بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با انجام پروژه پیشگیری از سوانح و حوادث غیرعمد در مدارس مشخص شد بیشترین علت سوانح و حوادث مدارس کرمانشاه بر اثر سقوط و هل دادن است.

بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس بهداشت با همکاری اداره پیشگیری از حوادث، سوانح و ارتقا ایمنی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران پروژه‌ی «تحلیل وضعیت مصدومیت غیر عمد در کودکان» را در دستور کار خود قرار داد و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همراه با ۶ دانشگاه دیگر پایلوت کشوری این طرح در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ شد که نتایج این تحقیق نشان داد بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است.

وی هدف اصلی انجام این پروژه را آموزش تغییر رفتار دانست و گفت: آموزش گروه‌های هدف دانش آموزان، والدین و کارکنان مدرسه می‌تواند سهم بسزایی در کاهش سوانح و حوادث خصوصاً موارد غیرعمد داشته باشد.

شکیبا اظهار داشت: در راستای اجرای این پروژه در هماهنگی با آموزش و پرورش کل، مدارس ابتدایی منطقه جعفرآباد منتخب و مداخلات لازم و مراحل اجرایی پروژه در این مدارس طی ۱۱ جلسه هماهنگی درون و برون بخشی انجام شد.

وی سنجش آگاهی دانش آموزان، آموزش گروه‌های هدف (س ه هزار و ۴۵۰ دانش آموز، ۷۲ نفر کارکنان مدارس، ۵۷۰ نفر از والدین)، مشاوره با دانش آموزان دارای رفتار خشونت آمیز، اجرای نمایشنامه، پخش انیمیشن، برگزاری نمایشگاه نقاشی، برگزاری مسابقات ورزشی، تهیه روزنامه دیواری و مقاله، تهیه و توزیع خط کش با شعار مرتبط در بین دانش آموزان، تهیه سناریو‌های واقعی حوادث بصورت کتابچه و … را از جمله اقدام‌های انجام شده در این مدارس برشمرد.

معاون بهداشتی دانشگاه گفت: ماحصل این مداخلات ایجاد حساسیت لازم در کادر مدرسه، والدین و دانش آموزان درخصوص رعایت نظم و ترتیب در هنگام خروج از کلاس و مدرسه، اصلاح رفتار خشونت آمیز، ارتقا آگاهی دانش آموزان از عواقب خطرناک هل دادن، ارتقا آگاهی کارکنان و والدین در خصوص اهمیت و عواقب سوانح و حوادث است.

شکیبا با بیان اینکه مصدومیت‌های غیرعمد کودکان و نوجوانان یکی از دلایل اصلی آسیب دیدگی، بستری بیمارستانی، معلولیت و مرگ آنان در جهان و نیز دومین علت مرگ و میر در کودکان و نوجوانان می‌باشد عنوان کرد: بسیاری از حوادث، وقتی رخ دادند قابل برگشت نیستند و منجر به خطر جانی یا معلولیت غیر قابل درمان می‌شوند لذا پیشگیری از حادثه بسیار کارآمد‌تر و ضروری‌تر از درمان عوارض آن می‌باشد.

به گفته وی در جهان پس از حوادث ترافیکی، غرق شدن و سوختگی، سقوط و افتادن چهارمین علت مرگ کودکان و نوجوانان است که بیشترین گروه‌های جمعیتی در معرض خطر را به ترتیب افراد بالاتر از ۶۵ سال، نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۱۹ سال و کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دهند.

شکیبا اظهار داشت: در کنار عوامل محیطی و ساختاری، رفتار‌های مخاطره آمیز انسان‌ها نقش بسیار مهمی در وقوع سوانح و حوادث دارد لذا تلاش در راستای پیشگیری از مصدومیت‌های غیر عمد در کودکان بایستی بر تغییر رفتار انسان‌ها متمرکز شود.

وی گفت: امید است بتوان با اجرای مداخلات لازم در سایر مدارس نیز شاهد کاهش بروز سوانح و حوادث و در نتیجه کاهش آسیب در دانش آموزان باشیم.

اکنون ۳۲۵ هزار دانش آموز در استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند و نزدیک به ۳۰ هزار فرهنگی در امر آموزش و پرورش این دانش آموزان تلاش می‌کنند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۳ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد.

انتهای پیام

آمار حوادث استان کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.