آیین عزاداری حسینی در شهرستان زرند

دوست داران آقا حسین بن علی (ع) در شهرستان زرند واقع در شمال استان کرمان هر سال با همت فراوان سعی می کنند به بهترین شکل مراسم عزاداری ماه محرم را برگزار کنند و در این راه آداب زیبایی را به جا می آورند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، همزمان با دومین روز از ماه محرم کاروان غم شهرستان زرند در هشتمین سال متوالی از امامزاده حمزه زرندوئیه با عبور از خیابان‌های اصلی شهر به یاد حرکت کاروان امام حسین( ع) به عزاداری پرداختند.

سید رضا هاشمی عضو هیات امنای بیت الحزان حضرت زهرا (س) شهرستان زرند هدف از برپایی این کاروان را نشان دادن آغاز محرم و همچنین تبیین فرهنگ عاشورا و بیان مظلومیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش عنوان کرد و افزود: در این کاروان ۲۰۰ نفر پرچم دار، و ساربان  به همراه ۱۰ رأس اسب و ۱۲ نفر شتر به مدت سه و نیم ساعت در خیابان‌های اصلی شهر ورود کاروان اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش را تداعی کردند. با حرکت این کاروان، شهرستان زرند حال و هوای محرمی به خود گرفته است.

آیین عزاداری در استان کرمان

همزمان با فرارسیدن ماه محرم الحرام و برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان (ع)، محبان اهل بیت (ع) بویژه جوانان و نوجوانان در شهرستان به عزاداری می پردازند.

شیفتگان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) بویژه جوانان و نوجوانان با برپا کردن خیمه‌های عزاداری و نصب پلاکارد سر‌درب ادارات، مغازه‌ها و اماکن مذهبی شهرستان زرند ح‍‍ال و ه‍و‌ا‌ی ع‍‍اش‍ور‌ای‍‍ی را ب‍ه ت‍ص‍وی‍ر کشیده اند، بیرق‌های سیاه برای برگزاری عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش در جای جای این شهرستان برافراشته شده است.

مردم ولایتمدار این شهرستان با برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری و سخنرانی در بیشتر اماکن مذهبی از جمله حسینیه عاشقان ثارالله، سقاخانه ابوالفضل (ع) تکیه حجت، مسجد قائم و قدمگاه علی بن‌ابیطالب (ع)، مسجد امام رضا (ع)، حسینیه قلعه، امامزاده‌های عبدالله مطهرآباد، حمزه زرندوئیه، بهاالدین خالق آباد، ارادت خالصانه خود را نسبت به امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش ابراز می دارند.

آیین عزاداری در استان کرمان

در بسیاری از مکان‌های مذهبی و گوشه و کنار مناطق مختلف اشخاص اقدام به برپایی مجالس روضه خوانی و زیارت عاشورا می‌پردازند و در مبادی ورودی هر محله یا جلوی مغازه‌ها، توسط جوانان چای صلواتی، ظرف‌های شربت و آب به همت ارادتمندان به اباعبدالله (ع) قرار داده می‌شود تا به یاد لب‌های تشنه یگانه مظلوم عالم از عابران پذیرایی نمایند.

تهیه حلیم و شله زرد، تهیه چای و شیر کاکائو و همچنین پخت عاشوری و نان محلی صلواتی با تلاش خواهران بسیجی در دهه اول ماه محرم انجام می‌شود.

در پنجمین روز از ماه محرم مراسم علم بندان از جمله محله سادات نشین ریحان با شکوه خاصی برگزار و سادات علم‌هایی که از چوب و پارچه ساخته شده است را به همراه کاروان عزاداری از محله ریحان به اماکن مذهبی شهر زرند می‌برند و در طول مسیر، ذبح گوسفند، شتر و گاو صورت می‌گیرد.

در شهرستان زرند رسم بر این است که از اول تا دهم ماه محرم غذا‌هایی مانند بلغور، شله زرد و حلیم به نام عاشوری به یاد درگذشتگان هر خانواده پخته و در بین مردم و همسایه‌ها توزیع می‌شود.

آیین عزاداری در استان کرمان

بعضی از خیران نیز با قربانی کردن گاو و گوسفند و تهیه غذای نذری، هیات‌های عزاداری را به صرف آبگوشت نذری برای وعده شام یا نهار دعوت می‌کنند. این آبگوشت‌ها بوی بسیار مطبوعی دارد و با نان محلی ویژه این روز‌ها توزیع می‌شود.

عزاداران حسینی در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان‌های شهر ارادت خود را به اباعبدالله (ع) نشان می‌دهند و با ذکر مصیبت و نوحه سرایی عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.

ظهر روز عاشورا نیز م‍ردم عزادار زرند پ‍س از عزاداری و ق‍ر‌ائ‍ت زی‍‍ارت ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا با شکوه اق‍‍ام‍ه م‍‍ی ک‍ن‍ن‍د.

عصر عاشورا نیز هر سال مراسم عزاداری باشکوهی با حضور انبوه عزاداران در امامزاده عبدالله مطهرآباد زرند برگزار می‌شود.

در برخی از روستا‌ها و بخش‌های شهرستان زرند در روز عاشورا اقدام به شبیه گردانی می‌کنند.

بعد از ظهر عاشورا امامزاده عبدالله مطهر‌آباد مملو از جمعیت عزادار می شود و به صورت نمادین کاروان اسرا و اطفال در میان حزن و اندوه از میان مردم عبور می‌کنند.

بعد از غروب آفتاب و زمانی که تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد، مراسم شام غریبان توسط عده‌ای از مردم با حمل فانوس‌ها و شمع برگزارمی شود.

انتهای پیام/ی

مراسم عزاداری ویژه ماه محرم در شهرستان زرند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.