زبان‌آموزی آسان و بی‌دردسر

هیچ‌وقت برای یادگیری زبان دوم دیر نیست. فقط کافی است با خواندن این مقاله بدانید از کجا و چطور باید آموزش زبان جدید را شروع کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زبان جدید، آموزش زبان، یادگیری، انگلیسی، عربی، آموزشگاه، کلاس زبان، زبان خارجی، بزرگسالان، کودکان، تماشای فیلم، فیلم دوبله، گوش دادن، اخبار، رادیو، واژگان، اعتماد به نفس، بازی، بازی فکری، گرامر، موسیقی، زبان مادری، کارتون، انیمیشن، موزیکال کودکانه
معمولاً افراد برای یادگیری یک‌زبان خارجی اهداف مختلفی دارند؛ عده‌ای برای پیدا کردن شغل مناسب، عده‌ای برای پیشرفت اجتماعی و تعامل با جهان و برخی دیگر برای خروج از کشور سعی می‌کنند زبان بیاموزند. البته این همه دلایل یادگیری یک‌زبان جدید نیست. شلوغی آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی و استقبال از زبان‌هایی که تا چند سال پیش چندان طرفداری در کشور نداشتند نشان می‌دهد آموزش یک‌زبان جدید این روز‌ها دغدغه بسیاری از افراد است، اما خیلی از افراد هم بدون مراجعه به کلاس‌های زبان و به شکل خودآموز مشغول یادگیری هستند. در این مطلب چند ترفند برای آسان‌تر یادگرفتن یک‌زبان جدید معرفی‌شده است.

تفاوت آموزش زبان خارجی به کودکان و بزرگ‌سالان
انگیزه و نحوه یادگیری زبان خارجی در کودکان و بزرگ‌سالان متفاوت است. کودکان به‌خصوص در سنین پایین، انگیزه خاصی برای یادگیری زبان ندارند، اما بااین‌وجود توانایی یادگیری در آن‌ها نسبت به بزرگ‌سالان بیشتر است، زیرا توجه کودکان به یادگیری زبان دوم از کنجکاوی و تخیل آن‌ها نشاءت می‌گیرد؛ همچنین با توجه به اینکه توانایی کودکان در دستیابی به زبان‌های جدید بالا است، تلفظ واژگان برایشان راحت‌تر است، اما توانایی یادگیری زبان دوم از دوران بلوغ کاهش می‌یابد و با بزرگ‌تر شدن کمتر می‌شود؛ چنانچه بزرگ‌سالان برای یادگیری زبان دوم نیاز به مهارت، تسلط و پشتکاردارند.

۱-فیلم ببنید
تماشای فیلم به زبان‌اصلی یکی از روش‌های فوق‌العاده برای یادگیری زبان جدید است. البته نباید انتظار داشته باشید که فیلم ۹۰ دقیقه‌ای را به‌طور کامل ببینید و در نگاه اول مانند فیلم ایرانی متوجه موضوع اصلی داستان شوید بلکه یادتان باشد که شما فیلم را برای یادگیری زبان نگاه می‌کنید؛ بنابراین فیلم را به قسمت‌های ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید و چندین بار آن قسمت را ببینید. همچنین برای درک بهتر واژگان می‌توانید فیلم موردعلاقه خود را که قبلاً دوبله‌ی آن را به زبان فارسی دیده‌اید، این بار به زبان‌اصلی ببینید.

۲-خوب گوش کنید
هنگام گوش دادن به رادیو، اخبار یا فیلم‌های زبان‌اصلی، به آنچه می‌شنوید توجه کنید. هنگام گوش دادن، یک دفترچه در دست بگیرید و چیز‌هایی که متوجه نمی‌شوید را بنویسید تا بعداً معنای آن‌ها را جست‌وجو کنید.

۳-واژگان را در قالب مثال حفظ کنید
فقط لیست کلمات را حفظ نکنید. اگر از فلش کارت استفاده می‌کنید، در هر کارت یک جمله کامل بنویسید تا بدانید که چگونه از کلمات در متن استفاده کنید. مثال‌ها را غالباً با یک داستان خنده‌دار یا ضرب‌المثل به خاطر بسپارید یا از چیز‌هایی که به زندگی شما مربوط می‌شود، استفاده کنید تا در ذهن شما باقی بماند.

۴-با خود صحبت کنید
صحبت کردن با خود به زبان جدید باعث تقویت اعتمادبه‌نفس می‌شود. جلوی آینه بایستید یا صدای خود را ضبط کنید تا به تسلط خود هنگام صحبت کردن پی ببرید و راحت‌تر حرف بزنید.

۵-با دوستانتان به زبان انگلیسی صحبت کنید
یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان این است که با اطرافیانتان به آن زبان صحبت کنید. مهم نیست که چقدر واژگان را بلد هستید بلکه هر کلمه یا جمله‌ای را که می‌دانید به‌جای فارسی از معادل خارجی‌اش آن استفاده کنید.

۶-بازی‌های زبان اصلی انجام دهید
بازی‌های تک‌نفره و تخیلی که میزان مکالمات در آن‌ها زیاد است را پیدا کنید و در وقت آزاد انجام دهید. بازی‌های فکری به‌صورت پرسش و پاسخ هم باعث می‌شود تا دایره لغاتتان بزرگ‌تر شده و با خیلی از کلمات جدید آشنا شوید. برای زبان انگلیسی بازی‌هایی مثل «Final Fantasy»، «Legend of Zelda» و «Dragon Quest» مناسب هستند.

۷-خبر‌های زبان اصلی گوش کنید
اخبار در رسانه‌های تصویری همراه با عکس و ویدئو توضیح داده می‌شود، بنابراین به‌راحتی قابل‌فهم است. بسته به زبانی که آموزش می‌بینید یک شبکه خاص را دنبال کنید. برای آموزش زبان انگلیسی خبر‌های پرس تی وی را دنبال کنید، برای یاد گرفتن عربی اخبار العالم را گوش بدهید.

۸-با لغت‌ها جمله‌سازی کنید
اگر قصد صحبت کردن به زبان دیگری را دارید، حفظ کردن طوطی‌وار لغات نه‌تن‌ها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه خیلی زود هم

صحبت کردن با خود به زبان جدید باعث تقویت اعتمادبه‌نفس می‌شود. جلوی آینه بایستید یا صدای خود را ضبط کنید تا به تسلط خود هنگام صحبت کردن پی ببرید و راحت‌تر حرف بزنید. فراموش خواهند شد؛ بنابراین سعی کنید کلمات و واژگان را داخل جمله یاد بگیرید و یا با کلمات جمله‌سازی و صحبت کنید، زیرا بعضی کلمات چند معنی‌دارند و بهتر است معنی کلمات را با توجه به موقعیت با یک مثال یاد بگیرید. هنگام جمله ساختن یا صحبت کردن دقت کنید که قواعد گرامری هر زبان با زبان فارسی متفاوت است. مثلاً در زبان انگلیسی برخلاف زبان فارسی فعل در آخر جمله نمی‌آید و قواعد خاصی دارد که چندان سخت و پیچیده نیست؛ کافی است گرامر زبان انگلیسی را از سایت‌های معتبر به‌راحتی آموزش ببینید. حتی یادگیری گرامر با خواندن مطالب انگلیسی هم قابل‌فهم و یادگیری است.

در طول روز چند ساعت را به یادگیری زبان اختصاص دهیم؟
زمان مشخص و دقیقی برای یادگیری زبان وجود ندارد و این کاملاً بستگی به نیاز و انگیزه شما دارد، اما متخصصان و مربیان می‌گویند: «۳۰ دقیقه مطالعه به‌صورت روزانه می‌تواند تأثیر زیادی در یادگیری داشته باشد.» یادگیری زبان شباهت‌های زیادی با یادگیری نواختن ساز دارد؛ چنانچه بسیاری از معلمان موسیقی توصیه می‌کنند که نوازندگان روزانه حدود ۳۰ دقیقه تمرین کنند، زیرا دوره‌های کوتاه‌تر یادگیری باعث می‌شود تا در آن زمان کوتاه، تمام تمرکز خود را وقف یادگیری کنید.

روش‌های آموزش زبان خارجی به کودکان

۱. بازی کنید
نکته اصلی در آموزش زبان به کودکان چه در خانه و چه در آموزشگاه‌ها، سرگرم کردن و بازی با آن‌ها است. در حقیقت بازی کردن به روند یادگیری کودک کمک می‌کند؛ بنابراین در هنگام یاددادن زبان به کودکان انتظار نداشته باشید که آن‌ها مانند فرشتگان بی‌سروصدا بنشیند. همچنین به‌هیچ‌عنوان به دنبال نتیجه کار نباشید. برخلاف اینکه ما تصور می‌کنیم کودکان در حال بازیگوشی، چیزی را متوجه نمی‌شوند، اما آن‌ها بازی‌بازی، زبان را یاد خواهند گرفت.

۲- اصطلاحات جدید را در زندگی روزمره به کار ببرید
کودکان همان‌طور که زبان مادری را یاد گرفته‌اند، زبان جدید را هم باتجربه و تعامل یاد می‌گیرند. آن‌ها آگاهانه و بالاختیار در حال یادگیری ساختار و قوانین گرامر نیستند و لازم است مدام مانند زبان مادری اصطلاحات را در خانه به زبان بیاورید و از کودکتان بخواهید آن‌ها را تکرار کند. اگر آن‌ها کلمات را اشتباه گفتند، فقط جمله صحیح را تکرار کنید. به‌عنوان‌مثال اگر کودک شما گفت: «او به پارک رفت» شما باید بگوید: «بله او به پارک می‌رود.»

۳-از آهنگ استفاده کنید
آموزش موزیکال‌های زبان خارجی تأثیر باورنکردنی در یادگیری کودکان دارد. منظور از آهنگ، آهنگ‌های پاپ، کلاسیک، جاز و ... نیست بلکه منظور آهنگ‌ها، کارتون‌ها و یا انیمیشن‌های موزیکال کودکانه است که با سرچ ساده در اینترنت به‌راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.