پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

با وجود اینکه عرضه کالا‌های قاچاق در فروشگاه‌های کشور مشهود است، اما هنوز نهاد‌های نظارتی برای بررسی موضوع ورود نکرده‌اند.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلیبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به طور کلی هر معامله‌ای که در کشور انجام شود که پیش از آن از سوی دولت منع شده باشد، قاچاق نام می‌گیرد، از نگاه علم اقتصاد هر نوع کالایی که به طور مخفی به مرز‌های کشور وارد و یا از آن خارج شود نیز به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود.

بار‌ها اتفاق افتاده زمانی که به خرید می‌روید، کالا‌های پر زرق و برقی را در قفسه‌های فروشگاه‌ها ببینید که با بسته بندی‌های شیک و زیبایشان نگاه خریداران را به سمت خود می‌کشانند.

در بین این کالاها، اقلامی وجود دارد که قاچاق هستند و متأسفانه به صورت آشکار به خریداران عرضه می‌شوند، شکلات‌های مختلف خارجی، بیسکوئیت‌ها، نوشیدنی‌های انرژی زا و نکتار‌ها، آدامس‌ها و سایر تنقلات که با وجود قاچاق بودنشان، شاهد به فروش رفتنشان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها هستیم.

این تخلف آشکار در جامعه در حال رخ دادن است، اما مسئولان نظارتی چشم‌هایشان را بر این تخلف بسته و در خواب عمیق فرو رفتند.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

سال‌هاست که شعار حمایت از تولید داخلی و عرضه محصولات ساخت کشور را بر سر زبان‌ها انداختیم و از سوی دیگر شاهد جای گرفتن محصولات خارجی بعضا بی کیفیت در قفسه‌های فروشگاه‌هایمان و به دنبال آن عرضه این کالا‌ها هستیم.

عرضه‌ای که تبر به کمر تولید کننده داخلی می‌زند و انگیزه‌ها را برای تولید بیشتر محصولات با کیفیت داخلی، کمتر و کمتر می‌کند، چرا که با فروش کالا‌های خارجی قاچاق در کشور دیگر پولی بابت هزینه کردن برای تولید کننده داخلی و حمایت از او نمی‌ماند و همه هزینه‌ها برای واردات این گونه کالا‌ها صرف می‌شوند.

برای بررسی موضوع و علت وجود کالا‌های خارجی قاچاق به سراغ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور رفتیم.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به صلاحیت ورود به پرونده‌های تخلف سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به پرونده‌هایی که دریافت می‌کند، به موضوعات ورود کرده و با متخلفان برخورد می‌کند.

وی افزود: پرونده‌های تخلفات مختلف که در کشور اتفاق می‌افتد، از سوی اتحادیه‌های اصناف و سازمان تنظیم بازار به دست ما می‌رسد و پس از بررسی به موضوعات مختلف ورود می‌کنیم، لذا تا زمانی که پرونده‌ای به دست ما نرسد نمی‌توانیم به موضوعات ورود کنیم و احکام را برای متخلفان صادر کنیم.

رایگانی در خصوص عرضه محصولات قاچاق در فروشگاه‌های کشور و عدم برخورد با این موضوع، تصریح کرد: در رابطه با فروش کالا‌های قاچاق در فروشگاه‌ها تاکنون پرونده‌ای به دست ما نرسیده است و در صورتی که پرونده‌ای به دستمان برسد، بدون فوت وقت به آن ورود خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور تصریح کرد: بر اساس قانون نظام صنفی که در آن رسیدگی به قاچاق کالا تعریف شده است، رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارجاع آن‌ها به سازمان تعزیرات حکومتی بر عهده اتحادیه‌های اصناف و اداره کل صنعت و معدن است، لذا تا کنون پرونده‌ای در این رابطه به ما ارجاع نشده است.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

از صحبت‌های سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور این گونه برداشت می‌شود که تاکنون نهاد‌های نظارتی از قبیل اتحادیه‌ها و اداره کل صنعت، معدن و تجارت نسبت به رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا آن طور که باید و شاید، موضوع ورود نکردند و پرونده‌های متخلفان را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع ندادند.

حال سوال عموم جامعه از نهاد‌های نظارتی این است که گشت زنی در بازار‌ها و شناسایی اقلام قاچاق که کاملاً مشروط است چقدر هزینه برای این نهاد‌ها دارد که حتی افراد به خود زحمت رسیدگی به امور را نمی‌دهند و برای این کار بازرسان خود را به سطح بازار‌ها نمی‌فرستند تا اقلام قاچاق را شناسایی و جمع‌آوری کنند.

سرهنگ نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به عرضه اقلام خوراکی قاچاق در فروشگاه‌ها، گفت: رسیدگی به پرونده‌های کالای قاچاق در نیروی انتظامی بر عهده پلیس امنیت اقتصادی است.

وی افزود: در خصوص پلمب واحد‌هایی که نسبت به فروش اقلام قاچاق اعم از خوراکی و غیره اقدام می‌کنند، به محض دریافت گزارش به موضوع ورود خواهیم کرد.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

سرهنگ مرادی تصریح کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه در فروشگاه‌های بزرگ مواد خوراکی قاچاق عرضه می‌شود، به دست ما نرسیده است؛ لذا در صورت دریافت هرگونه گزارش و احراز فروش مواد غذایی خوراکی قاچاق و یا کالا‌های دیگر با هماهنگی اتحادیه اتاق اصناف محل تخلف پلمب خواهد شد.

چه اقداماتی برای پیشگیری از قاچاق کالا باید انجام داد؟

ترخیص کالا از گمرک با ارائه گواهینامه‌ شناسه کالا و همچنین ارائه شناسه رهگیری که برای هر کالا منحصر به فرد است، یکی از تمهیدات مناسب برای پیشگیری از قاچاق کالا بوده که در این روش تمایزی اساسی بین کالا‌های جعلی و قاچاق و کالا‌های خارجی و مجاز که بر طبق قانون به کشور وارد می‌شوند، ایجاد خواهد شد.

استفاده از سامانه هوشمند یکی دیگر از راه‌های مناسب برای پیشگیری از قاچاق کالا است. در این روش به درستی بر صادرات، واردات، حمل و نقل و نگهداری نظارت می‌شود؛ لذا لازم است تا دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی ضمن استفاده از افراد باتجربه و کاربلد همکاری لازم را با دستگاه‌های مسئول به منظور مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام دهند.


بیشتر بخوانید


مجازات قاچاق کالا چیست؟

قاچاق کالا انواع مختلفی دارد؛ به طور کلی ماده ۱۸ و ۲۲ قانون به این موضوع پرداخته است، با توجه به این مواد با افرادی که در قاچاق، حمل و نگهداری این گونه از کالا‌ها دست داشته اند، برخورد خواهد شد. ضبط کالا و پرداخت جریمه نقدی از مجازات قاچاق کالا به شمار می‌رود.

در صورتی که عین کالا در دست نباشد، متخلف موظف به پرداخت معادل پولی آن است که این قانون در زمانی که مرتکب نقشی در از دست رفتن کالا نداشته باشد، اجرا نمی‌شود. ضبط وجوه حاصل از قاچاق کالا و ابزار و وسایلی که در ساخت کالا از آن استفاده شده از دیگر مجازات قاچاق است.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

کدام مراجع صلاحیت رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز دارند؟

زمانی که قاچاق کالا به صورت حرفه‌ای و سازمان یافته انجام شود، به آن رسیدگی می‌شود. چنانچه قاچاق کالا و ارز توسط یکی از ماموران و کارمندان دولت انجام شود، برای آن‌ها انفصال از خدمت دولتی و یا حبس در نظر گرفته می‌شود و پرونده این اشخاص برای بررسی و رسیدگی در صلاحیت دادگاه انقلاب و دادسرا قرار دارد.

سایر پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در صلاحیت تعزیرات حکومتی قرار دارد. این سازمان که مسئول رسیدگی به تخلفات اقتصادی و صنفی است، به جرم قاچاق کالا و ارز نیز رسیدگی می‌کند.

اگر پرونده قاچاق دارای چندین متهم باشد و به اتهام یکی از آن‌ها در مرجع قضایی رسیدگی شود، اتهامات سایر متهمان نیز در همان مرجع مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

آنچه که واضح است جرایم مختلفی در سطح بازار رخ می‌دهد و سازمان‌های نظارتی نیز موظف به رسیدگی و بررسی این گونه جرایم و یافتن منشأ آن‌ها در بازار‌ها هستند، اما متأسفانه این اقدام که وظیفه اصلی نهاد‌های نظارتی بر بازار است، را مشاهده نمی‌کنیم و هر روز شاهد افزایش عرضه کالا‌های قاچاق در بازار هستیم که این اقدام باعث افزایش قیمت کالا‌های تولید داخل برای افزایش رقابت در بازار می‌شود و در نهایت ضربه اصلی را مردم کم درآمد و اقشار ضعیف جامعه متحمل می‌شوند و در ادامه به دلیل نداشتن درآمد کافی از تأمین مایحتاج زندگی خود عاجز می‌مانند.

قاچاق کالا خنجری بر پیکره تولید است

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در دیداری که در فروردین ماه امسال با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، داشت گفت: ما با شرایطی مواجه هستیم که علی‌رغم همه اقدامات انجام شده و آمار‌های ارائه شده، همچنان در زمینه قاچاق کالا با مشکل مواجه هستیم.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

رئیس دستگاه قضا یکی از نیاز‌های جدی رونق تولید، جهش تولید و پا گرفتن اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی را جلوگیری از قاچاق کالا دانست و تصریح کرد: قاچاق کالا با رونق تولید و جهش تولید همسازی ندارد و نمی‌شود از یک طرف دنبال اقتصاد و تولید ملی، استفاده از محصولات داخلی و توجه به دست ساخته‌های جوانان و کارخانه‌های ایرانی رفت و از یک طرف هم شاهد وفور کالای قاچاق در بازار بود.


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: اراده جدی برای تحقق شعار سال بسیار مهم است و باید در همه بخش‌ها محقق شود. گاهی قانون، برنامه، بودجه و اعتبارات درست است، اما پشتوانه تحقق این باید‌ها، اراده جدی و پولادین در همه بخش‌های مختلف اجرایی، قضایی و ستادی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت تسریع در اجرای احکام مرتبط با قاچاق کالا گفت: نسبت به اجرای احکام باید اقدام سریع صورت گیرد تا احکام صادره در تعزیرات و دادگستری اجرا شود؛ چرا که اثر حکم در اجرایش ظاهر می‌شود و باید وضعیت مالی و جریمه مشخص شود. در این رابطه اگر لازم است امکاناتی داده شود تا این حوزه به هیچ وجه دچار وقفه نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: باید قاچاق برای قاچاقچی صرف نکند، باید در نظام پولی و مالی تصمیمات به نحوی گرفته شود تا این امر میسر نشود.

وی افزود: راهکار اصلی برای مقابله با قاچاق، پر هزینه شدن راه‌ها برای انجام قاچاق باید صورت بگیرد و این‌ هم در گرو تصمیمات اقتصادی است.

پرونده‌های عرضه کالای قاچاق به دست تعزیرات حکومتی نمی‌رسد/ دهن کجی نهاد‌های نظارتی به شعار حمایت از تولید داخلی

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر در بازار تهران و سایر بازارها شاهد فروش کالاهای قاچاق هستیم، این به دلیل وجود قاچاق سازمان یافته است.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی مقام معظم رهبری (حفظه الله) نسبت به قاچاق کالا گله مند هستند و بارها بر حل شدن این موضوع تاکید داشتند، قاچاق کالا خنجری بر پیکره تولید است.

این نکته کاملا مشخص است که در صورت کم کاری دستگاه‌های نظارتی مسئولان بالادستی آن‌ها باید به موضوع ورود و افراد را بازخواست کنند که چرا با وجود رویت وقوع تخلفات آشکار در بازار، موضوعات پیگیری نمی‌شوند با متخلفان نسبت به قانون برخورد نمی‌شود؟

در پایان باید منتظر نشست و دید که تا کی وجود کالاهای قاچاق خارجی در قفسه‌های فروشگاه‌های کشور ریشه کن خواهد شد و چه زمانی مسئولان نظارتی از خواب عمیق زمستانی خود بیدار خواهند شد.

گزارش از اشکان دوستی‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
جمع کنید این بچه بازی ها را تعزیرات و کارها و اقداماتش ماننده بازی های بچه هاست . واقعا دل ایرانی ام به درد میاد وقتی چهل سال ۱۰ دوره نماینده ضرب در ۳۰۰ نفر که میشه به عبارت ۳۰۰۰ هزار نفر که با پول بیت المال در این سالها خوردند و گرگ شدندو یکی نبود این قوانین بچه گانه را عوض کند. چقدر ما بیچاره ایم که منتظره سازمان تعزیرات نشسته ایم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
تا یکم جلوی قاچاق گرفته میشه برای آرام کردن وارد کنندگان و صاحبان کالا قاچاق،جلسه شورای تأمین تشکیل و بنفع آنها تمام می‌شود. دلیل آنهم بخاطر بیکاری آنهاست آیا بیماری چند نفر میلیاردر را بحساب بیکاری چندین جوان که کارگاه تولیدی آنها به دلیل وارد کردن کالا قاچاق بسته شده می‌گذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
چرا کسی که توسط تعزیرات جریمه شده باز به زمان کمتر از حکم گرفته شده به قاچاق کالا روی می آورد چرا مقام قضایی در پاره ای ازمواقع که پرونده دست تعزیرات است حکم آزادی متهم را صادر می‌کند. باید قوانین و جریمه های سنگین تری وضع گردد و نهادهای نظارتی مورد پایش قرارگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
باید گمرکات بنادر بزرگ و کوچک به سامانه های جامع وصل گردند، و از فرمانداران شهرهای مرزی سوال شود چرا اجازه ورود کالا قاچاق را صادر میکنید و حتی به دریابانی و مرزبانی دستور سهل گرفتن موضوع را می دهید
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
باز امروز مثلا بیانیه دادن و فردا برعکسشو اجرا میکنن. مبارکه.
بیانیه ندین از این بهتره ها مردم بیشتر تو دردسر نمیوفتن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۴۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
حمایت از تولید ملی،یعنی تولید کالای با کیفیت. جلوی قاچاق گرفته نمیشه بلکه این کارها باعث گرونتر شدن کالاهای خارجی میشه. بطور مثال کالاهای برقی مثل لامپ و محافظ ولتاژ ایرانی چون دارای ضمانت و کیفیت بالا هست بیشتر خریداری میشه تا کالاهای خارجی مشایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
فقط شعار میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
به نظرم کم کاری نهادهای نظارتی هیچ فرقی با خیانتهای خاوری و امثال ایشان نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
تا زمانی که این کاغذ بازی و برونده گردانی ها در مملکت رایج است هیچ کس ویا هیچ سازمانی در رفع مشکل موفق نیست اعم از تعزیرا ت سازمان حمایت سازمان ص م ت والا اخر فعالان خلاف هم خوب میدانند و نگرانی هم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خیز قیمت مرغ در بازار/ نرخ هر کیلو مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان !!! بداد بینوایان جامعه برسید .
آخرین اخبار