صدور حکم برائت برای متهمان آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد اردستان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت:رای بدوی پرونده آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد که از سوی دادگاه عمومی بخش زواره در خردادماه سال‌جاری صادر شده و عاملان این حادثه عمدی را به حبس محکوم کرده بود، از سوی شعبه اول دادگاه تجدید نظر اصفهان نقض و حکم برائت صادر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی مشهدی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: رای بدوی پرونده آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد که از سوی دادگاه عمومی بخش زواره در خردادماه سال‌جاری صادر شده و عاملان این حادثه عمدی را به حبس محکوم کرده بود، از سوی شعبه اول دادگاه تجدید نظر اصفهان نقض و حکم برائت صادر شد.

مهدی مشهدی تصریح کرد: پس از صدور این رای که بدون دعوت و نظرخواهی از میراث فرهنگی و به طور یک‌جانبه صادر شده، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به رای دادگاه تجدید نظر اعتراض کرده و پیگیر مذاکره با رییس‌کل دادگستری استان در این زمینه است.

او افزود: پرونده آتش‌سوزی در کاخ سرهنگ آباد اردستان با پیگیری‌ها و اقدام‌های فنی اطلاعاتی و قضائی در مجموع به هفت نفر مظنون رسید که پنج نفر آن‌ها در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس محکوم و ۲ نفر دیگر تبرئه شده بودند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در مورد این حادثه یادآور شد: جمعی از مردم و علاقه‌مندان در تعطیلات به روستای سرهنگ‌آباد به ویژه محوطه کوشک مراجعه می‌کردند که مالکان برای بریدن پای گردشگران و حفظ منطقه‌ای بکر و اختصاصی برای خودشان، نسبت به آتش کشیدن اثری تاریخی ثبت ملی اقدام کردند.

او اضافه کرد: برخی افراد ناآگاه در سال گذشته نیز نسبت به تخریب محوطه از جمله شکستن یا آتش زدن درختان کاخ سرهنگ‌آباد اقدام کرده بودند و برخی هم بدون داشتن سند ادعا‌هایی در زمینه تملک بنا مطرح می‌کردند، اما در بررسی‌ها مشخص شد که کاخ سرهنگ آباد شخصی نیست و ۵۰ نفر مالک مشاع دارد.

مشهدی تاکید کرد: برای حفظ و حراست این اثر تاریخی و ارزشمند واقع در دهستان سفلی بخش زواره، تعدادی دوربین مداربسته نصب شده و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به صورت مستمر سرکشی می‌کند.

اودر ادامه اظهار داشت: برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی تاکنون مبلغ افزون‌بر هفت میلیارد ریال از اعتبار‌های دولتی هزینه شده و امسال نیز اداره‌کل از محل اعتبار‌های ملی مبلغی پیش‌بینی کرده که در صورت ابلاغ، برای مرمت بنا هزینه خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان افزود: ساختمان اصلی تاکنون مقاوم‌سازی، سقف آن مرمت و ایزوگام شده، قسمت‌هایی از ساختمان داخل حیاط هم بازسازی و سقف کاهگل شده، اما برای بازسازی ایوان بنا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز داریم.

اثر تاریخی شماره ۱۲۷۸ با عنوان کوشک سرهنگ‌آباد (معروف به کاخ چهلستون اردستان) فروردین ۱۳۹۷ دچار آتش‌سوزی شد و نزدیک به ۸۰ درصد سازه‌های چوبی از جمله ایوان بنا در جریان حادثه از بین رفت.

انتهای پیام/م

 

متهمان آتش‌سوزی کوشک سرهنگ‌آباد اردستان تبرئه شدند

 

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.