رای الیوم در گزارشی بررسی کرد؛

دلایلی که می‌توان بر اساس آن‌ها انفجار بیروت را به رژیم صهیونیستی نسبت داد

روزنامه رای الیوم در گزارشی با ذکر دلایلی اعلام کرد به احتمال قوی رژیم صهیونیستی در انفجار بندر بیروت نقش داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: به احتمال قوی اسرائیل با استفاده از راهکاری خاص در انفجار بندر بیروت نقش داشته است.

روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به قلم «حماد صبح» نوشت: پس از انفجار بندر بیروت دشمنان حزب الله در داخل و خارج به ویژه دشمنانش در کشور‌های عربی، فوری حزب الله را متهم کردند که بطور غیرمستقیم در این انفجار نقش داشت، زیرا بطور غیر رسمی بر همه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی لبنان سلطه دارد. این اتهام‌زنی از سوی دشمنان حزب الله دور از انتظار نبود. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی اخیر خود بطور قانع کننده‌ای هر نوع ارتباط با بندر بیروت را رد و تاکید کرد تحقیق سالم و عادلانه مشخص خواهد کرد چه کسی در این انفجار نقش داشته است.


         بیشتر بخوانید:


نویسنده گزارش در ادامه افزود: بدیهی است که بسیاری از جمله خود ما انگشت اتهام را به دلایل زیر متوجه اسرائیل می‌کنیم.

نخست اینکه اسرائیل از پیروزی نظامی در جنگ با حزب الله مایوس شد و همین ناامیدی آن را به سوی یافتن ابزار‌هایی سوق داد تا بطور غیرمستقیم از حزب الله رهایی یابد یا آن را تضعیف کند. بهترین ابزار منفجر کردن اوضاع حساس و شکننده لبنان از طریق راه اندازی نزاع‌های طائفه‌ای و سیاسی است که حزب الله یکی از طرف‌های نزاع باشد. اوضاع نابسامان لبنان با بحران مالی و اقتصادی آغاز شد که آمریکا در آن نقش اساسی را بازی کرد.

دوم اینکه محموله نیترات آمونیوم از گرجستان در مسیرش به موزامبیک به بندر بیروت رسید. روابط اسرائیل با گرجستان قوی است و این مسئله تردیدبرانگیز است که رادار‌های کشتی حامل نیترات آمونیوم و موتور آن در بندر بیروت دچار مشکل شوند و محموله در بندر بیروت انبار شود.

سوم اینکه محموله شش سال در بندر ماند و همانطور که برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند این مدت طولانی بر نقش اسرائیل در انفجار تاکید می‌کند. این کارشناسان می‌گویند موساد برخی مواقع ماموریت‌هایی انجام می‌دهد که سال‌ها طول می‌کشد و شاید این ماموریت یکی از ماموریت‌های طولانی موساد بوده باشد.

چهارم اینکه اسرائیل شتابان پیشنهاد کرد بطور مستقیم به لبنان کمک کند و زمانی که با کمک‌هایش مخالفت شد تلاش کرد از طریق سازمان ملل متحد این کمک‌ها را بفرستد و پیش بینی می‌شود کادر پزشکی به قبرس بفرستد تا مجروحانی را که به قبرس منتقل می‌شوند، مداوا کند و قطعا در این کادر پزشکی عناصر اطلاعاتی حضور دارند و با کادر بیمارستان صحرایی که در گذرگاه بیت حانون برپا شده بود، فرقی نمی‌کند. در حمله سال ۲۰۱۴ اسرائیل این بیمارستان را ایجاد کرد تا از مجروحان اطلاعات کسب کند و هیچ کس به این بیمارستان مراجعه نکرد، زیرا همه از ماموریت واقعی آن آگاه بودند.

پنجم اینکه نتانیاهو در سخنرانی سال ۲۰۱۸ خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به محموله نیترات آمونیوم در بندر بیروت اشاره کرد. این اشاره نشان می‌دهد که اسرائیل این موضوع را دنبال می‌کرد وپس از وقوع انفجار برای تبرئه کردن خود می‌گوید ما قبلا هشدار داده بودیم و این به معنی مبرا بودن اسرائیل است.

ششم اینکه موشه فیگلین، رئیس حزب راستگرای اسرائیلی «هویت» شادی مشکوکی از خود بروز داد که احتمالا نشان می‌دهد از دست داشتن اسرائیل در این انفجار مطلع بوده است.

این نکته توجه ناظران را به خود جلب کرد که حزب الله بطور رسمی یا رسانه‌ای اسرائیل را به دخالت در انفجار متهم نکرد. اگر حزب الله این اتهام را مطرح می‌کرد خشم دشمنانش را در لبنان بر می‌انگیخت، زیرا آن‌ها می‌گفتند کاری که اسرائیل انجام داد بخشی از جنگ علیه حزب الله است. به هر حال احتیاط و خردورزی حزب الله معروف است و می‌داند در زمان مناسب اظهار نظر و به موقع اقدام کند. گفته می‌شود دیر یا زود مشخص خواهد شد چه کسی در این انفجار دست داشته است هر چند به نظر ما به احتمال قوی اسرائیل با استفاده از راهکاری خاص در این انفجار نقش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
ای خدا دست اسراییل رو رو کن اگه اینکار رو کرده مردم مقاوم لبنان دارن بخاطر کل خاورمیانه اینقد عذاب میکشن خط مقدم در برابر زمینهای خاور میانه است باید از تمام کشورهای منطقه به حزب الله کمک بشه چون حزب الله خط مقدم همه ماست مثل امریکا و اروپایی ها که با هم اتحاد دارن و باهم گروههای نظامی دارند..... انشالله این طرح اجرا شود و مکرو و مکرالله فالله خیر الماکرین
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
آخه مردم لبنان چقدر نفهمند بعضیاشون !!!
_اگر حزب الله نباشه دیگه لبنانی نخواهد بود !
نمی بینید سوریه رو؟ کرانه باختری رو نمی بینید که صهیونیست ها چجوری به خاک و خون میکشن؟؟؟؟؟
آخرین اخبار