در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فرسودگی ۳۰ درصدی تجهیزات صنعت برق در کشور/ صادرات ترانسفورماتور به ۱۲ کشور، حمایت در داخل هیچ!

عضو هیئت مدیره شبکه برق ایران گفت: طبق آمار ۱۵ تا ۳۰ درصد تجهیزات شبکه برق رسانی کشور و دستگاه های ترانسفورماتور توزیع، فرسوده است.

فرسودگی ۱۵ تا ۳۰ درصد تجهیزات صنعت برق در کشورسیدزمان حسینی، عضو هیئت مدیره شبکه برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکار‌های وزارت نیرو برای جلب اعتماد مجدد سازندگان ترانسفورماتور و حمایت از آن‌ها گفت: قبل از انقلاب در بخش برق بیش از ۹۵ درصد به کشور‌های خارجی وابسته بودیم که پس از آن با  اهتمام و تصمیم گیری مسئولان نظام و وزارت نیرو منجر شد ۹۵ درصد در صنعت برق خودکفا شویم.

او ادامه داد: در بخش توزیع نیز صد در صد  و در شبکه انتقال و نیروگاه به طور متوسط بیش از ۹۵ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم به طوری که تعداد کمی از کشور‌های همسایه می‌توانند ترانسفورماتور بسازند، ولی در کشور ۲ شرکت بزرگ در این خصوص داریم که در همه رده‌های ولتاژی ترانسفورماتور تولید می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ۴۵ هزار مگاوات ترانسفورماتور عمری بیش از ۳۰ سال دارند


عضو هیئت مدیره شبکه برق ایران اضافه کرد: در حال حاضر به بیش از ۱۲ کشور دنیا صادرات ترانسفورماتور داریم که باید با پشتیبانی‌های دولت این امر بیشتر و مستمر شود، اما سال‌های اخیر به خاطر مشکلات اقتصادی که صنعت برق داشته این موارد تحت شعاع قرار گرفته  و باعث شده که تجهیزات و خدماتی که ارائه می‌شد با مشکل مواجه شود که امیدواریم این مشکلات زودتر برطرف شود.

حسینی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای غلبه بر کمبود نقدینگی گفت: در وزارت نیرو بحثی داریم تحت عنوان اینکه درآمد‌ها با هزینه‌های ما برابری نمی‌کند و اختلافش زیاد است.

او ادامه داد: صادرات ما می‌تواند کمک‌های بسیاری انجام دهد به طوری که در حال حاضر ۳ نوع صادرات در صنعت برق به خارج از کشور داریم، مقداری برق صادر و مقداری هم وارد می‌کنیم، ولی خوشبختانه میزان صاردات ما بیشتر است.

عضو هیئت مدیره شبکه برق ایران اضافه کرد: در حال حاضر ما با تمام کشور‌هایی که با آن‌ها مرز خاکی داریم تبادل برق می‌کنیم به طوری که این کشور‌ها خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهند، بحث دیگر این است که به چندین کشور نیز صادرات تجهیزات برق داریم که در حال حاضر علاوه بر ترانسفورماتور تجهیزات دیگری نیز صادر می‌کنیم.

حسینی اظهار کرد: طبق آمار بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه ترانسفورماتور توزیع و حدود ۶ هزار دستگاه در شبکه برق رسانی کشور وجود دارد که به طور متوسط ۱۵ تا ۳۰ درصد این تجهیزات فرسوده محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: متاسفانه مسئله پیر شدتن تجهیزات برق رسانی مشکلی است که اغلب کشور‌های دنیا با آن درگیر هستند به طوری که یکی از مباحث اصلی کنفرانس بین المللی سیگره نیز همین مسئله عنوان شد که زمانی تجهیزات سرمایه‌ای برق عمر مفیدشان را از دست دادند چه باید کرد؛ که یکی جایگزینی است که با هزینه‌های بالا امکان پذیر است و راه دوم بازسازی تجهیزات است به طوری که بتوانیم ترانسفورماتور‌های فرسوده را شناسایی و آن‌ها رابه چرخه تولید بازگردانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
اخه بابا تاکی ما با شنیدن از خیانت بعضی از مسپولین کشور رنج ببریم ؟!!‌‌بس این رپیس قوه قضاپیه چرا در مقابل این خیانت های آشکار کاری نمیکند؟؟؟
آخرین اخبار