاعده‌ای این پاسخ بستن تنگه هرمز را به دشمن دادیم، چطور می‌شود که تنگه را در اختیار داشته باشیم، اما نتوانیم نفت خود را بفروشیم و ۲۰ درصد نفت دنیا از این تنگه عبور کند؟ این یک رفتار منطقی است. نمی‌شود که تمام داشته‌های یک کشور را از او گرفت. این عکس العمل بسیار منطقی و طبیعی ملت ایران بود.

کم کم مسئله فلسطین رو به فراموشی بود

می‌گویم از پیدایش روز قدس برایمان بگویید، یا صحیح‌تر بگویم از لزوم پیدایش روز قدس بگویید.
رجبی می‌گوید: مسئله‌ی روز قدس نماد وحدت اسلامی است. روز نماد اعلام برائت از جنایات صهیونیست‌ها و کل جنایاتی که در جهان با این توجیهات انجام می‌شود. همه ملت‌ها دنبال این بودند تا روزی اعلام بشود که همه با هم بیایند و علیه رژیم صهیونیستی شعار دهند که امام خمینی (ره) این روز را آخرین جمعه ماه مبارک رمضان قرار داد.

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

با تمام مبارزاتی که فلسطینیان علیه رژیم غاصب انجام می‌دادند، ولی کم کم مسئله فلسطین رو به فراموشی بود. صهیونیست‌ها هم طوری روند را برای خود طراحی کرده بودند که جز بخش کوچکی از سرزمین‌های فلسطین را برای صاحبان اصلیش باقی نگذارد؛ که با اعلام فرمان تاریخی امام باز احیا شد و بر روی زبان‌ها افتاد. پس مسئله اینجا مسئله اسلام و کفر، ظالم و مظلوم، مستضعف و مستکبر و مقابله با جنایات صهیونیست است.‌

چرا روز قدس مدام جهانی تر می شود؟

می‌گویم چرا با وجود اختلافات عقایدی و دینی که در بین ملت‌های جهان وجود دارد، اکثرا روز قدس را می‌پذیرند و در آن شرکت می‌کنند؟
رجبی پاسخ می‌دهد: شعار روز قدس یک شعار فطری است. وقتی هر انسان آزاده‌ای در هر جای دنیا خبر جنایات و ظلم‌های اسراییل را می‌شنود، اعلام انزجار می‌کند و با گسترش این شعار و ایده دفاع جهانی، روز قدس روز به روز وسیعتر می شود.

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

اقداماتی که جمهوری اسلامی و مبارزان فلسطینی انجام می‌دهند، موفقیت‌هایی که جبهه مقاومت در جبهه فلسطین و لبنان و حتی موفقیت‌های کشور ما در جبهه‌های جنگ همه‌ این‌ها تاثیرگذار در پایداری و مقاومت امروزه ملت فلسطین است.

ممکن است ما تنها کشوری بمانیم که هیچ گاه اسراییل را به رسمیت نمی شناسد ؟

رجبی گفت: قضیه به رسمیت شناختن اسراییل در واقع توطئه‌ای است که جبهه مقابل جبهه مقاومت طراحی کرده است و می‌خواهند مسلمانان و ملت فلسطین را در برابر عمل انجام شده‌ای قرار دهند و از نظر سیاسی و حقوقی در سطح بین الملل ماجرا را تمام شده فرض کنند. مهم این است که ملت فلسطین که این طرح می‌خواهد رویش اجرا بشود آن را قبول ندارند. یک روزی ممکن بود یک بخشی از سیاسیون فلسطین بر این باور باشند که با صلح این نزاع را پایان دهند. اما امروزه عموم مردم فلسطین تنها راه دفاع از فلسطین را مسئله مقاومت و ایستادگی می‌دانند. امسال مردم فلسطین نزدیک به ۴۰۰ شهید را فقط در راهپیمایی‌های روز جمعه از دست دادند. این یک اصل اساسی است که مانع تحقق رویای صهیونیست‌ها می‌شود.

مسئله دیگر این است که دنیا هم زیر بار این حرف نخواهند رفت و ملت‌های آزاده دنیا این را قبول نمی‌کنند و دولت‌های مقابل آمریکا هم زیر بار این حرف نخواهند رفت؛ بنابراین آمریکایی‌ها اگر بتوانند در دنیا این حرکت را انجام دهند، اصل آن مردمی هستند که این طرح می‌خواهد رویشان انجام شود زیر بار این حرف نخواهند رفت.

جمهوری اسلامی نیز از یک منطق عقلانی در برابر زور دفاع می‌کند و چهل سال است که روی این حرف مانده و می ماند.

امسال در روز قدس حضور مردم چگونه است ؟

می‌پرسم حضور امسال مردم را در روز قدس با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی فراوان چگونه می‌بینید؟

رجبی می‌گوبد: بخش بزرگی از مردم ما امروز گرفتار مشکلات اقتصادی هستند، اما ملت ایران ثابت کرده اند که آرمان هایشان مقدم بر مسائل معیشتی است. مسئله روز قدس هم یک موضوع آرمانی است. همان طور که در سال ۹۷ پیش بینی دشمن بود که با همه فشار‌های اقتصادی حضور مردم در ۲۲ بهمن باید محدود‌تر شده باشد، اما ما دیدیم که این حضور ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت. ملت ایران با همه انتقاد‌ها و مشکلاتی که دارند بخش زیادی از آن به حق هم است ثابت کرده اند که در دفاع از آرمان‌های خود، این آرمان‌ها را به مسائل دیگر ترجیح خواهند داد؛ بنابراین امسال حضور مردم در روز قدس بیشتر از گذشته خواهد بود.

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

همین جاست که صحبت من با آقای رجبی کارشناس مسائل سیاسی پایان می یابد و احساس می‌کنم دلایل کافی را برای اهمیت روز قدس و اهمیت حضور در آن را کسب کرده ام.

اما یک منظر دیگر از این موضوع باقی مانده است و آن شکوه و عظمت و زیبایی این روز بزرگ است. لازم است شخصی را برای صحبت انتخاب کنم که سال هاست در بطن هماهنگی و تبلیغات و طراحی شعار‌های راهپیمایی روز قدس حضور داشته باشد. آقای هاشمی، رییس شورای هماهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی مناسب‌ترین فرد برای توصیف این روز می‌باشد.

شعارها چگونه متولد می شوند؟

آقای هاشمی می‌گوید بیش از یک دهه است که در این سمت مشغول به خدمت است. از چگونگی طراحی شعار‌های راهپیمایی می‌پرسم، وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، پاسخ می‌دهد: شعار‌های هر مراسم با توجه به حساسیتی که دارد طراحی می‌شود ضمن اینکه شعار‌هایی که طراحی می‌شود عموما سراسری است و محله‌ای و منطقه‌ای نیست. ولی شعار اصلی که از اول انقلاب تا کنون هیچ تغییری نکرده است، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل است» و به مرور زمان کشور‌های خیانت کاری که به اعلام انزجار مردم ورود پیدا کردند، مردم خشم خود را در غالب شعار اعلام می‌کردند؛ و بخشی از شعار‌ها نیز درد و دل‌های مردم است که به عنوان یک شعار درمی آورند.‌

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

زیباترین شعار

می‌پرسم زیباترین و تاثیرگذار‌ترین شعاری را که در چندین سال حضور در راهپیمایی‌ها شنیده اید چه شعاری بوده است؟

هاشمی پاسخ می‌دهد: عموما شعار‌ها در فضای مقتضای زمان طراحی می‌شود و در هر مقطعی شعار زیبایی خاص خود را دارد و این گونه نیست که بتوان گفت از اول انقلاب تا کنون کدام شعر‌ها زیباتر بوده اند. مثلا از سال ۸۸ به بعد، هجمه‌هایی را دشمنان داشتند که مردم و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به منظور خنثی سازی خدعه‌های دشمن؛ در قالب شعار مطرح کرده اند.

آنچه که در این برنامه‌ها بیشتر به چشم می‌آید، با سیاست گذاری‌های اخیر مقام معظم رهبری و پیروی‌هایی که مردم و شورای هماهنگی از این سیاست‌ها داشته اند، بهترین شعار و به شعور رساندن آن شعار را می‌توان مطرح کرد در خصوص دفاع از جبهه مقاومت و ایستادگی که مقاومت در مقابل نیرنگ‌های آمریکا و اسراییل انجام داده است، می‌باشد و توانست کار‌های مهمی را این شعار نه تنها در ایران بلکه در منطقه انجام دهد و منجر به شکست داعش و امثال داعش در منطقه بشود.

ما فقط خواهان عزت و اقتدار هستیم

آقای هاشمی می‌گوید: ما در راهپیمایی‌ها باید به دنیا بفهمانیم که مسئله‌ای که خواهان آن هستیم آن نیست که دشمن به جهان القا می‌کند و ما فقط خواهان عزت و اقتدار هستیم و تحت هیچ شرایطی، حتی با فشار‌های اقتصادی که دشمن بر ما روا داشته است این عزت و اقتدار را از دست نخواهیم داد؛ بنابراین حساسیت حضور بالاست و حضور پر رنگ‌تر منجر به عزت و سعادت کشور می‌شود. از ابتدای انقلاب تا کنون بسیار شاهد آن بودیم که بسیاری از هجمه‌های داخلی و خارجی با حضور مردم در همین راهپیمایی‌ها راه به جایی نبرده است. حساسیت حضور مردم در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می یابد.

می خواهم آزاده زندگی کنم

از آقای هاشمی تشکر می‌کنم. به نظرم حال زمان آن رسیده است که سوالی را که از مردم پرسیدم و آن‌ها پاسخش را در دفترچه ام نوشتند خود پاسخ دهم:

باید که مشت کرد دست‌های دعا را

" در روز قدس شرکت خواهم کرد، چرا که حضورِ ما و اندکی تشنگی و حمایت از حق و برائت از ظالم، نمود کوچکی از صحنه کربلاست، همان پیشینه خونین ما در برافراشته شدن پرچم آزادی و آزادگی و من می خواهم آزاده زندگی کنم"

گزارش از زهرا امانی

انتهای پیام / الف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۰۹:۵۲ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
روز قدس نماد آزاده خواهی تمام آزاده خواهان جهان است و تمام آزادی خواهان جهان که به منجی عالم بشریت اعتقاد دارند در مقابل ظالم می ایستند و امروز فلسطین مظلوم و خداوند پناهگاه مظلومین جهان هستی است و انسانی که خدا را ببیند از مظلوم دفاع می کند تا ظالم ریشه کن شود و جهانی انسانی مدنظر منجی عالم بشریت شکوفا شود