رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران:

۴۰ هزار پزشک طبابت نمی‌کنند/ وزارت بهداشت مقصر خروج نخبگان فیزیوتراپی از کشور است

محسنی بند پی گفت: وزارت بهداشت مقصر اصلی خروج نخبگان از کشور است و باید خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

۴۰ هزار پزشک کاری غیر از طبابت انجام می‌دهند/ وزارت بهداشت مقصر خروج نخبگان فیزیوتراپی از کشور استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محسنی بند پی رئیس انجمن فیزیوتراپی صبح امروز در نشست خبری کنگره سالیانه فیزیوتراپی ایران اظهار کرد: امروزه چهره بیماری‌ها تغییر پیدا کرده است و دیگر از بیماری‌های واگیر خبری نیست، از این رو باید تمام مدل‌های مختلفی را که برای مبارزه با بیماری‌های واگیر چیده بودیم، تغییر دهیم.

وی افزود: سکته‌های قلبی و مغزی شیوع زیادی در دنیا پیدا کرده و این بیماری‌ها به زیر ۳۰ سال رسیده و متاسفانه اختلالات اسکلتی به کودکان رسیده است و فقر حرکتی و اضافه وزن از جمله مشکلات اصلی امروز جامعه محسوب می‌شود.

نیاز مردم به جراحی کمتر شده است

وی ادامه داد: در زمینه بیماری‌های سطح و اختلالات حرکتی در پیش دبستانی‌ها اقدامات خوبی انجام داده ایم و تغییر در کوریکولوم آموزشی ایجاد شده است. نیاز مردم به جراحی کمتر شده است و اگر بیمه‌ها متناسب با نیاز مردم نباشند کاغذی بیش نیست، نظام وزارت بهداشت ما درمان‌گر بوده و سلامت محور نبوده است و از این رو خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند.

وی افزود: بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی با ۱۰ جلسه فیزیوتراپی درمان نمی‌شوند و باید خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

محسنی بند پی افزود: نیازمند ارتقا کیفیت و کمیت هستیم و وزارت بهداشت باید فیزیوتراپی را به دکترای حرفه‌ای ارتقا دهد.

 فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حوزه فیزیوتراپی

وی افزود: امروزه ظرفیت پزشکی تا پنج برابر افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ۴۰ هزار پزشک کاری غیر از طبابت انجام می‌دهند و ما در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر نیم فیزیوتراپ داریم و دود این مسئله به چشم مردم می‌رود، اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت غیر فعال است و افراد غیر مجاز مشغول به فعالیت در این حوزه هستند.

سکته‌ مغزی سالیانه ۱۶۰ هزار قربانی می‌گیرد

در ادامه مراسم ایرج عبدالهی دبیر علمی همایش گفت: محور‌های عمده این کنگره موضوعاتی مانند درمان‌های دستی در ضایعات ورزشی و سالمندان و همچنین تمرین درمانی و فیزیوتراپی در بیماری‌های مغز و اعصاب است و ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه ارسال که ۶۰ مقاله به صورت سخنرانی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: مهمانانی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تاجیکستان در کنگره فیزیوتراپی حضور دارند و سخنرانانی از کشور‌های آلمان سوریه پاکستان و لبنان و هند داریم.

عبدالهی گفت: سالیانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران به سکته‌های مغزی مبتلا می‌شوند که ۲۰ درصد از این افراد در ۶ هفته اول فوت کرده و بقیه بیماران نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

راه اندازی ۲ مرکز ارائه خدمات توان بخشی ویژه بیماران خاص

وی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی بسیارجزئی است و معتقدم که پوشش بیمه‌ای باید متناسب با نیاز مردم تغییر پیدا کند.

محسنی‌بندپی بیان کرد: کمردرد یکی از شایع‌ترین درد‌های اسکلتی است به طوری که در سالیان گذشته ۸۰ درصد از درد‌ها مربوط به کمردرد و ۲۰ درصد مختص گردن بود، اما امروزه با ورود تکنولوژی جدید و استفاده بیش از حد افراد به ویژه کودکان از کامپیوتر و لب تاب مشکلات گردن، ۷۵ درصد از درد‌های اسکلتی را به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور تاکید کرد: ما جوانان را در زمان انجام خدمت سربازی بدون هیچ گونه کاری هشت ساعت به طور سرپا آن‌ها را نگه می‌داریم که این مسئله باعث آسیب شدید زانو می‌شود و متاسفانه امروزه آرتروز مفاصل به سنین پایینی رسیده است.

سن سکته‌ مغزی به زیر ۵۰ سال رسیده است

وی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی غیرواگیر مانند سکته قلبی به زیر ۳۰ سال رسیده است، گفت: امروزه به ازای هر سه نفر یک نفر فاکتور‌های بروز سکته‌های قلبی را دارد و متاسفانه سن بروز سکته‌های مغزی در کشور به زیر ۵۰ سال رسیده است.

محسنی‌بندپی ادامه داد: ۱۲ سال تلاش کردیم تا نظام آموزشی کشور در زمینه فیزیوتراپی و توانبخشی تغییر پیدا کند، اما در سال گذشته دخالت وزیر سابق بهدشت تمام رشته‌های ما را پنبه کرد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سال گذشته تفاهم نامه‌ای با کانون هموفیلی کشور امضا کردیم تا در هر استان ۲ مرکز خدمات تخصصی توانبخشی ویژه بیماران خاص ارائه شود.

شیوع بیماری ام اس و پارکینسون

وی افزود: امروزه بیماری ام اس و پارکینسون شیوع زیادی در کشور پیدا کرده است و همه بیماران نیازمند دریافت خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند.

محسنی‌بندپی یادآوری کرد: در حال حاضر تنها یک بیمارستان توانبخشی با ۸۰ تخت به ازای ۸۰ میلیون جمعیت در کشور داریم و این در حالی است که در کشور‌های حاشیه خلیج فارس مانند کویت دارای چهار تا پنج بیمارستان توانبخشی هستند.

در ادامه مراسم پارسانژاد دبیر اجرایی سی امین کنگره فیزیوتراپی گفت: امروزه درمان عملکرد‌های عضلانی در کشور انجام می‌شود که این روش سبب التیام بسیاری از درد‌های اسکلتی می‌شود.

وی افزود: در سی امین کنگره فیزیوتراپی ۱۱۰ شرکت در حوزه توانبخشی فعالیت می‌کنند که در حدود نیمی از آ‌نها شرکت‌های تولید کننده داخلی هستند.

پارسانژاد گفت: امیدوارم مسئولان حق سختی کار و حق اشعه را برای فیزیوتراپ‌ها و همکاران شاغل در حوزه توانبخشی اجرایی کنند و خدمات توانبخشی بهتر از گذشته به بیماران ارائه شود.

دبیر اجرایی سی‌امین کنگره فیزیوتراپی یادآوری کرد: امروزه هزینه خرید تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی افزایش پیدا کرده است و من امیدوارم مسئولان ذی‌ربط همکاری بیشتری با ما در زمینه خرید تجهیزات و به روزرسانی دستگاه‌ها داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار