مشاور راهبردی شهردار مشهد عنوان کرد؛

برداشتن گام هایی موثر به منظور رفع تبعیض بین حاشیه و متن مشهد

مشاور راهبردی شهردار مشهد گفت: شهرداری مشهد در تلاش است که حاشیه شهر مشهد را با اعمال سیاست های موثر به متن آن پیوند بزند.

برداشتن گام هایی موثر برای از حاشیه به متن آوردن حاشیه شهر مشهدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  مسعود درودی مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور توانمندسازی و سیاست گذاری حاشیه شهر مشهد، گفت: برای عملکرد بهتر و کاربردی‌تر در حاشیه شهر مشهد، نیازمند اطلاعات دقیقتر و شناسنامه جمعیتی برای مناطق کم برخوردار هستیم.

 او با اشاره به معضلات، مشکلات و مسائل حاشیه شهر مشهد، تصریح کرد: مشهد به نسبت جمعیت، وسعت و تعمیق روزافزون مسائل متعددش دارای بیشترین پهنه های کم برخوردار و پیرامونی شهری در کشور می‌باشد. برپایه ی داده هایی که سازمان بازآفرینی شهری شهرداری استخراج کرده است، مشهد در ۸ پهنه شهری دارای ۶۹ محله در مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیر رسمی است که یک سوم جمعیت این شهر را به خود اختصاص داده است.

مشاور راهبردی شهردار مشهد گفت: تمرکزگرایی و ایجاد قطب‌های صنعتی کشور، عدم تعادل جمعیت در یک ناحیه جغرافیایی و در نهایت جاذبه شغلی و رفاهی مناطق توسعه یافته در برابر دافعه محل سکونت، روند رشد حاشیه نشینی در کشور و به طور ویژه در مشهد را تشدید کرده است.

درودی افزود: بحران آب و افول اقتصاد و اشتغال روستایی و فقدان یک سیاست گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر توزیع هوشمند منابع در مشهد روند مهاجرت به مشهد را در منطقه شرق کشور تشدید کرده است.

او تصریح کرد: با توجه به وضعیت خاصی که در مناطق کم برخوردار مشهد شاهد هستیم نیازمند سیاست گذاری منسجم تر و با زمان اقدام بلندمدت تری نسبت به اکنون در برخورد با مسائل و مشکلات مناطق کم برخوردار هستیم.

مشاور راهبردی شهردار مشهد با بیان  اینکه سازمان بازآفرینی شهری وظیفه ساماندهی مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی را به عهده دارد، گفت: اساسا تمامی راهبرد‌ها و سیاست هایی که برای اجرا در مناطق کم برخوردار تدوین و اجرا می‌شوند با هدف ارتقای شاخص های پایداری این مناطق است.

درودی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ دستگاه و سازمان درگیر مساله حاشیه نشینی مشهد هستند، ادامه داد: در این حوزه در تلاشیم با تدوین یک سند راهبردی و سیاستی با نگاه اجتماعی و فرهنگی، نقش دستگاه ها را در ساماندهی مناطق کم برخوردار و کاهش مسائل آن مشخص کنیم.

او  با انتقاد از رویکرد گسترش کالبدی در مناطق پیرامونی طی سالیان اخیر، تصریح کرد: طی سالیان گذشته علیرغم اقدامات مهمی که صورت گرفته ما شاهد این بوده ایم که در برخورد با مناطق پیرامونی وسکونتگاه های غیررسمی و بافت‌های فرسوده صرفا نگاه گسترش کالبدی و کمی بر ذهنیت سیاست گذاران شهری بوده است.  
 
مشاور راهبردی شهردار مشهد در خصوص رفع مسائل اجتماعی این مناطق، گفت: علاوه بر این وزارت کشور هم مبادرت به ایجاد دفاتر تسهیل گری اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای شهر کرده است و تاکنون چهار دفتر تسهیل گری با رویکرد اجتماعی توسط استانداری خراسان رضوی اقدام به فعالیت کرده اند و وظیفه دارند بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، شناسایی توانمندی و نسبت قومی مردم مناطق، شناسایی و بررسی زمینه‌های سرمایه گذاری در مناطق را انجام دهند.
 

فقرزدایی و توانمندی سازی محوریت حل مسائل در مناطق کم برخوردار مشهد

 
درودی در خصوص دیگر فعالیت های رفع مسائل اجتماعی این مناطق، افزود: طی ماه گذشته تلاش کردیم تا رویداد کارآفرینی دانش آموزی را بر بستر فناوری اطلاعات تحت پویش «با هم بی نیازیم» برگزار کنیم که  نتایج و اثرات خیلی خوبی را بر دانش آموزان موردنظر داشت، به طوری که ایده‌های این دانش آموزان تا ۵۰ میلیون تومان حمایت مالی دریافت کرد.

مشاور راهبردی شهردار مشهد گفت: در تلاشیم که در ماه های آینده با همکاری شهرداری مشهد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور «کُنسرسیوم توانمندسازی مناطق کم برخوردار مشهد» ایجاد شود. هدف از ایجاد این کنسرسیوم فراهم کردن بستر‌های ایجاد زنجیره های ارزش شغلی برای ایجاد محیطی کسب و کار نیمه پایدار با افق ۵ الی ۱۰ است و از این طریق افراد مستعد و دارای انگیزه این فرصت را داشته باشند تا در مسیر اشتغال زایی به کار گرفته شوند.
 
او تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری، برنامه‌های فقرزدایی و توانمندی سازی چه به جهت گستره و چه از منظر کیفیت نسبت به سالیان گذشته شاهد افزایش چشمگیری بوده است. علاوه بر این کیفیت برنامه های اجرا شده و راهبرد‌های در دست تهیه بر ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های زیستی و روانی شهروندان مشهدی در مناطق کم برخوردار است.

درودی افزود: شهرداری مشهد در تلاش است تا در چارچوب پارادایم «بهبود زیست کالبدی و روانی شهروندان» حاشیه شهر مشهد را به متن آن پیوند بزند و  شعار مشهد شهر امید و زندگی، سیاست‌ها و مداخلاتش برای مناطق کم برخوردار و پیرامونی نویدبخش خلق فضا‌های زیستی مناسب تری برای شهروندان این مناطق بوده و در نهایت زندگی بخش باشد.
 
انتهای پیام// ز.م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.