حوادث مشکوک در حاشیه اعتراضات عراق

طی روز‌های گذشته، هر گاه موج اعتراضات در خیابان‌های عراق فروکش کرده، اتفاقی جدید و البته مشکوک سبب شده که خشم مردم برافروخته شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتراضات خیابانی در عراق، از ابتدای ماه اکتبر آغاز شده و هر چند با تب و تاب کمتر، اما تاکنون ادامه یافته است.

تظاهرات که در استان بغداد و حدود ده استان دیگر کم و بیش در جریان بود، رفته رفته کاهش یافته و در چند استان مثل نجف، بغداد و چند شهر دیگر هنوز ادامه دارد.

حوادث مشکوک در حاشیه اعتراضات عراق

هر چند دولت به ریاست عادل عبدالمهدی نُهم آذرماه استعفا کرد، اما تظاهرات و اعتراض‌ها تمام نشد و به شکلی محدودتر در چند نقطه بغداد و چند شهر دیگر مثل نجف ادامه یافته است.

طی روز‌های گذشته هر بار که موج اعتراضات فروکش کرده، چند اتفاق سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. برای نمونه طی چند روز گذشته (از پنجشنبه ۱۴ آذرماه) برخی رسانه‌های که عمدتا ضد عراق هستند مثل شبکه آمریکایی الحره، شبکه سعودی العربیه و شبکه انگلیسی بی. بی. سی عربی گزارش کردند که بعد از حضور عناصر الحشد الشعبی در خیابان‌های بغداد، شماری از معترضان از پشت با سلاح سرد (چاقو) هدف حمله قرار گرفته‌اند.

حوادث مشکوک در حاشیه اعتراضات عراق
وضع نابسامان امنیتی در حاشیه اعتراضات خیابانی

مثلا شبکه الحره در سایتش نوشت، «بعد از حمله الحشد الشعبی... تظاهرات‌کنندگان در مرکز بغداد هدف ضربات چاقو قرار گرفتند. رسانه‌های عراقی گزارش کردند، بعد از آنکه طرفداران نیرو‌های الحشد الشعبی که شامل گروه‌های طرفدار ایران هستند، به میدان التحریر ریختند، تظاهرات‌کنندگان هدف ضربات چاقو (از پشت سر) قرار گرفتند».

شبکه بی. بی. سی عربی پا را فراتر از شبکه آمریکایی گذاشت و نوشت: حملات با چاقو به شکل جمعی در بغداد و همزمان با ورود طرفداران الحشد الشعبی به میدان التحریر. این شبکه در خبر خود به روزنامه انگلسی گاردین هم استناد کرد و نوشت: یازده نفر از تظاهرات‌کنندگان در بغداد با سلاح سرد هدف قرار گرفتند بعد از آنکه ده‌ها نفر از طرفداران الحشد الشعبی مورد حمایت از جانب ایران، با چوب و پرچم الحشد و عراق وارد میدان التحریر شدند.

این رسانه‌ها در حالی تلاش می‌کنند احساسات مردم عراق را علیه الحشد الشعبی تحریک کنند که الحشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های این سازمان وظیفه‌شان حمایت از شهر‌های عراق در مقابل تروریست‌هاست و آنچه در این خصوص گفته شده، صحت ندارد.

حوادث مشکوک در حاشیه اعتراضات عراق
نمونه خبر‌های شبکه الحره و بی. بی. سی

در اتفاقی دیگر که آن نیز در شرایط کنونی مشکوک قلمداد می‌شود، حمله افراد مسلح به معترضان در بغداد و کشتار آنان است. جمعه شب در حالی که موج اعتراض‌ها در مقایسه با ماه گذشته فروکش کرده بود، شماری فرد مسلح ناشناس با وارد شدن به میدانی الخلانی و پل السنک بغداد، ده‌ها نفر را کشتند و ده‌ها نفر را مجروح کردند. صبح شنبه به طور همزمان کشور‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس، استرالیا و کانادا در اقدامی هم‌زمان بیانیه صادر و اعلام کردند که از تظاهرات‌کنندگان حمایت می‌کنند. این کشور‌ها در این بیانیه‌ها گروه‌های مسلح را محکوم کرده بودند و مقصودشان سازمان الحشد الشعبی است که بخشی از نیرو‌های مسلح عراق قلمداد می‌شود و کاملا قانونی است.

امروز اتفاق دیگری در کربلا رخ داد؛ جایی که تلاش می‌شود مثل نجف، احساسات عمومی جریحه‌دار و اعتراضات مسالمت‌آمیز تبدیل به اقدامات خشونت‌بار شود. شبکه رووداو امروز یکشنبه گزارش کرد که یکی از دست‌اندرکاران تظاهرات در کربلا، هدف انفجار بسته‌ای منفجره در خودرو خود قرار گرفته است.

حوادث مشکوک در حاشیه اعتراضات عراق
مهند الکعبی

این شبکه به نقل از منابع محلی در کربلا نوشت، انفجار یک بسته چسبنده در لاستیک خودرو مهند الکعبی یکی از اعضای هماهنگ‌کننده اعتراضات در کربلا، سبب مجروح شدن او شد سپس به بیمارستان انتقال یافت، اما خودرو او کاملا در آتش سوخت.

هنوز روشن نیست افراد مسلح ناشناس در اعتراضات شهر‌هایی مثل بغداد یا در نجف که دو بار کنسولگری ایران را آتش زدند یا الان در کربلا برای دست‌اندرکاران اعتراضات بمب جاساز می‌کنند، وابسته به چه کسانی هستند.

تبلیغات سوء علیه الحشد الشعبی آنقدر شور شده است که صدای برخی منتقدان هم در آمده است. برای نمونه «ایاد السماوی» تحلیلگر سیاسی و یکی از منتقدان دولت عراق است که در یادداشتی که روز شنبه در روزنامه الاخبار عراق منتشر شد، نوشت: حوادثی مانند کشتار در میدان الخلانی در بغداد کار افراد نفوذی و باند‌های خرابکار است و ربطی به الحشد الشعبی ندارد. آتش‌سوزی مقر‌های الحشد الشعبی و حتی قتل یک فرمانده آن توسط این باند‌ها صورت گرفته است. پس از تشکیل الحشد الشعبی دیگر توجیهی وجود ندارد که گروه‌های غیروابسته با الحشد همچنان مسلح باشند.

همچنین «سروة عبدالواحد» نماینده پیشین پارلمان عراق نیز از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا همزمان با فروکش‌کردن اعتراضات در عراق انتقاد کرد و از اینکه آمریکا فقط اعضایی در الحشد الشعبی را تحریم می‌کند و دیگر افراد فاسد کاری ندارد، ابراز تعجب کرد.

خانم عبدالواحد گفت: من از یک چیزی خیلی تعجب می‌کنم. لیست‌های [وزارت]خزانه‌داری آمریکا چرا به فاسدان در اقلیم [کردستان]نمی‌پردازد؛ کسانی که با داعش تجارت می‌کردند [چرا این‌ها تحریم نمی‌شوند؟].

به نظر می‌رسد اتفاقاتی که هم‌زمان با فروکش‌کردن تب اعتراضات خیابانی در عراق رخ می‌دهد تا احساسات عمومی جریحه‌دار و آتش اعتراض‌ها شعله‌ور شود، تصادفی نیست وبسیاری از آن‌ها مثل سه موردی که در این گزارش ذکر شد، حساب‌شده رخ می‌دهد و جالب‌تر این است که فقط الحشد الشعبی متهم می‌شود؛ گروهی که طی چند سال گذشته در مقابل هجوم داعش از مردم عراق حمایت و شهر‌های آن را یکی پس از دیگری از اشغال تکفیری‌ها آزاد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار