دانش آموزانی که اپلیکیشن شاد ندارند

در چند ماه اخیر که دانش‌آموزان خانه‌نشین شده‌اند، وزارت آموزش‌وپرورش با ایجاد شبکه شاد سعی در رونمایی از بزرگترین دستاورد آموزشی کرد که در میان طیف گسترده‌ای از دانش‌آموزان و معلمان، کارایی لازم و کافی را ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس تا پایان سال و تداوم امر تعلیم و تربیت بهانه‌ای شد برای راه‌اندازی سامانه‌های آموزشی و اجرای طرح مدرسه مجازی و آموزش الکترونیکی دانش‌آموزان.

از همان روزهای نخست، معلمان از طریق فضای مجازی با تشکیل گروه‌های مختلف برای پایه‌های تحصیلی، آموزش را از سر گرفتند.

مقوله آموزش آنلاین در فضای مجازی یک موضوع رایج و برای همه به دغدغه‌ای تبدیل شد که خانواده‌ها باید از این فرصت با تامین تجهیزات مورد نیاز برای ارتقا سطح تحصیلی دانش‌آموز خود استفاده کنند.

فضای مجازی که همواره برای دانش‌آموزان یک تهدید جدی محسوب می‌شد، با انتشار ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، هم‌اکنون به فرصتی برای ارائه آموزش‌های درسی تبدیل شده است.

این روزها که پایان روزهای کرونایی در کشور مشخص نیست و آغاز بازگشایی مدارس نیز در هاله‌ای از ابهام است، آموزش‌وپرورش از طرح‌هایی رونمایی می‌کند که  زیرساخت‌هایش مهیا نیست و پهنای باند هم کشش حجم میلیونی کاربران را ندارد.

دانش‌آموزانی که در مناطق روستایی ساکن بوده نیز که تحت پوشش اینترنت نیستند و زیرساخت‌های مناسب اینترنتی ندارند؛ برای شرکت در کلاس‌های مجازی با مشکل مواجه هستند.

دانش‌آموزانی که در مناطق روستایی ساکن بوده نیز که تحت پوشش اینترنت نیستند و زیرساخت‌های مناسب اینترنتی ندارند؛ برای شرکت در کلاس‌های مجازی با مشکل مواجه هستند.

نبود کارایی قابل قبول این برنامه باعث شد که مدارس برای آموزش از پیام‌رسان‌های خارجی مانند واتس‌اَپ و غیره برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کنند.

هنوز هم مشخص نیست تعلیم ‌و تربیت آینده‌سازان این مرز وبوم در روزها و ما‌ه‌های آینده به چه سمت‌ و سویی برود.

باید منتظر ماند و دید که آیا اپلیکیشن شاد که از همان ابتدا با مشکلات فراوانی برای نصب و اجرا مواجه شده و علی‌رغم نصب ۱۰ میلیون کاربر (به گفته وزیر آموزش‌وپرورش) به سرنوشت پیام‌رسان‌های متعدد دیگر ایرانی دچار یا زمینه برای رفع مشکلات و استفاده از آن به عنوان یک برنامه قوی آموزشی فراهم می شود.

یکی از کارکنان مدارس شهر لار گفت: از زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس از طريق برنامه واتس‌اَپ، برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان مدارس سطح شهر دنبال می‌شود.

او،  با اشاره به معظلات برنامه  اپلیکیشن شاد، افزود: در حال حاضر سامانه شاد با مشكلاتى روبرو است كه در حال بررسى و حل مشكلات آن هستند.

عمران شاکرپور مدیر روابط‌ عمومی آموزش ‌و پرورش لارستان در پاسخ به این سؤال که برای معلمان ریاضی که امکان برگزاری کلاس‌های مجازی به سبک معلمان دروس حفظی ندارند، چه اقداماتی انجام‌شده است، اضافه کرد: دبیران ریاضی هم مثل سایر دبیران، کلیپ‌های آموزش تصویری خودشان را در گروه‌های کلاسی ارسال می‌کنند.

او، با تاکید بر نحوه برگزاری امتحانات، اظهار کرد: چگونگی برگزاری امتحانات یک تصمیم کشوری است که باید اعلام شود.

شاکرپور با بیان اینکه اینترنت ضعیف روستاها و عشایر یک مشکل کشوری بوده، گفت: در اغلب روستاهای لارستان، وضعیت اینترنت خوب و آموزش مجازی در حال انجام است.

مدیر روابط‌ عمومی آموزش ‌و پرورش لارستان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعتراض بعضی از والدین نسبت به قطع و وصل شدن سامانه (شاد) و جوابگو نبودن اینترنت، تصریح کرد: سامانه (شاد)  در مرحله آزمایش و تقویت است که در کنار آن و مانند سابق از سایر پیام‌رسان‌ها برای آموزش استفاده می‌شود.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار