پورفتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مقاله نویس‌ها در پذیرش دکتری خوش‌شانس ترند

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: دانشجویانی که مقاله می‌نویسند، شانس بیشتری در پذیرش به عنوان دانشجوی مقطع دکتری خواهند داشت.

مهدی پور فتح، مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط میان مقالات علمی با پذیرفته شدن در مقاطع بالاتر تحصیلی اظهار کرد: دانشجویان مطابق امتیاز بندی‌هایی که در مقالات علمی آنان می‌شود شانس بیشتری در پذیرش مقاطع تحصیلی به خصوص دکتری خواهند داشت.

او افزود: علاوه بر کنکور دکتری یک مصاحبه حضوری هم به منظور پذیرش آنان انجام می‌شود و این عامل برای دانشجویان استعداد درخشان بیش از مابقی حائز اهمیت خواهد بود. در حال حاضر اولویت اصلی برای پذیرفتن دانشجویان در مقطع دکتری به رتبه کنکور و نمره آزمون حضوری بستگی دارد.

پور فتح تصریح کرد: شاخص‌های گوناگونی برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری به خصوص معدل فرد، حضور فرد و مقالات پژوهشی آنان موثر خواهد بود.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: به مقالات پژوهشی دانشجویان باید به عنوان یک گزارش پروژه نگاه شود، منتهی پروژه‌ای که به روز و در سطح بین المللی باشد در مجلات با اعتبارات بیشتری به چاپ خواهد رسید.

او با بیان اینکه دانشجویان در مقطع دکتری باید نوشتن مقالات را به صورت جدی تری دنبال کنند، تاکید کرد: دانشجویان در مقطع دکتری باید حداقل توانایی گزارش حرفه‌ای کار پژوهشی را انجام دهند تا بتوانند مقاله خوبی از خود به نمایش بگذارند.

پور فتح ادامه داد: دانشجویانی که به نوشتن مقالات اقدام می‌کنند نسبت به دانشجویانی که این کار را انجام نمی‌دهند، شانس بیشتری در پذیرش به عنوان دانشجوی مقطع دکتری خواهند داشت. باکیفیت بودن مقالات در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که خیلی از دانشجویان با ارائه تعداد زیاد مقالات بی کیفیت در مصاحبه دکتری رد خواهند شد.

او تصریح کرد: مقاله باید به عنوان یک گزارش پروژه در نظر گرفته شود تا بتواند یکی از شاخص‌های ارزشیابی فرد در توانمندی کار پژوهشی باشد.

عوامل تاثیرگذار بر نوشتن یک مقاله

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران درباره عوامل تاثیرگذار بر نوشتن یک مقاله خوب گفت: برای نوشتن یک مقاله خوب در درجه اول باید خوب بودن موضوع آن در نظر گرفته شود و یکی از مشکلات جدی برای دانشجویان این است که به علت عدم تحقیقات کافی و به روز نبودن موضوع نمی‌توانند مقاله خوبی ارائه دهند و همین عامل به عنوان یک معضل اساسی برای آنان شناخته می‌شود.

پور فتح اضافه کرد: پیدا کردن یک مشکل اساسی در کشور و فعالیت روی آن به منظور حل معضل باید موضوع مقاله دانشجو یا استاد قرار بگیرد تا بتواند به عنوان یک مقاله خوب و پرطرفدار شناخته شود و بعد از آن تحقیق حرفه‌ای روی موضوع انجام شود.

او ادامه داد: کار تحقیقاتی مسئله‌ای است که ما باید روحیه جست‌و جو‌گری داشته باشیم، یعنی تمامی جزئیات مشکل را بررسی کنیم تا بتوانیم با تمرکز روی آن‌ها راه حل‌های مورد نظر را دریافت کنیم، در نتیجه تعریف مسئله، روش حل مسئله و گزارش نویسی آن باید در نوشتن مقالات مورد توجه جدی و اساسی قرار بگیرند.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران تاکید کرد: درست است که در نوشتن مقالات علمی و پژوهشی دچار نقص‌های متفاوتی هستیم، اما نسبت به چند دهه گذشته رشد بسیار خوبی داشته ایم.

پور فتح ادامه داد: مقایسه مقالات علمی ایرانی با کشور‌های خارجی مانند سوئیس، آمریکا و ... باعث می‌شود تا نتیجه منفی بگیریم، اما باید در نظر داشته باشیم که نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی در این حوزه داشته ایم و راه بسیار زیادی برای پیشرفت بیشتر و قابل توجه‌تر خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
95 درصد مقالات علمی کشور به هیچ دردی نمیخورن پس مسیسنسد که خود دانشگاه و شبکه علمی کشور اصرار به این داره که یه رویه غلط پابرجا بمونه
آخرین اخبار