آموزش آشپزی؛ از بریانی اصفهان و کوفته هلو شیرازی تا یک آش محلی خوشمزه + طرز تهیه

در گزارش زیر طرز تهیه ۵ نوع غذای خوشمزه و مقوی را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با دستور پخت چند نوع غذای خوشمزه آشنا کنیم.

طرز تهیه بریانی اصفهان

بهترین نوع بریانی با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود که طعم بسیار خوبی دارد البته امروزه بریانی را با گوشت مرغ هم طبخ می‌کنند.

طرز تهیه بریانی اصفهان


مواد لازم برای بریانی برای ۸ نفر:
گوشت سر دست گوسفند ۱ کیلوگرم
دنبه ۱۰۰ گرم
جگر سفید گوسفند ۲۰۰ گرم
پیاز درشت ۵ عدد
پودر دارچین ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به مقدار لازم
گردو، خلال پسته و بادام مقداری
نعنا خشک و نمک و فلفل سیاه مقدار لازم

طرز تهیه بریانی اصفهانی:
برای پخت بریانی، ابتدا جگر سفیدی را با یک عدد پیاز و نمک و فلفل بپزید، گوشت و دنبه را با یک پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه بپزید.

زمانی که جگر سفیدی پخت اجازه بدهید سرد شود سپس آن را با یک عدد پیاز چرخ کنید و کنار بگذارید.

هنگامی که گوشت پخت آن را با دنبه و دو عدد پیاز چرخ کنید و نمک و زعفران و فلفل و نعناع خشک را به آن اضافه کنید و یک بار دیگر آن را چرخ کنید.

سپس از یک تابه کوچک یا از کفگیر‌های مخصوص بریان را روی حرارت قرار بدهید مقداری از آب گوشت را داخل آن بریزید سپس مقداری دارچین و زعفران روی ان بریزید و یک مشت از گوشت چرخ کرده را داخل آن قرار بدهید و با دست فشار بدهید و آن را صاف کنید.

تکه‌ای نان سنگک را داخل بشقابی قرار بدهید و از آب گوشت داخل آن بریزید تا چرب شود. سپس تابه یا کفگیر را روی شعله نگه دارید تا کمی سرخ شد آن را روی نان برگردانید و لایه‌ی نان را روی آن بگذارید تا سرد نشود جگر چرخ کرده را داخل تابه‌ای تفت بدهید تا خوشمزه‌تر شود. مقداری نمک و فلفل و دارچین به آن اضافه کنید.

طرز تهیه بریانی اصفهان


سپس آن را در کنار بریانی روی آن قرار بدهید و با مغز گردو و خلال بادام تزیین کنید.

نکاتی برای پخت بریان:
معمولا بریان را با دوغ و لیموترش و ریحان میل می‌کنند.

در اصفهان از آبگوشت هم در کنار بریانی استفاده می‌کنند به این صورت که داخل آن نان (خشک) خرد می‌کنند و روی آن کشک می‌ریزند و روی آبگوشت را به شکل‌های مختلف تزئین کنید.

بریانی یک غذای بسیار چرب است که افرادی با چربی خون بالا از خوردن آن پرهیز کنند.


کوفته هلو شیرازی + دستور تهیه

کوفته هلوی شیرازی غذای محلی شیراز است. این کوفته فاقد هلو است و نامگذاری احتمالاً بخاطر تشابه اندازه کوفته با هلو است.

آموزش کوفته هلو شیرازی+ دستور تهیه

مواد لازم برای کوفته هلوی شیرازی

گوشت چرخ شده 300 گرم
هویج یا نرگسی رنده شده 300 گرم
تخم مرغ 1 عدد
پیاز متوسط رنده شده 1 عدد
نمک و زردچوبه به میزان لازم
آرد نخودچی به میزان لازم
شکر 1 قاشق سوپ خوری
آبلیمو 1 قاشق سوپ خوری
مواد میانی کوفته هلوی شیرازی
پیاز بزرگ جهت پیاز داغ 1 عدد
گردو، کشمش، آلو بخارا (بدون هسته)، زعفران به میزان لازم.

آموزش کوفته هلو؛ غذای محلی شیرازی

طرز تهیه کوفته هلوی شیرازی

1. ابتدا پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده، نرگسی رنده شده را روی آن می ریزیم، به مقدار لازم ادویه می زنیم و کاملا ورز می دهیم. کمی از مایه آماده شده را برمی داریم و به همراه کمی پیاز داغ درون آب جوش می ریزیم (جهت آماده شدن سس کوفته). آرد نخودچی را به مایه اضافه می کنیم و ورز می دهیم، تخم مرغ را درون آن می شکنیم و باز هم ورز می دهیم و به تدریح آرد نخودچی به آن اضافه می کنیم تا انسجام بگیرد.

2. به اندازه یک هلوی متوسط برداشته آنرا باز کرده و مقداری پیازداغ، گردو، کشمش و آلو بخارا را درون کوفته گذاشته و آن را گلوله می کنیم. باید دقت کنیم بین کوفته ها حفره و هوا و جود نداشته باشد چون وا می رود و باز می شود.

3. سپس کوفته های آماده شده را درون قابلمه ریخته و سر قابلمه را نیمه باز می گذاریم که کوفته ها باز نشوند.

4. برای رنگ و طعم این کوفته از زعفران دم کرده استفاده می کنیم. آبلیمو، شکر و زعفران را اضافه کرده و می گذاریم با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از یک ساعت کوفته هلوی شیرازی ما آماده است.


طرز تهیه چیکن استراگانوف

قصد داریم به شما دستور تهیه چیکن استراگانف را به صورت کامل و مرحله به مرحله آموزش بدهیم. چیکن استراگانف یک غذای روسی می باشد، این غذا با بیف استراگانف کاملا متفاوت است، ایرانی ها نیز بیشتر به این غذا علاقه مند هستند.

چیکن استراگانف بسیار خوش مزه است و شما می توانید آن را بروی مهمانی هایی که برای شما کلاس غذا مهم است استفاده کنید البته توصیه می کنم حتما چند باری آن را برای خودتان درست کنید تا به قول معواف فوت و فن هاش دستتون بیاد، این غذا را می توانید در ناهار و شام سرو کنید. در ادامه با دستور تهیه چیکن استراگانف با شما هستیم.

طرز تهیه چیکن استراگانوف، غذای محبوب روسی

مواد مورد نیاز

سینه مرغ 2 عدد
آرد 4 قاشق غذا خوری
شیر 2 لیوان
فلفل به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
سس مایونز 6 قاشق غذا خوری
قارچ 6 عدد
پیاز 2 عدد
روغن سرخ کردنی
طرز تهیه چیکن استراگانوف، غذای محبوب روسی

دستور تهیه

 برش دادن سینه مرغ

قبل از انجام هر کاری سینه مرغی که تهیه کرده ایم را می آوریم و آن را از وسط نصف می کنیم و دوباره آن را به صورت قطعات دیگر تقسیم می کنیم و درون یک ظرف می گذاریم.

 خرد کردن قارچ ها

قارچ هایی را که تهیه کرده بودیم را به صورت تمیز می شوریم و سپس به صورت حلقه ایی برش میزنیم و در داخل یک ظرف می گذاریم.

 آماده کردن پیاز

دو عدد پیاز خود را می آوریم و آن ها را تمیز می کنیم، سپس آن دو را به صورت قطعات ریز خرد می کنیم، یک تابه می آوریم و مقداری راغن داخل آن می ریزیم و زیر آن را راشن می کنیم، سپس پیاز هایی که خرد کرده بودیم را داخل تابه می ریزیم و تا زمانی که پیاز ها نرم شوند(توجه داشته باشید که پیاز داغ درست نمی کنیم) آنها را تفت می دهیم.

 شروع به درست کردن چیکن استراگانف

پس از آنکه پیاز ها نرم شدند قطعات مرغ را نیز داخل تابه می ریزیم و حرارت گاز را بالا می بریم و مرغ را همانجوری می گذاریم تا یک طرف مرغ پخته شود، بعد حرارت را به حالت قبلی بر می گردانیم و شروع به، به هم زدن مواد موجود در تابه می کنیم و در این حال نمک و فلفل را به مرغ اضافه می کنیم و دوباره شروع به، به هم زدن مواد موجود در تابه می کنیم، این کار را تا زمانی انجام می دهیم که مرغ ها کمی سرخ بشن، سپس قارچ هایی که خرد کرده بودیم را داخل تابه می ریزیم.

 مخلوط کردن شیر و آرد

آرد هایی که تهیه کرده بودیم را درون یک ظرف می ریزیم و سپس به آنها آب سرد اضافه می کنیم و آن ها را کامل با آب مخلوط می کنیم، بعد از حل کردن آرد در داخل آب، شیر را روی گاز قرار می دیم و به آن حرارت می دیم و سپس آرد را به شیر اضافه می کنیم و به خوبی آن ها را مخلوط می کنیم. بعد مخلوط به دست آمده را به داخل تابه می ریزیم و در همین حین سس را هم به تابه اضافه می کنیم و تمام مواد را هم می زنیم تا به خوبی مخلوط بشوند. غذای ما آماده شده و می توانیم از آن لذت ببریم.

نکاتی در مورد دستور تهیه چیکن استراگانف

بهتر است در کنار چیکن استراگانف، سیب زمینی هم سرخ کنید چون هم غذای شما را خوش مزه تر می کند و هم باعث زیبا تر شدن غذای شما می شود.

امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را ببرید و دستور پخت چیکن استراگانف را به صورت کامل یاد گرفته باشید.


سوپ سیب‌زمینی با کوفته قلقلی

درست کردن کوفته قلقلی‌های کوچک و اضافه کردن آن‌ها به غذا، ترفندی برای زیباتر جلوه دادن غذا و علاقه‌مند کردن کودکان به استقبال از آن است. امروز برای شما روش تهیه‌ی سوپ سیب زمینی با کوفته قلقلی را قرار داده‌ایم. برای آشنایی با مواد اولیه و شیوه‌ی پخت، با ما همراه باشید.

طرز تهیه یک نوع سوپ خوشمزه مخصوص زمستان

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

روغن: دو قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده: یک عدد متوسط

سیر رنده شده: یک حبه

فلفل تند خرد شده: دو عدد

رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذاخوری

سرکه: یک چهارم پیمانه

پاپریکا: یک قاشق چایخوری

نمک: یک قاشق چایخوری

ادویه: یک قاشق چایخوری

سیب زمینی (نگینی خرد شده): یک عدد بزرگ

جعفری خرد شده: نصف پیمانه

طرز تهیه:

کمی روغن داخل یک بشقاب ریخته و کاملا سطح بشقاب را به آن آغشته می‌کنیم. دست‌های خود را نیز کاملا با روغن چرب کرده و شروع به درست کردن کوفته قلقلی می‌کنیم. تا جایی که می‌توانیم سعی می‌کنیم کوفته‌ها کوچک باشد. کوفته‌ها را در بشقاب چرب شده قرار می‌دهیم تا به بشقاب نچسبند. وقتی کوفته‌ها آماده شدند، روغن را داغ کرده و کوفته‌ها را داخل آن، تفت می‌دهیم.

وقتی کوفته‌ها تغییر رنگ دادند، پیاز خرد شده را به همراه سیر رنده شده و فلفل تند، به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم. حالا نوبت اضافه کردن نمک، پاپریکا و ادویه است.

در مرحله‌ی بعد، سیب زمینی خرد شده را به همراه رب گوجه و سرکه، به مواد قبلی اضافه می‌کنیم و پس از کمی تفت دادن، حدود دو پیمانه آب، به مواد اضافه می‌کنیم.

نیمی از جعفری خرد شده را بر روی سوپ ریخته و دست کم به مدت ده دقیقه اجازه می‌دهیم تا روی حرارت بماند و جا بیفتد. در پایان سوپ را در ظرف مناسبی ریخته و با بقیه‌ی جعفری‌های خرد شده، تزیین می‌کنیم.


طرز تهیه آش بادمجان با دو روش متفاوت

 آش بادمجان یکی از انواع آش‌های سنتی و قدیمی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصلی‌ترین ماده آن بادمجان است. این آش خوشمزه مانند اکثر آش‌های ایرانی با حبوبات طبخ می‌شود. جالب است بدانید که آش بادمجان علاوه بر حبوبات حاوی گوشت هم است.

طرز تهیه آش بادمجان در شهر‌های مختلف

آش بادمجان تویسرکان

آش بادمجان یکی از آش‌های خوشمزه و سنتی ایرانی است. اگر به غذا‌های درست شده با بادمجان مانند کشک و بادمجان و حلیم بادمجان علاقمند هستید حتما آش بادمجان را امتحان کنید. در این آموزش کامل‌ترین روش پخت آش بادمجان را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می‌توانید برای ۶ تا ۸ نفر آش بادمجان تهیه کنید.

 

مواد لازم آش بادمجان تویسرکان:
گوشت سردست ۴۰۰ گرم
لوبیا سفید ۱۰۰ گرم
لوبیا قرمز ۱۰۰ گرم
نخود ۱۰۰ گرم
بلغور گندم ۲۵۰ گرم
پیاز ۳ عدد
سیر ۴ حبه
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
بادمجان ۱ کیلوگرم
کشک ۲۰۰ گرم
زردچوبه به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه آش بادمجان تویسرکان:

ابتدا یکی از پیاز‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن در یک قابلمه کوچک تفت بدهید تا پیاز نرم شود سپس گوشت را بشویید و به قابلمه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه بدهید تا گوشت کمی سرخ شود سپس ۲ لیوان آب اضافه کنید و اجازه بدهیم گوشت کاملا بپزد.

بعد از اینکه گوشت پخت آنرا از قابلمه خارج کنید و پس از ریش ریش کردن کنار بگذارید. حالا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید تا تلخی بادمجان‌ها از بین برود. پس از ۳۰ دقیقه بادمجان‌ها را آبکشی کنید.

تا خشک شوند، سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید و اجازه بدهید خنک شوند. پس از اینکه بادمجان‌ها خنک شدند، آن‌ها را به شکل مربع‌های کوچک خرد کنید. بهتر است حبوبات را از شب قبل بخیسانید. زیرا خیساندن حبوبات باعث می‌شود که علاوه بر رفع شدن نفخ شان، سریعتر پخته شوند. بلغور را در با ۸ لیوان آب داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و اجازه بدهید بپزد. حبوبات را با هم با ۲ تا ۳ لیوان آب در یک قابلمه کوچک بریزید تا به خوبی بپزند.

پس از اینکه حبوبات پختند، آن‌ها را به قابلمه حاوی بلغور اضافه کنید. در این مرحله ۱ عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن و زردچوبه در یک قابلمه کوچک تفت بدهید تا پیاز نرم شود سپس آنرا به قابلمه اصلی آش اضافه کنید.

در این مرحله گوشت ریش ریش شده را به همراه بادمجان‌های خرد شده به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. با حرارت ملایم اجازه بدهید آش جا بیفتد و هر زمان آش کشدار شد ۱۰۰ گرم از کشک را اضافه کنید.

برای تزیین آش مقداری سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ تهیه کنید. در پایان پس از اینکه آش به خوبی جا افتاد آن را با سیر، پیاز و نعناع داغ تزیین کنید و ۱۰۰ گرم باقیمانده کشک را هم برای تزیین روی آش استفاده کنید.


طرز تهیه آش بادمجان در شهر‌های مختلف

پخت آش بادمجان تویسرکان

آش بادمجان بروجردی:

مواد لازم برای آش بادمجان بروجرد: برای ۶ نفر
بادمجان قلمی متوسط ۴ عدد
نعنا خشک به میزان لازم
کشک ۱ پیمانه
آرد ۲ قاشق غذاخوری
آب گوشت یا اب قلم ۴ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
عدس ۲ پیمانه
روغن نصف پیمانه
سیر ۱ بوته
بادمجان ۴ عدد

طرز تهیه آش بادمجان بروجرد:

آش بادمجان بروجرد یا همان آش بادمجان و عدس یک آش بسیار معروف و خوشمزه است که در بروجرد، سبزوار، کرمانشاه و خیلی جا‌های دیگر کشور البته به روش‌های مختلف پخته می‌شود. ما دو روش برای پخت این آش را برایتان آورده ایم که شما از هر کدام که خوشتان آمد استفاده کنید.

روش اول:

ابتدا بادمجان را پوست بگیرید و بعد مکعبی ریز خرد کنید و بشویید و داخل آبکش قرار بدهید و کمی نمک به آن بزنید. سیر را پوست بگیرید و خیلی ریز تا حد رنده خرد کنید. بادمجان را داخل قابلمه بریزید و کمی بدون روغن تفت بدهید و بعد کمی روغن به آن اضافه کنید و زمانی که کمی سرخ شد سیر را اضافه کنید (حدود نصف روغن ذکر شده در مواد را اضافه کنید.)

وقتی بادمجان و سیر کامل سرخ شدند آب گوشت یا قلم را به مواد اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا مواد بجوشند و بعد حرارت را ملایم کنید. عدس را بشویید و آبکش کنید و به مواد اضافه کنید.

بقیه روغن را داخل تابه بریزید. پیاز را درشت خرد کنید و داخل روغن خوب سرخ کنید و بعد نمک و فلفل و زردچوبه و آرد را کم کم به آن اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا همه مواد طلایی شوند و عطر ادویه بلند شود سپس با گوشتکوب آن را کاملا میکس کنید و به مواد اضافه کنید.

اجازه بدهید آش کامل بجوشد و جا بیفتد و در انتها که خوب غلیظ شد ۱ پیمانه کشک جوشیده شده را به آن اضافه کنید و موقع سرو به آن نعنا داغ و پیاز داغ و سیر داغ اضافه کنید.


طرز تهیه آش بادمجان در شهر‌های مختلف

پخت اش بادمجون بروجرد

روش دوم:

در طرز پخت این روش ۲ تا تفاوت اصلی با روش اول دارد. برای این روش شما نیاز به ۲۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم گوشت بدون چربی و استخوان دارید.

ابتدا گوشت را داخل قابلمه‌ای با کمی روغن تفت بدهید و بعد پیاز و سیر پوست کنده را به بدون اینکه خرد کنید و درسته به گوشت اضافه کنید و اجازه بدهید گوشت نیم پز شود.

بادمجان‌ها را با پوست روی شعله گاز یا منقل قرار بدهید و صبر کنید تا کامل بپزد و کباب شود.

 

پوست بادمجان را کامل جدا کنید و بعد آن را خوب بکوبید.

پیاز و سیر‌های داخل گوشت را بیرون بیاورید، سپس عدس را بشویید و به گوشت نیم پز شده اضافه کنید و خوب هم بزنید و سعی کنید گوشت را له کنید.

بقیه روغن را داخل تابه بریزید و آرد، نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. سیر و پیاز پخته شده را له کنید و به مواد اضافه کنید و کمی تفت بدهید سپس به همراه بادمجان له شده به آش اضافه کنید.

اجازه بدهید آش به غلظت برسد و گوشت له شود. در نهایت نعنا داغ و پیاز داغ را به آش اضافه کنید.


طرز تهیه آش بادمجان در شهر‌های مختلف

آش بادمجان

 

نکات:

• می‌توانید در صورت تمایل مقداری سبزی آش هم به غذا اضافه کنید.

• آش بادمجان اصل بروجرد به صورت مرسوم به روش اول تهیه می‌شود، ولی روش دوم فوق العاده خوشمزه است!

• در صورت تمایل به جای آب گوشت یا آب قلم از آب معمولی استفاده کنید.

• این آش‌ها را می‌توانید بدون گوشت هم بپزید.

 

منابع: برترین ها, بیتوته, تابناک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار