دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

۵ هزار میلیارد تومان معوقه قطعه سازان پرداخت نشده است

محبی نژاد گفت: تنها ۱۵ درصد مصوبه شورای پول و اعتبار به قطعه سازان پرداخت شده است.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تیراژ تولید نسبت به شهریور ماه چندین برابر شد، گفت: قطعه سازان سراسر کشور ظرف ۵ ماه گذشته به دعوت وزیر صنعت، معدن و تجارت لبیک گفتند و نهضت ساخت داخل را با تمام قوا بومی سازی کرده و بسیاری از قطعاتی را که به خاطر شرایط تحریم اجازه ورود نداشتند را داخلی سازی کردند.

او با بیان اینکه دولتمردان تنها یک امید در دل قطعه سازان ایجاد کردند، تصریح کرد: در ابتدا قرار بر این بود تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان اعطا شود، اما بعد از بررسی این موضوع توسط شورای پول و اعتبار مقرر شد تا ۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شود که تاکنون تنها ۱۵ درصد این میزان محقق شده است.

محبی نژاد با بیان اینکه اکنون شرایط قطعه سازان مناسب نیست، گفت: از آنجایی که این صنعت دارد با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند انتظار می‌رود هر چه سریعتر این منابع مالی تامین شده تا جیب خالی کارگران و کارمندان این صنعت پر شود و در شرایط فعلی بیش ازاین متضرر نشوند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با بیان اینکه کرونا دو تاثیر مهم بر این صنعت داشته است، بیان کرد: اثر مستقیم آن مربوط به کشور چین است چرا که بخشی از مواد اولیه صنعت قطعه سازی از این کشور وارد می‌شد و نرسیدن این مواد اولیه سبب شده تا اکنون انبار‌های ما خالی شود و هر آنچه که داشتیم را به تولید برسانیم.

او افزود: اثر مستقیم آن مربوط به تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی برای تهیه مواد ضدعفونی بود که تاکنون توزیع اینگونه مواد در واحد‌های این صعنت را ندیده ایم و این انتظار قطعه سازان تا به امروز حتی در استان‌هایی که بیشتر درگیر این ویروس هستند هم محقق نشده است.

محبی نژاد با اشاره به وضع واحد‌های قطعه سازی در سراسر کشور ادامه داد: از ۱۵ استان قطعه ساز خود مثل قم پیام‌هایی مبنی بر مناسب نبودن شرایط این واحد‌های تولیدی دریافت می‌کنیم بنابراین در شرایط فعلی انتظار ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت و درمان، تجهیز و حمایت از مراکز قطعه سازی به ویژه استان‌های درگیر این ویروس، است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور تصریح کرد: در کشور ما نوروز تعطیل است بنابراین نوروز فرصت خوبی بود که از طریق همین تامین مالی این خلا پر و انبار‌های ما مجددا مملو از مواد اولیه شود و بدین طریق بخشی از این اثر غیر مستقیم این ویروس جدید را خنثی کند که متاسفانه این مهم رخ نداد.

۳۱ هزار میلیارد تومان، مجموع مطالبات معوق قطعه سازان

او با بیان اینکه مجموع مطالبات معوق این صنعت حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است، گفت: حدود ۸ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نقدی داریم که به همراه این ۵ هزار میلیارد تومان اگر پرداخت شود می‌تواند حدود ۴۲ درصد این مطالبات را تامین کند.

محبی نژاد بیان کرد: با توجه به اتحادی که این روز‌ها میان مردم به وجود آمده می‌توان به این نتیجه دست یافت که ما می‌توانیم کرونا را شکست دهیم و ما هم به عنوان انجمن همگن کشوری برای پیشگیری از فراگیر شدن این ویروس در واحد‌های قطعه سازی و پیگیری این موضوع، دستور العملی را تنظیم و به مابقی واحد‌های خود ابلاغ کرده ایم.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور بیان کرد: از آنجایی که صنعت قطعه ساز یجرو معدود صنایعی بود که در این ایام کارخانجات خود را تعطیل نکرد بنابراین انتظار ما از بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای تامین این منابع مالی بیش از این حرف‌ها بود کمااینکه همین ۵ هزار میلیارد تومان هم کفاف کار ما را نمی‌دهد.

او با بیان اینکه کوچکترین خللی در فعالیت این ماه قطعه سازان وارد نشده است، گفت: انصاف نیست امیدشان، ناامید شده و به حسرت تبدیل شود چرا که با تغییر شیفت کاری، کارگران در سه شیفت فعالیت کردند و مجموع تاثیر کرونا روی کاهش تیراژ خودرو بیش از ۱۰ درصد نبوده است و این هشدار را به آن‌ها می‌دهیم که در صورت محقق نشدن تعهدات آن ها،   بعد از ایام عید حداقل ۲ ماه توقف تولید خواهیم داشت.

بخشنامه بانک مرکزی قابل تفسیر است

محبی نژاد ضمن انتقاد به بخشنامه اخیر بانک مرکزی گفت: این بخشنامه قابل تفسیر است چرا که ضمانت اجرایی برای بانک‌ها ندارد و در این بخشنامه اعلام شده مشاغلی که تحت تاثیر کرونا هستند مشمول بند‌های این بخشنامه می‌شوند لذا چه کسی می‌تواند تشخیص دهد که برخی مشاغل تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند؟

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور ادامه داد: انتظار می‌رود بانک مرکزی الحاقیه‌ای برای این بخشنامه در نظر گیرد چرا که این بخشنامه نمی‌تواند مشکل تولید کننده را حل کند بنابراین انتظار تولید کنندگان بیشتر از این حرف هاست.

او یکی از راهکار‌های برون رفت از تاثیرات مخرب کرونا بر واحد‌های تولیدی را شناسایی و تخمین دقیق ضرر و زیان‌های وارده بر آن‌ها دانست و گفت: نهاد‌های ذی ربط می‌توانند از طریق شناسایی همین اعداد و ارقام، بودجه و مساعدت‌های متناسب با آن را برای واحد‌های تولیدی در نظر گیرند.

محبی نژاد تصریح کرد: انتظار می‌رود دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از گذشته از همفکری بخش خصوصی برای کاهش ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر صنایع تولیدی بهره گیرند چرا که به واسطه همین همفکری‌ها می‌توان مشکلات را راحت‌تر حل کرد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در پایان بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش مناسبی داشته است، اما هنوز نمی‌توانیم از یک ستاد منسجم برای مقابله با کرونا برای حمایت از صنایع یاد کنیم بنابراین نبود همچین بخشی تبعات زیادی در پی خواهد داشت لذا چه کسی می‌خواهد در آنیده مسئولیت این تبعات را بپذیرد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار