الاخبار در گزارشی بررسی کرد؛

هدف آمریکا از به راه انداختن جنگ اقتصادی در لبنان چیست؟

پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار در گزارشی به بررسی اهدافی پرداخت که آمریکا از به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه لبنان، در سر دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، الاخبار با شرح اهداف اقتصادی و سیاسی آمریکا در لبنان نوشت: اکنون زمان آن رسیده است که حکومت لبنان از حالت تدافعی به حالت تهاجمی منتقل شود و با جنگ اقتصادی آمریکا و طمع‌ورزی‌های واشنگتن و تل‌آویو مقابل کند.

پایگاه اینترنتی الاخبار لبنان در مقاله‌ای نوشت: آمریکا برای به زانو درآوردن دشمنان خود در جهان، به گزینه رویارویی و تحریم مالی و اقتصادی روی آورده است؛ آن هم بدون اینکه ناچار شود از گزینه‌های نظامی پرهزینه استفاده کند که تضمینی در خصوص نتایج آن‌ها هم وجود ندارد. افزون بر آن، به سبب وتوی روسیه و چین، نمی‌تواند تحریم‌های فراگیر را علیه کشور‌ها اعمال کند.

هدف آمریکا از به راه انداختن جنگ اقتصادی در لبنان چیست؟

آمریکا برای رسیدن به برخی اهداف، حملات اقتصادی خود را علیه لبنان آغاز کرد و به گونه‌ای در قبال لبنان رفتار می‌کند که گویی پنجاه و سومین ایالت آمریکا و تحت حاکمیت آن است؛ به طوری که حاکمیت اقتصادی دولت لبنان را نقض می‌کند. اقتصاد و ارز لبنان بین فساد تحت حمایت آمریکا و تجاوزگری اقتصادی آمریکا علیه شرکت ها، موسسات و افراد و در نهایت بانک‌ها قرار گرفته است.

الاخبار در ادامه نوشت: متاسفانه، یا از جنگ تحریم‌ها استقبال می‌شود یا با آن کنار می‌آییم. از سوی دیگر، زیرساخت‌های اقتصاد لبنان هم به منزله عاملی است که به اعمال این نوع تحریم‌ها کمک می‌کند. به ویژه که بازار داخلی لبنان به طور کامل بر اساس قوانین آمریکا عمل می‌کند.

هدف آمریکا از به راه انداختن جنگ اقتصادی در لبنان چیست؟

آمریکا در مانع تراشی بر سر راه اقتصاد ملی لبنان تاریخ طولانی دارد؛ به طوری که به واسطه نفوذ داخلی آن، برخی اهداف گروه بزرگی از طبقه سیاسی این کشور در این زمینه محقق شد و همچنان برای تحقق اهداف دیگری مانند اهداف زیر تلاش می‌کنند:

۱- جلوگیری از سرمایه‌گذاری برخی کشور‌های مهم در لبنان مانند چین، روسیه، هند و ایران. حتی بخش زیادی از سرمایه‌گذاری کشور‌های حاشیه خلیج فارس در لبنان به شکل مشروط است.
۲- اعمال برخی شروط بر کنفرانس «سدر» (cedre) به منظور تعیین شرکت‌هایی که اجازه فعالیت در لبنان دارند.
۳- حمایت از سیاست سود‌های کلان و تاثیرات منفی آن بر بازار و لیره و رکود، پایین آمدن رشد، نبود تولید و افزایش بیکاری.
۴- تلاش برای دست گذاشتن بر نفت و گاز:
ا. تجاوزگری مستقیم علیه بانک‌های لبنان برای کسب دستاورد‌هایی در حوزه نفتی و تثبیت مرز‌ها با سرزمین‌های اشغالی به نفع اسرائیل.
ب. اعمال فشار بر لبنان به منظور مذاکره با اسرائیل؛ تا اسرائیل از میلیارد‌ها دلار موجود در عمق دریا استفاده کند.
ج. ایجاد جای پایی برای شرکت حفاری Vantage در تگزاس، در روند حفاری گاز و نفت در بلوک‌های چهار و نه.
۵- مخالفت لبنان با همه پیشنهاد‌های کشور‌های دوست در قضیه تامین برق؛ به طوری که اکنون مشخص شده است که شرکت «جنرال الکتریک» طرحی برای تسلط بر این بخش در دست دارد.
۶- تحمیل برخی مشاوران مالی بر بانک‌ها برای زیر نظر گرفتن فعالیت بانک‌ها و باج خواهی از آنها.
۷- جلوگیری از بازگشت آوارگان سوری برای مانع تراشی در مسیر بازسازی سوریه.

نویسنده در ادامه نوشت: آمریکا از زبان «دیوید شینکر» معاون وزیر خارجه خود با مباهات گفت واشنگتن به تجاوزگری اقتصادی علیه لبنان، تعیین برخی شروط و اعمال تحریم کامل اقتصادی برای تحقق دستاورد‌های سیاسی ادامه می‌دهد.

با توجه به این شرایط باید با اتخاذ تصمیم‌های مناسب، به طور جدی به مقابله با این تجاوزگری اقتصادی اندیشید و این تصمیم‌ها با انتقال حکومت از مرحله دفاعی به مرحله تهاجمی آغاز می‌شود و وزارت خارجه و وزارت دارایی باید برای دفاع از حقوق لبنانی‌ها در برابر هر نوع تجاوزگری خارجی، به ویژه در زمینه تحریم‌های مالی، یک هیئت حقوقی- مالی تشکیل دهند و با انتشار بیانیه رسمی، با آسیب وارد کردن به حاکمیت اقتصادی و اقدام اخیر آمریکا علیه بانک «جمال ترست» مخالفت کنند. حکومت همچنین مسئولیت دارد که از حوزه‌های نفتی و گازی در برابر طمع ورزی‌های آمریکا و اسرائیل دفاع کند؛ بی آنکه هیچ امتیازی به آن‌ها ارائه کند.

در پایان این مقاله آمده است: در صورتی که عزم و اراده ملی وجود داشته باشد، گزینه‌های زیادی برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار