موضوع کاهش عرضه با بهانه‌های مختلف، به رویه همیشگی افزایش قیمت این محصول تبدیل شده است.

 

///افزایش قیمت خودروبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که بازار خودرو شاهد افزایش قیمت چشمگیری است و برخی از فعالان بازار معتقدند این روند قیمتی به دلیل کاهش عرضه و کند شدن مراحل صدور فاکتور رخ داده است.

با وجود اینکه در چند ماه گذشته شاهد کاهش قابل توجه نرخ ارز به ویژه در هفته‌های اخیر بودیم؛ اما خودرو این کاهش قیمت را به خود ندید و چه بسا شاهد افزایش قیمتی بین  ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در برخی از مدل ها بود.

به گفته کارشناسان صنعت خودروسازی، موضوع کاهش عرضه با بهانه‌های مختلف، به رویه همیشگی افزایش قیمت این محصول تبدیل شده است و با توجه به اینکه بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده اما انحصار در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت این کالا می شود.

طبق جدول قیمتی زیر،  نرخ خودرو طی یک هفته گذشته با تغییرات چند میلیونی همراه بوده است.

قیمت خودرو‌های پرفروش در ۱۳ مهر ۹۸

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

آخرین قیمت خودرو‌های پرفروش در ۲۱ مهر ۹۸  

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

عرضه کم خودرو عاملی در افزایش قیمت این کالا

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار، اظهار کرد: هفته گذشته، به علت عرضه کم خودرو از طرف خودروسازان قیمت این محصول افزایش یافت. این اتفاق در حالی می‌اُفتد که بعضی از خودرو‌سازی ها از جمله سایپا و ایران خودرو قیمت خودروهای خود را افزایش دادند.


بیشتر بخوانید: جزئیات قیمت خودرو در ۷ مرداد ۹۸ / بازگشت قیمت به آگهی‌سایت‌ها تبعات منفی در بازار دارد 


موتمنی معتقد است اقدام ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت برخی تولیداتشان باعث شد تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.

او با اشاره به اینکه کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای خرید خودرو باعث شد تا بازار طی روز‌های گذشته آرام باشد، ادامه داد: کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضا برای خریداری این کالا باعث شد قیمت‌ها نیز روند نزولی را طی کند اما متاسفانه در این شرایط این اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات، باعث شد تا بازار خودرو دوباره روند افزایشی به خود بگیرد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، زمانی که قیمت‌های داخلی افزایش قیمت داشته باشد بطور قطع می‌تواند در نرخ خودرو‌های وارداتی تاثیر گذارد.

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

سرشکنی  عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

امرالله امینی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر، اظهار کرد: به طور کلی سیستم فعلی صنعت خودروی کشور وضعیت چندان مناسبی ندارد. مدیران و مسئولان فعلی این حوزه، تمایلی به ایجاد تغییر و اصلاح مدیران، ساختار، عملکرد و هزینه تراشی‌های خودروسازان ندارند.

او ادامه داد: هزینه‌های ناشی از عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان بر قیمت‌های مصرف کننده سرشکن می‌شود و کار به جایی می‌رسد که امروز خودرو‌های داخلی به چند برابر قیمت تمام شده فروخته می‌شود.

امینی درباره علت اصلی افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر، گفت: با توجه به فعالیت شرکت‌های انحصارگر در حوزه خودرو، یکی از ساده‌ترین‌ راه‌ها برای افزایش قیمت، کنترل عرضه است. 

این کارشناس خودرو تاکید کرد: موضوع کاهش عرضه با بهانه‌های مختلف به رویه همیشگی خودروسازی‌ها تبدیل شده است که بارها همین روند را تکرار کرده‌اند و با توجه به ثبات نسبی بازار خودرو و انحصار آن‌ها در این صنعت هر بار منجر به افزایش قیمت شده است. کاهش نسبی تعداد تحویل خودرو‌ها به راحتی می‌تواند افزایش قیمت خودرو‌ها را به همراه داشته باشد.

او بیان کرد: متاسفانه وزیر جدید صمت هم تغییر چندانی در مدیریت خودروسازان اصلی کشور ایجاد نکرده است؛ مدیران فعلی آن افراد با نفوذ و با سابقه‌ای هستند که برای مدت‌ها در آن مجموعه قدرت داشتند و زیر بار حرف‌های دیگران نمی‌روند.

امینی ادامه داد: برنامه‌ای در گذشته مطرح شد که موضوع مدیران جهادی و مدیران انقلابی را مطرح می‌کرد؛ امروز صنعت خودرو به چنین مدیران و طرح هایی نیاز دارد.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور، خودرو سازان امیدی به سرمایه گذاری خارجی ندارند پس بدون تلاش برای بهبود عملکرد این حوزه و برای منفعت طلبی شخصی اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند. خودروسازی کشور برنامه‌ای برای تحول ندارد و این بی‌برنامگی منجر به اسیر شدن در روزمرگی‌ و بستن دید افراد می‌شود.

او با تاکید بر این که قصد و نیت خودروسازان از افزایش قیمت، دستیابی مجدد به سود مد نظرشان است، گفت: امروزه جای فعالیت سازمان‌ حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در مقابل فروشندگان خودرو، خالیست و شاید باید عنوان کرد که سازمان حمایت  عملکرد مناسبی در این حوزه نداشته است.

اما و اگرهای افزایش قیمت خودرو/انحصارگری شرکت های تولید کننده عاملی در افزایش قیمت خودرو/سرشکنی عملکرد ضعیف و خرج‌های اضافی خودروسازان

خروج خودرو‌های تولیدی از بازار عرضه عاملی در افزایش خودرو

حسین کاکائی کارشناس خودرو نیز در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: اکنون با توجه به اینکه مدتی است قیمت ارز ثابت مانده تنها مقداری قیمت خودرو کاهش یافته است اما مجدد شاهد افزایش قیمت برخی از خودروها نیز بوده ایم.

به گفته کاکایی افزایش قیمت خودرو را می‌توان نوعی هیجان بازارها دانست که دلیل آن خروج خودرو‌های تولیدی از بازار عرضه است.

او بیان کرد: چندی پیش خانم پیروز‌بخت رئیس سازمان استاندارد در مورد خروج خودرو‌های غیر استاندارد توضیحاتی مبنی بر بازنگری تولید برخی از خودروهایی که نتوانسته اند استاندارد‌های ۸۵ گانه صنعت خودرو را دریافت کنند مطرح کرد.  همچنین مطرح کردند که پراید و پژو ۴۰۵ باید از رده تولید خودرو کشور خارج شود،  صحبت های این مقام مسئول نشان می دهد سال آینده این نوع خودرو‌ها دیگر فروش ندارند، به نوعی این صحبت‌ها را نیز می توان عاملی در افزایش قیمت خودرو دانست.

کاکائی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو را می‌توان یک هیجان‌سازی توسط بازاریابان هم  دانست، اگر در روز‌های آینده مردم نسبت به این موضوع واکنش نشان ندهند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت، اما اگر مردم با تصمیمات عجولانه  به سمت خرید خودرو روی آورند مجدد شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود.

این کارشناس خودرو افزود: هم‌اکنون طبق تحلیل‌های انجام شده باید در یک رکود قیمت خودرو قرار گرفته باشیم و خرید و فروش به یک سطح تعادلی رسیده باشد. حدس زده می‌شود که این افزایش قیمت توسط فروشندگان اعلام شده و تقریبا خرید و فروش در بازار صورت نمی‌گیرد.

کاکائی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته عرضه خودرو تغییری نکرده است، گفت: تولید خودرو همچنان طبق گذشته است و عرضه خودرو را نمی‌توان دلیلی بر افزایش قیمت این کالا دانست، اما اگر این جوسازی‌ها ادامه داشته باشد هیجان افزایش قیمت خودرو نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

افزایش قیمت خودرو راهی برای دستیابی مجدد به سود 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ادیبفتحی
۲۰:۳۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام به مسئولین این چه بدبختی هرروز ۵بار قیمت خودرو بالا می برند چرا فکر مردم بدبخت نمیکنند پراید ۷۰ میلیون خدای بدبختی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۳:۰۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
با این شرایط خرید خودرو صفر فقط باعث هدر دادن سرمایه و لطمه به اقتصاد و کمک به گرانی خودرو و نیز بعلت حساسیت زیادی که بابت نگهداریش به خرج میدین باعث طلف شدن عمر و پیری زود رس خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۲:۰۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
خدا به داد مستضعفین برسه، بلایی بر سر ملت آمده که قادر نیستند یک پراید بخرند، از آقای رییسی خواستاریم که جلوی این گرانی ها را بگیرد، و دست مفسدین و سارقین را قطع کند و‌با جدیت برخورد کنند ، و جلوی سایت ها بگیرد تا بیخود قیمت ها را بالا نبرند، از سوی مردم نیز به خودشان رحم نمی کنند و انصاف را رعایت نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خوب قوه قضائیه ورود کنه مگه قرار نیست با قدرت با اخلالگران اقتصادی به عنوان محارب برخورد کنه بسم الله این مدیرای خودرو سازی را اگه باهاشون برخورد نکنه این گرون کردن ها همین جور زنجیره ای سرایت میکنه دوباره به ارز و دلار خونه کرایه خونه و مواد غذایی و غیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
نخرید
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۰:۱۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
دوتا خودرو ساز داریم تو ایران اینا رقیبی هم ندارن ماشین خارجی هم گران و هر طور دوست داشته باشن و به هر طرف بخوان میرن چون سوارن و افسار مردم هم دستشون پس چه من بگم چه شماها بگین خودرو اشغال و نخرین اینا کار خودشون میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
سلام
تنها راه برون رفت از مشکلات موجود فقط و فقط خصوصی سازی است، شرکتی که نیروی کاری اش رو نمایندگان و دولتمردان سفارشی تحمیل کنند نایجه اش میشه
۱_ ارائه محصول بی کیفیت
۲_ افزایش قیمت
در نایجه دولت و مجلسی که خودشون صاحب بنگاه هستند ازشون توقع دارید نظارت کنند.
France
Alireza
۲۰:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
حکایت علت افزایش قیمت خودرو به این گفته شباهت داره من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بودفقط دارن این دو شرکت محترم با پشتبانی بسیار محکم مردم بدبخت که نمیتونن اسم ماشین خارجی رو ببرن سرکیسه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
Hhhhhhhh
۲۰:۴۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
مردم فکر میکنن ماشین میاد پایین دست دولت تو کاره چرا پرایدو نمیده پنج ملیون مگه ما حقوق به دلار میگیریم که پرایدو به دلار میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
حاج اسماعیل
۱۶:۰۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
اینایی که میگن بخرید و همش دم از گرونی میزنند

تعدادی ماشین دارند فروش نشده میخان بازار گرون تر کنند تا به سود بیشتر برسند
پس بهتره توجه نکنید
هرچه گرون شد نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۲:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
واقعا جای تأسف داره
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۲۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
کارکرد این سوء مدیریتها سرخوردگی و نا امیدی برای مردم فقیری است که امید داشتند شاید روزی بتوانند یه پراید داغون بخرند و چند صباحی را خوش باشند اما الان دیگه حتی آرزوش هم دست نیافتنی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
تنهاراه کاهش قیمت خودرواین است که افرادی که تاکنون درراس خودروسازی بوده اندوثروت های چندصدوحتی چندهزارمیلیاری تومانی ازاین صنعت به یغما برده اندراشناسایی وثروتشان رامصادره کنندوبه صنعت خودروسازی تزریق نمایندتاجبران همه افزایش قیمت بشودوارزانی نصییب خریدارن خودروشودوحق به حق داربرسد.
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۲۲:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
با درود فراوان. چرا اجازه نمیدن سپاه وارد این عرصه بشه. به نظرم موفق میشه. وقتی موشک و ماهواره می‌سازه حتما خودرو هم میتونه اونم ب بهترین کیفیت. قبلا خبری شنیدیم که قرار سپاه خودرو بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
وقتی در کنار انحصار خودرو خودروسازان خصوصی نباشند وبی قانونی در توزیع وعرضه مستقیم به مصرف کننده باشد همه جا را فاسد خواهد کرد واقتصاد در جا خواهد زد ودولت مستاجر هست ودر آخر زورش نخواهد رسید وقضیه را ماستمالی خواهد کرد
آخرین اخبار