گزارش/

وعده‌ها عملی نشد/ خاکستر‌هایی که از چهره میدان حسن آباد پاک نشد

در حالی به یک سالگی آتش سوزی بنای تاریخی میدان حسن آباد نزدیک می‌شویم که این بنا هنوز به طور کامل مرمت نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در شامگاه چهارشنبه (۲۶ تیر ماه ۹۸)، آتشی به جان بنای تاریخی ضلع شمال غربی میدان حسن آباد یا همان میدان ۸ گنبد مرکز تهران افتاد که جای زخم آن هنوز مرمت نشده است.

چرا برخلاف وعده‌ها میدان حسن آباد تا پایان سال ۹۸ بازسازی نشد؟ / آغاز کار منوط به پسند نقشه‌ها توسط مالک و میراث فرهنگی

عمق فاجعه به حدی بود که به دستور رئیس جمهور و پیروز حناچی شهردار تهران جلسات متعددی در این زمینه با حضور شهردار منطقه ۱۱، سازمان زیباسازی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار و قرار شد که بنای آسیب دیده تا ۶ ماه ترمیم شود.

چرا برخلاف وعده‌ها میدان حسن آباد تا پایان سال ۹۸ بازسازی نشد؟ / آغاز کار منوط به پسند نقشه‌ها توسط مالک و میراث فرهنگی

از سوی شهرداری تهران، سازمان زیباسازی به عنوان متولی مرمت و احیای دوباره این بنا انتخاب شد.

در مرحله اول شهرداری منطقه ۱۱ به منظور مرمت و بهسازی این بنا مذاکرات اولیه را با مالکان خصوصی این بنا انجام داد.

در همان روز‌های اول دانشگاه تهران هم پیشنهاد داد که حاضر است در مرمت و احیای دوباره این بنای تاریخی با شهرداری تهران همکاری‌های لازم را داشته باشد.

در آبان سال ۹۸ خبر‌هایی مبنی بر توقف بازسازی بنای تاریخی میدان حسن‌ آباد منتشر شد، اما بلافاصله شهرداری تهران توقف بازسازی بنای تاریخی میدان حسن‌ آباد را رد و اعلام کرد کار در داخل سازه انجام می‌شود و در نما فعلا کاری انجام نشده است.

چرا برخلاف وعده‌ها میدان حسن آباد تا پایان سال ۹۸ بازسازی نشد؟ / آغاز کار منوط به پسند نقشه‌ها توسط مالک و میراث فرهنگی

همچنین پرهام جانفشان مدير كل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این باره گفت: قرار است شهرداری تهران به عنوان مجری وارد عمل شود و اداره کل میراث فرهنگی هم به عنوان ناظر است و امیدواریم که با سرعت بیشتری کار بازسازی دو گنبد میدان حسن‌آباد که دچار حریق شده بود، پیش رود.

یک ماه بعد یاسر جعفری معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: طبق توافقات صورت گرفته قرار است که مالک داخل سازه را زیر نظر شهرداری و دانشگاه تهران که به عنوان مشاور طرح هستند، بازسازی کند.

او با تأکید بر اینکه بخش‌های داخلی سازه در حال مرمت هستند، گفت: شهرداری قرار است مرمت و بازسازی نمای بیرونی را انجام دهد، اما انجام این کار منوط به اتمام فعالیت‌های داخلی است.

جعفری با بیان اینکه در طول سال‌های قبل این بنا دستخوش تغییراتی شده است، تصریح کرد: تا پایان سال جاری نماسازی ساختمان حسن‌آباد انجام می‌شود.

چرا برخلاف وعده‌ها میدان حسن آباد تا پایان سال ۹۸ بازسازی نشد؟ / آغاز کار منوط به پسند نقشه‌ها توسط مالک و میراث فرهنگی
حالا دو ماه از پایان سال ۹۸ گذشته و میدان حسن آباد هنوز بازسازی نشده است.

علی اصغر طاهری شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بر خلاف وعده‌های داده شده، بازسازی بنای تاریخی میدان حسن آباد تا پایان سال به اتمام نرسیده و هنوز هم ناتمام مانده است، گفت: قرار بود این بنا توسط مالک بازسازی شود و روز اول هم استنباط او این بود که تا قبل از پایان سال، کار بازسازی به اتمام می‌رسد و دوباره کسب و کار‌ها در آن فعال می‌شود.

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران با اشاره به اینکه نگاه حناچی این بود که بنای تاریخی میدان حسن آباد دارای هویت است، تصریح کرد: از این رو حناچی دستور داد که این حادثه به فرصت تبدیل شود و قرار شد از مشاوره دانشگاه تهران استفاده کنیم.

او افزود: کارشناسان دانشگاه تهران پس از بازدید اولیه اعلام کردند که با توجه به آسیب‌ها باید مطالعات جدی صورت گیرد و با انجام مطالعات مشخص شد که این ملک در طول زمان که افراد مختلفی در آن مستقر بودند، شرایط نامساعدی پیدا کرده است.

طاهری گفت: یکی از کارشناسان پس از بررسی‌ها گفته بود، اگر این بنا آتش نمی‌گرفت، ممکن بود در یکی از روز‌ها که مراجعات مردمی به واحد‌های آن وجود دارد، آوارش بر سر مردم بریزد.

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران با بیان اینکه در جلسات برگزار شده، بحث تغییر کارکرد مطرح شد، گفت: در نهایت تفاهم نامه‌ای منعقد شد و در تاریخ ۲۰ مهر ۹۸ مالک مشخص کرد که کار چگونه انجام شود و موضوع به امضای طرفین شامل دانشگاه تهران، شهرداری تهران، میراث فرهنگی و مالک رسید.

او تصریح کرد: مالک همزمان مجری کار هم بود و با نظر دانشگاه تهران یک فراخوان برای کارکرد این بنا اعلام شد و در بهمن ماه پارسال ۷۰ گروه آمدند و از بنا بازدید کردند و قرار شد طرح‌های خود را ارائه دهند.

طاهری ادامه داد: در نهایت ۲۰ گروه برای ارائه طرح اعلام آمادگی کردند، اما به خاطر کرونا خیلی از آن‌ها نتوانستند طرح‌های خود را برسانند و سرانجام فقط ۹ طرح به دبیرخانه رسید.

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ تهران با اشاره به اینکه این هفته این ۹ طرح را به مالک می‌دهند تا طرح اصلی را انتخاب کند، گفت: اگر انتخاب مالک مورد تأیید میراث فرهنگی واقع شود، آن وقت کار بازسازی آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید:

رونمایی از جدیدترین تجهیزات سازمان آتش نشانی برای ضدغفونی کردن معابر شهری

مصدومیت ۳ نوجوان بر اثر مواد محترقه

اعزام تیم واکنش سریع سازمان آتش نشانی شهر تهران به استان خوزستان

فوت کارگر ۳۰ ساله در ساختمان در حال ساخت با برق فشار قوی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
lsdh
۱۳:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
وعده های بزرگتر عملی نشد این که دیگه کوچیکش بود
آخرین اخبار