موحد مطرح کرد؛

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در کرمان/ کسی قصد مهندسی انتخابات را ندارد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر تخلف انتخاباتی رخ دهد؛ بدون اغماض پرونده تشکیل و رسیدگی می‌شود.

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در نشست توجیهی و آموزشی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی وروسای ستاد‌های تبلیغات انتخاباتی گفت: واحد‌های ویژه انتخابات در تمامی حوزه‌های قضایی استان کرمان تشکیل شده و در اسرع وقت تمامی موارد مطروحه را رسیدگی می‌کنند.

او افزود: انتظار دستگاه قضایی استان به عنوان متولی پیشگیری از جرایم انتخاباتی این است که با همکاری و تعامل سازنده و قانونمند بین داوطلبان و مجموعه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی بتوان زمینه مناسبی برای برگزاری یک انتخابات با حضور حداکثری مردم در فضای امن، در یک رقابت عادلانه، سالم، بدون دغدغه و اخلاق مدار فراهم کرد.

رئیس ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی استان کرمان با تاکید بر اینکه قانون محور فعالیت‌های انتخاباتی است، گفت: همکاری متقابل بین داوطلبان و مجموعه‌های انتظامی، امنیتی، قضائی، اجرایی و نظارتی بر محور قانون شکل می‌گیرد.

موحد با اشاره به اینکه شفاف سازی هزینه‌های مالی اقدام مناسبی است که در سطح کشور در دست رسیدگی و تصویب قرار دارد، عنوان کرد: مجلس نهاد قانون گذاری است و نمایندگان خوب نمایندگانی هستند که قوانینی را مصوب کنند که پیشرفت، توسعه و رشد کشور را تضمین کند.

او بر ایجاد تعامل مثبت و قانونمدار از سوی کاندیدا‌ها در ستاد‌های انتخاباتی تاکید کرد و افزود: ستاد‌های انتخاباتی باید به الزامات قانونی و ابعاد مختلف قانون آشنا باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که روسای ستاد‌های انتخاباتی و کاندیدا‌ها باید مسئولیت کار‌های انجام شده را بپذیرند، گفت: داوطلبان باید تمامی ابعاد فعالیت‌های انتخاباتی خود را مدیریت، هدایت و راهنمایی کرده و کنترل و نظارت لازم را داشته باشند.

موحد با اشاره به تاکیدات قانونی درباره اخلاق انتخاباتی بیان کرد: رقابت‌های انتخاباتی باید آمیخته به رفاقت و کرامت باشد.

او گفت: علاوه بر نظارت‌های دقیق بر فضای حقیقی و ملموس جامعه، کمیته رصد فضای مجازی نیزبه خوبی فعال شده است.

موحدبا اشاره به این مطلب که کاندیدا‌ها باید روز سکوت تبلیغاتی را جدی بگیرند، گفت: تمام باید‌ها و نباید‌ها و الزامات و تخلفات و جرائم انتخاباتی از سوی ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی برای کاندیدا‌ها ارسال می‌شود وباید مورد توجه قرار گیرد.

کسی قصد مهندسی انتخابات را ندارد

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان با اشاره به آخرین جزئیات تایید صلاحیت‌شدگان مجلس در کرمان گفت: کسی قصد مهندسی انتخابات را ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  رضا رضایی مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان صبح امروز در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام فاطمیه و تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی با اشاره به آخرین وضعیت نامزد‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان کرمان اظهار داشت: ۳۶۲ نفر در استان کرمان برای این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند.

او با بیان اینکه از این تعداد ۳۶ نفر در هیئت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند افزود: از این تعداد بعضی از داوطلبان شکایت خود را به هیئت نظارت استان تحویل دادند و بعضی هم به رای هیئت اجرایی شکایت نکردند.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان با اشاره به اینکه در مجموع ۶۴ نفر از داوطلبی این دوره از انتخابات در استان کرمان انصراف دادند عنوان کرد: ۷۹ نفر عدم احزار صلاحیت در استان داشتیم، ۹۵ نفر رد صلاحیت و ۱۲۴ نفر هم تایید صلاحیت شدند.

او با تاکید بر اینکه این رای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات است که در تهران تشکیل می‌شود بیان کرد: هیئت نظارت استان مرجع صادرکننده رای نیست و هیئت نظارت استان با توجه به پرونده کاندیدا‌ها تنها نظر پیشنهادی خود را صرفا با توجه به پرونده اشخاص اعلام می‌کند.

آمادگی نیروی انتظامی استان کرمان در برگزاری انتخابات امن، سالم و قانونی

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: نیروی انتظامی در سطح کشور و استان کرمان آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات را دارد و اقدامات خود در این حوزه را آغاز کرده است.

سردار عبدالرضا ناظری گفت: انتخابات یک پدیده افتخار آفرین برای نظام بوده و هست و همگی باید سعی کنیم که خدشه‌ای به روند انتخابات وارد نشود و در این راستا اجرای اصل و مر قانون برای همه یک وظیفه است.

او ضمن تاکید بر این مطلب که مهمترین حوزه مورد توجه در انتخابات، مقابله با توطئه‌های دشمنان است افزود: تمامی توطئه‌های دشمنان از جمله در آبان ماه با شکست روبرو شده و دلبستگی آن‌ها به انتخابات پیش رو است که در راستای مقابله با توطئه‌های دشمنان باید با هوشیاری و هوشمندی بالایی در مسیر انجام وظایف و تکالیف قانونی خود حرکت کنیم.

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به این مطلب که مشارکت حداکثری، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات چهار اصل اساسی و مورد توجه به شمار می‌رود، تصریح کرد: امروز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز حساسیت‌های خاص خود را داریم، زیرا انتشار هرگونه ابهام و فراخوان نا به جا در این فضا، عواقبی دارد که دامنه گسترده‌ای خواهد داشت.

سردار ناظری بیان کرد: کوچکترین تحرکات تحریک آمیز جوانان پرشوری که عمدتا ممکن است آگاهی نداشته باشند، را به میدان می‌آورد و از آنجا که جوانان به عنوان امانت هستند که در فعالیت‌های انتخاباتی و مسائل اجتماعی حضور می‌یابند، باید به درستی مسائل را مدیریت کرد.

او گفت: علاقه‌مند نیستیم جوانی که با نیت پاک به عرصه انتخاباتی می‌آید با سوء سابقه روبرو شود و در این راستا باید با کنترل خوب فضا را مدیریت کنیم.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: در صدد هستیم که استان کرمان از استان‌های برتر کشور در برگزاری انتخابات باشد.

سردار ناظری بیان کرد: رعایت اخلاق انتخاباتی و جلوگیری از تخریب رقبا در فضای حقیقی و مجازی، پرهیز از بیان مسائل حاشیه آفرین، پرهیز از ایجادآلودگی صوتی، دقت در انتخاب سخنرانان، خودداری از تخریب کاندیداها، پرهیز از شعار نویسی و معرفی یک رابط ستاد انتخاباتی به پلیس از مواردی است که از سوی کاندیدا‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

او اظهارداشت: پرهیز از طرح مطالبی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزد نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا این انتخابات برای نظام ما فرصتی برای ارتقای انسجام ملی و توسعه وحدت در بین تمامی اقشار باشد.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: پلیس تلاش می‌کند که فضای امن و آرامی را برای مردم، کاندیدا‌ها و طرفداران آن‌ها فراهم کند.

پیشگری از وقوع جرائم انتخاباتی در دستور کار دادگستری استان کرمان

سرپرست معاونت پیشگیری و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان گفت: هر فرد که برای حضور در انتخابات کاندید می شود، از مباحث قانونی این حوزه مطلع است و نباید درگیرهیجانات انتخاباتی شود.

 محمدباقر اسلامی سرپرست معاونت پیشگیری و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان گفت : خروج کاندیداها از مدار قانون موجب می شود که آزادی های قانونی آنها خدشه دار شود و در این راستا باید نظارت های لازم نیز انجام شود.

او افزود: یکی از وظایف دبیرخانه پیشگیری از وقوع جرایم برحسب دستورالعمل ها و برنامه های ابلاغی از سوی قوه قضائیه، برگزاری نشست با کاندیداهای تائید صلاحیت شده و روسای ستادهای تبلیغاتی آنها است تا موارد قانونی حوزه های مرتبط به کاندیداها مطرح شود و در جریان فعالیت های قانونی انتخاباتی قرار گیرند.

اسلامی تصریح کرد : بر اساس گزارشات رسیده، روند برگزاری انتخابات در استان کرمان به خوبی در جریان است و تاکنون هیچ مشکل خاصی در این حوزه مطرح نشده است.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار