در جلسه دادگاه پرونده پتروشیمی مطرح شد؛

قاضی مسعودی مقام: من قاضی‌ای نیستم که دنیا و آخرت خود را بفروشم/ صدور رأی پرونده پتروشیمی تا پایان ماه جاری

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در این جلسه دادگاه به اتهامات متهم حمزه لو و همدستانش رسیدگی می‌شود.

در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم صمیمی گفت: ما اطلاعات کافی از سرمایه‌گذاری آقایان در کانادا داریم، شما دفاع حقوقی از خود انجام دهید.

وی ادامه داد: اگر من اجازه داشتم حرف بزنم که در این پرونده چه اعمال ناشایستی نسبت به قضات دادگاه و ضابطین دادسرا صورت گرفته ترسناک می‌شد. نباید برای دفاع از خود دست به اقدامات تهدید آمیز بزنیم. من و همکارانم جز خدا از کسی نمی‌ترسیم و هیچ کاغذی دست من نیست، من قاضی‌ای نیستم که برای شما دنیا و آخرت خود را بفروشم.

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: ما ریز آرای خود را در تمام سامانه‌ها ثبت کرده‌ایم و با کسی خصومت شخصی نداریم. شاید هر قاضی غیر از ما سه نفر بود تحقیقات را انجام نمی‌داد، اما ما یک سال شبانه‌روز و بیش از هزاران ساعت روی این پرونده کار کردیم، اینکه شما پول‌هایی که به حسابتان رفته را کتمان می‌کنید، درست نیست.

وی ادامه داد: اساس را زیر سوال نبرید و از خدا بترسید، اینکه با اموال کشور به هر شکل که می‌خواهید رفتار کنید صحیح نیست، اگر بانک مرکزی در زمان مقرر خودش جلوی این اقدامات را می‌گرفت، امروز ما این مشکلات را نداشتیم. من بیش از شما از خدا می‌ترسم و اعتبار علمی و قضایی خود را برای پرونده‌ها نمی‌فروشم.

مسعودی مقام تصریح کرد: صدای شما موجود است که می‌خواستید از کشور خارج شوید و ما دستگیرتان کردیم، همان اتفاقی که برای آقای اشرف ریاحی هم به وقوع پیوست، چون احتمال فرار شما وجود داشت ما دستگیرتان کردیم.

وی ادامه داد: هیچ موضوعی قاطی نشده است، ۲۶ نامه وجود دارد که در آن‌ها صراحتاً بیان شده که هیچ اجازه‌ای برای تبدیل ریال نبوده است، نامه بیاورید که صریحا گفته باشد شما می‌توانستید ارز را به ریال تبدیل کنید.

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: شماره حساب ارزی به شما داده شده بود، اما برای استفاده از منافع شما شرکت‌های تراستی ایجاد کردید، حقیقت را بیان کنید وقتی اطلاعات ضابطین شرکت و بانک همه با هم مطابقت دارد نمی‌توانید صداقت را رعایت نکنید. نامه صریح وزارت نفت وجود دارد که در آن ابلاغ شده که اقدامات قبل از تشکیل شرکت انجام شده است، شما ارز این کشور را خریداری کرده‌اید و آن‌ها را به شرکت‌های خود داده‌اید.

وی ادامه داد: شما باید ۱۴ میلیارد و ۵۹۲ میلیون و ۹۱۱ هزار یورو وارد کشور می‌کردید، اما هزینه آن از کشور خارج شده است. شما نظام بانکی را به هم ریخته‌اید، اگر ارز را می‌خواستید بفروشید چرا به بانک مرکزی نداده‌اید؟

قاضی مسعودی مقام گفت: مستندات موجود است و آن‌ها هم سند حسابداری شرکت‌های خودتان بوده اند تا قبل از ورود ما شریک حنیف نیک نفس و سایر اشخاص اطلاعات قطره‌چکانی و تمام غیر واقعی می‌دادند، اما تمام اسناد را بررسی کرده‌ایم و ریز به ریز کار‌های شما مشخص شده است و نمی‌توانستم پارسال رأی صادر کنم، اما تا کشف حقیقت صبر کردم.


بیشتر بخوانید


قاضی مسعودی مقام با اشاره به متهمان پرونده گفت: این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۵ متهم آن به نام‌های مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قریشی سربستانی و اشرف ریاحی متواری هستند، البته متهم ریاحی وارد ایران شده و در داخل کشور است، اما متواری شده و در دادگاه حاضر نشده است.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای ضبط وثیقه در حال انجام است، همچنین در مورد متهم شیرعلی ضبط وثیقه انجام شده و برای متهم شریفی دستور وثیقه صادر شده است، برخی از متهمان نیز قبل از رسیدگی متواری بودند.

وی با اشاره به مستندات پرونده اظهار کرد: برخلاف اظهارات متهمان و وکلا این پرونده کاملاً مستندسازی شده و بر اساس اسناد حسابداری و اسناد مالی شرکت PCC بوده است، خود این شرکت اعلام کرده ارقامی که شما دارید درست است.

قاضی مسعودی مقام درباره صادرات در این پرونده بیان کرد: حجم صادرات تا پایان سال ۹۱، ۱۴ میلیارد و ۵۹۲ میلیون و ۹۱۱ هزار یورو بوده است، بخشی از این ارز‌ها وارد کشور نشده‌اند و یک سوئیفت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری است.

وی افزود: برخی از ارز‌ها در داخل کشور خریداری شده‌اند که با مهر و امضای امور مالی شرکت و هیئت مدیره در اختیار دادگاه قرار داده شده است، پس مستندسازی کامل انجام شده و کارشناسی صورت گرفته است، این بر اساس سند‌های خود شرکت است و نیاز به کارشناسی دادگستری وجود ندارد.

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو اخلال در نظام اقتصادی است که تمام سند‌های آن موجود است. شرکت‌های تراستی در این پرونده کاملا مشخص شده اند، مداخله متهمان در نقل و انتقالات و همه شرکت‌ها مشخص است، ما این کار را ظرف یک سال با سختی و با همراهی اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بررسی کردیم، تعدادی از متهمان منع تعقیب خوردند و ابلاغ نشده است، این ایراد است و به دادسرا بازگردانده می‌شود، بعضی از متهمان تعقیب نشده‌اند. بحث پترول قابل رسیدگی است.

رئیس دادگاه گفت: بحث ۱۴۰ میلیون دلار قابل تعقیب است، بحث‌های جانبی نیز در این پرونده وجود دارد، به پرونده حاضر باید ده‌ها پرونده دیگر اضافه شود. قرار است دادسرا در دیگر پرونده‌ها ورود کند، تمام اسناد و مدارک پرونده را برای بررسی‌های آتی در اختیار دادسرا قرار می‌دهیم، چون ارقام بسیار بزرگ است و در سال ۹۰ و به خصوص ۹۱ حدود ۱۱۱ درصد در قیمت اثرگذار بوده است. مبلغ ریالی ارز‌ها در آن زمان بررسی شده است و مستندات کاملا وجود دارد، برخی تفهیم اتهامات متهمان با اصلاح انجام خواهد شد و برخی از متهمان صرفاً آخرین دفاع را انجام می‌دهند.

قاضی افزود: تمام اسناد متعلق به شرکت است و مستندسازی شده است، به عنوان مثال یک قلم به مبلغ یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۶۷ هزار یورو وجود دارد که سوئیفت آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از ضابطین دادگستری، سپاه پاسداران، اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، اطلاعات و حفاظت قوه تشکر و قدردانی می‌کنم و با اخذ آخرین دفاع برای برخی از متهمان و تفهیم اتهام به دیگر متهمان تا پایان ماه جاری رأی پرونده حاضر را صادر می‌کنم.

قاضی مسعودی مقام گفت: من به شما گفتم که به دنبال حاشیه نروید.

متهم صمیمی گفت: بگذریم.

قاضی مسعودی مقام گفت: بگذرید، چون خطر آفرین است. شما جایی که برایتان منفعت باشد، اسناد خصوصی و دولتی را متفاوت از یکدیگر می‌دانید.

متهم صمیمی گفت: چه اشکالی دارد هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

قاضی مسعودی مقام گفت: این خبر‌ها نیست. شما نتیجه‌گیری‌هایتان به هم نمی‌خورد. حرف از شرکت‌های تولیدی می‌زنید، اسناد آن را ارائه کنید. ما را ناچار نکنید که یک سری مطالب را بگوییم، در مقام متهم صحبت‌هایتان را بزنید.

متهم صمیمی گفت: شب نامه‌های بسیاری وجود دارد که به شما ارسال شده که در آن‌ها می‌گویند من رئیس شرکت بوده‌ام، حسن نیت من برای رفع مشکلات جمهوری اسلامی کاملاً محرز است.

قاضی مسعودی مقام از متهم پرسید: شما سابقه کیفری در شعبه اول کیفری دادگاه تجدید نظر ندارید.

متهم گفت: دیوان آن را نقض کرد. من نقشی در صدور ارز به ریال نداشتم و هیچ ارزی در داخل نخریدم و در خارج آن‌ها را نفروختم.

قاضی مسعودی مقام گفت: دفاعی که می‌کنید قدیمی است. شما در جلسات قبلی هم درباره این‌ها صحبت کرده‌اید شما می‌گویید سمت نداشته، پس چرا اینقدر از خود دفاع می‌کنید.

در ادامه جلسه حسینی نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص گفت: شما باید ارز را وارد مجموعه تولیدی می‌کردید و ما در کیفرخواست گفتیم که قریشی وکیل شما بوده است، اما از مجموع ۱۴ و نیم میلیارد تومان فقط ۶ میلیارد تومان تسویه شده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: متهمان مکلف هستند ریال خود را بگیرند و ارز را به دولت تحویل دهند، حتی زمانی کار به وزیر و معاون وزیر کشیده شد و در جلسه معاون وزیر تأکید کرد که شما حق ندارید ارز را به ریال تبدیل کنید. متهمان اشخاصی هستند که فشار می‌آورند و ما از این موضوع با خبر هستیم و اقدامات آن‌ها مبنی بر نفوذ‌هایی بوده است. آقای شریفی نقشی و سمتی نداشته، اما مستندات آن موجود است آقایانی که اکنون در محکمه‌های دیگر در حال محاکمه هستند او را در این سمت قرار دادند و شخصی در پرونده آقای طبری اکنون در حال محاکمه است هم نقش داشته است.

در ادامه جلسه متهم معصومه دوری به اتهام معاونت در اخلال کلان به ارزش ۶ میلیارد و ۹۵۶ میلیون ریال از طریق توزیع ارز حاصل از محصولات پتروشیمی در جایگاه مخصوص قرار گرفت و گفت: قریشی را آقای صمیمی به من معرفی کرد و من فقط از تهران دستور می‌گرفتم.

در ادامه قاضی مسعودی مقام ختم جلسه رسیدگی به پرونده را اعلام کرد و گفت: ادامه جلسه رسیدگی به این پرونده در ساعت ۹ صبح روز شنبه چهارم مرداد ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۱۶:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
قضاوت کاری است سخت با علم فراوان و صبر زیاد و ارزش قائل بودن به صفات انسانی در تمام دنیا و قضات شریف در ایران مایه افتخار مردم .....
آخرین اخبار