امرالله صالح:

جنگ طالبان، جنگ نیابتی است نه جهاد/ هیات مذاکره کننده دولت منسجم و متحد است

معاون اول رئیس جمهور افغانستان گفت: جنگ طالبان، جنگ نیابتی است و به دستور شورای کویته پاکستان صورت می‌گیرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان در مراسم دومین سالروز ترور جنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پیشین پلیس قندهار گفت: جنگ طالبان، جنگ نیابتی است و جهاد نیست، بلکه به دستور شورای کویته پاکستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: گروه طالبان از ماه‌ها قبل برنامه حمله به ولایت هلمند را داشتند و در نتیجه حملات این گروه، هزاران خانواده از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

امرالله صالح بیان داشت: «تفکر، جنگ و ساختار طالبان را نفرین می‌فرستم. مردم همه از جنگ طالب نفرت دارند. ۲۵ سال است که طالب در افغانستان جنگ می‌کند، آیا کسی برای شان اشک ریخته است؟ ملخ‌وار حمله می‌کنند و ملخ‌وار می‌میرند. گمنام حمله می‌کنند و گمنام کشته می‌شوند.»

صالح بیان داشت که هیات گفتگو کننده دولت در دوحه قطر، یک هیات منسجم و متحد است که از تمام مردم افغانستان، نمایندگی می‌کند.

وی با اشاره به بن‌بست‌های کنونی میان دو هیات در قطر گفت: « طالب تاکید می‌کنند که از روی شریعت صحبت کنیم. دو هفته است ما می‌گویم که قرآن را سرمیز می‌گذاریم اما طالبان می‌گویند که توافقنامه با آمریکا را سرمیز بگذاریم؛ این گفته طالبان به این معنا است که جنگ آن‌ها شرعی نه، بلکه نیابتی است.»

گفتنی است که حمله طالبان به ولایت هلمند موج تازه‌ای از مهاجرت‌های ناخواسته خانواده‌ها را در پی داشته و آخرین آمار نشان می‌دهد که بیش از 8 هزار خانواده از مناطق جنگی به مرکز شهر لشکرگاه آواره شده‌اند و نیاز به کمک فوری دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار