تاجیک اسمعیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بیشتر مطالعات روان شناسی ما درباره جامعه غربی است

رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی گفت: اکثر مطالعات روان شناسی امروزی در خصوص جامعه غربی است در حالی که ما به مطالعات و تحقیقات متناسب با فرهنگ و جامعه خودمان احتیاج داریم.

عزیزالله تاجیک اسمعیلی، رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت رشته روان شناسی اظهار کرد: رشته روان شناسی دارای شاخه‌های متفاوتی از جمله تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، یادگیری، کار‌های درمانی، روان شناسی صنعتی و سازمانی، روان شناسی بالینی، روان شناسی شخصیتی و ... در حوزه‌های فردی و اجتماعی بوده و برای مثال روان شناسی تربیتی دارای شاخه‌های متفاوت کودکان استثنایی و تیزهوش است.

تاجیک اسمعیلی با بیان اینکه استقبال افراد از رشته روان شناسی روز به روز پیشرفت می‌کند، تاکید کرد: از آن جایی که نیاز جامعه به علت پیچیده‌تر شدن مشکلات و سخت‌تر شدن مسائل زندگی روزانه برای مراجعه به روان شناس به خصوص در حوزه مشاوره و بالینی بیشتر می‌شود بنابراین افراد تمایل بیشتری به تحصیل در این رشته دارند.

رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: رشته روان شناسی در کشور‌های پیشرفته به عنوان رشته‌های پرطرفدار شناخته می شود و دانشگاه‌ها ظرفیت بالایی در پذیرش دانشجو در این رشته دارند.

او درباره بزرگ‌ترین معضل روان شناسان جامعه امروزی گفت: بحث‌های نظری یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه روان شناسی بوده و از آن جایی که انسان یک موجود پیچیده است عوامل مختلفی مانند مسائل اجتماعی و فرهنگی روی رفتار، خصوصیات روانی و شخصیت بر آن تاثیر می‌گذارد بنابراین برای فعالیت در حوزه روان شناسی لازم است تا جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شود.

تاجیک اسمعیلی ادامه داد: اکثر مطالعات روان شناسی امروزی در خصوص جامعه غربی است در حالی که ما به مطالعات و تحقیقات متناسب با فرهنگ و جامعه خودمان احتیاج داریم، یعنی بحث‌های نظریه پایه در روان شناسی بسیار گمراه کننده است چرا که وقتی رفتار افراد در جامعه عمومیت پیدا می‌کند یک الگوی غلط رفتاری ایجاد می کند و حساسیت‌ها برای اصلاح آن رفتار کم‌تر می شود  و همین عامل منجر نشر رفتار بیمارگونه در جامعه خواهد بود.

رقابت جویی مختص جامعه صنعتی است

رئیس دانشکده روان شناسی دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: رفتار‌های بیمارگونه مانند رقابت جویی خصوصیت جامعه صنعتی و سرمایه داری است و در این جوامع همه افراد سعی در جلو افتادن از یک دیگر دارند یا برای این افراد از همان اول زندگی این نکته گوشزد می‌شود که تو مسئول زندگی خودت هستی و با تلاش و اراده ات باید مشکلات زندگی را حل کنی که همین عامل باعث می‌شود تا این افراد بعد‌ها در جامعه درد هم نوع خود را احساس نکنند و این موضوه باعث ایجاد مشکلات فراوانی خواهد شد.

تاجیک اسمعیلی بیان کرد: باب شدن رقابت جویی و احساس نیاز به آن، آرامش جامعه را بر هم می زند و در این جوامع تفاوت طبقاتی، مشکلات اقتصادی و نابرابری بسیار زیاد دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
خیلی خوب بود.