روسیه اتهام‌زنی آمریکا در خصوص پولشویی در لیبی را تکذیب کرد

وزارت خارجه روسیه اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه این کشور در خصوص پولشویی در لیبی را تکذیب و اعلام کرد دروغ دینار‌های لیبی نیست، بلکه اظهارات آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اتهام‌زنی آمریکا در خصوص پولشویی مسکو در لیبی را رد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در حال حاضر دو بانک مرکزی در لیبی وجود دارد. یکی از آن‌ها در طرابلس، تحت کنترل نیرو‌های فائز السراج و دیگری نیز در بنغازی مستقر است. دروغ دینار‌های لیبی نیست، بلکه اظهارات آمریکاست.

این بیانیه در حالی منتشر شد که روز جمعه وزارت خارجه آمریکا از توقیف ۱.۱ میلیارد دلار ارز لیبی که توسط چاپخانه‌ای دولتی در روسیه تولید شدند، استقبال کرد. واشنگتن مدعی شد این پول‌ها جعلی است و توسط یک نهاد نامشروع سفارش داده شده است.

همچنین آمریکا روز گذشته بار دیگر روسیه را متهم به ارسال جنگنده به لیبی کرد. ژنرال گئورگی هادفیلد، معاون دفتر اطلاعات فرماندهی نیرو‌های آمریکا در آفریقا اعلام کرد: روسیه ۱۴ جنگنده شامل میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ را به لیبی ارسال کرده است. این جنگنده‌ها با عبور از آسمان ایران و سوریه به دست نیرو‌های ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر رسیده است.

از زمان مرگ معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور میان دو قدرت تقسیم شده است: خلیفه حفتر شرق لیبی را به کنترل خود درآورده است و دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج کنترل مناطق مرکزی و طرابلس، پایتخت، را در دست دارد و تنش و درگیری بین این دو گروه ادامه دارد.

ترکیه بار‌ها حمایت خود از دولت قانونی لیبی موسوم به دولت وفاق ملی را اعلام کرده و به حمایت نظامی از آن می‌پردازد. ترکیه در حالی دوشادوش دولت فائز السراج در برابر خلیفه حفتر می‌جنگد که صادرات تسلیحات به لیبی بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع اعلام شده است.

در مقابل کشور‌های امارات، عربستان و مصر هم به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به خلیفه حفتر می‌پردازند. چندی پیش هم طی حملاتی خمپاره‌ای ساختمان سفارت ترکیه آسیب دید. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که در صورت تعرض نیروی حفتر به مواضع ترکیه، آنکارا پاسخی جدی نشان خواهد داد و تلافی خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار