بلک فرایدی بدون خشونت/ رسانه‌های آمریکایی: باید از کرونا متشکر باشیم

به دلیل همه‌گیری کرونا، امسال حراج «بلک فرایدی» در اکثر مناطق آمریکا به صورت اینترنتی و بدون خشونت برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حراج جمعه یا جمعه سیاه (Black friday) در آمریکا فردای روز شکرگزاری برگزار می‌شود که آخرین جمعهٔ ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌هاست. این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشور‌های دیگر سرایت کرده است.

این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند. هجوم مردم به این دلیل است که بسیاری از فروشگاه‌ها اجناس خود را با تخفیف بی سابقه عرضه می‌کنند و در بیشتر مواقع مشتریان به زد و خورد بر سر تصاحب اجناس می‌پردازند که حتی در برخی از مواقع کار به تیراندازی نیز می‌کشد.

رسانه‌های آمریکای: باید از کرونا متشکر باشیم

رسانه‌های آمریکای: باید از کرونا متشکر باشیم

اما امسال به دلیل همه‌گیری کرونا در آمریکا مراسم جمعه سیاه با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه شده است و بسیاری فروشگاه‌ها برای جلوگیری از زیان بیشتر سعی می‌کنند مردم را به خرید اینترنتی کالا‌ها تشویق کنند. البته افزایش گسترده خرید اینترنتی باعث بیشتر شدن جرائم مربوط به کلاه‌برداری اینترنتی در این کشور شده و سازمانهای امنیتی آمریکا به خریداران هشدار می‌دهند که نکات ایمنی را در هنگام خرید اینترنتی رعایت کنند.

شکر گزاری

 

 به گفته رسانه‌های آمریکایی، این کشور به دلیل تغییر در سبک فروش فروشگاه‌ها درحراجی روز جمعه سیاه باید از کرونا تشکر کنند. زیرا با فروش اینترنتی دیگر از زد و خورد‌های مردم در فروشگاه‌ها خبری نیست.

 

شکر گزاری

.

چرا جمعه سیاه؟

داستان‌های مختلفی درباره ریشه عبارت بلک فرایدی در رسانه‌های آمریکایی وجود دارد که در ادامه دو مورد از مشهورترین این داستان‌ها آورده شده است. پلیس شهر فیلادلفیا در دهه ۱۹۵۰ از شلوغی و ترافیکی که بعد از عید شکرگزاری و به دلیل همزمانی خرید کریسمس و برگزاری یک بازی فوتبال آمریکایی بوجود آمد به قدری سردرگم و کلافه شده بود که روز جمعه بعد از عید شکرگزاری را یک روز «سیاه» نامید. در سال ۱۹۶۱ این عبارت آن‌قدر در فیلادلفیا بر سر زبان‌ها افتاده بود که بازرگانان و فروشنده‌های شهر تلاش کردند تا با تغییر آن به «بیگ فرایدی» به معنی جمعه بزرگ بار معنایی منفی آن را از بین ببرند که البته موفق نبودند. 

داستان دوم می‌گوید عبارت «بلک فرایدی» در خارج از دنیای فروش به بحران اقتصادی و سقوط بازار طلا در ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ میلادی اشاره دارد، دو سرمایه‌گذار وال‌استریت قصد داشتند تا با خرید افسارگسیخته طلا کنترل قیمت‌ها را در دست بگیرند و سود غیرقابل‌باوری را به چنگ بیاورند، اما این دسیسه برملا شد، بازار سقوط کرد و همه را به ورشکستگی کشاند.

این اتفاق در روز جمعه رخ داد و به بلک فرایدی معروف شد.بعد از آن زمان فروشندگان به جنبه مثبت این اتفاق یعنی رونق یک روزه در بازار فروش پرداختند و بلک فرایدی معنای جدیدی به خود گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۵:۲۳ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
خاک بر سرشون وحشی های گشنه
Canada
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
انقدر کارتن خواب زیاد شده
که معازه داران سنگ اطراف دیوار مغازه ریخته اند که
کارتن خواب نزدیک مغازه اش چادر نزند
Iran (Islamic Republic of)
عینکیان
۲۱:۱۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
تمام قشنگیش به خشونتش بود
میزدن همو این امریکایی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
اگر تو ایران به این شکل تخفیف بود دستت قطع میکردن برای یک غذاری رایگان همدیگر تو ایران تیکه تیکه می کنید
Canada
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
60 میلیون بیکار کرونا دارند
خیابانها مملو از کارتن خواب هاست
پولی وجود ندارد که برای خرید بروند
صف عذای مجانی به کیلومترها رسیده
وصع اقتصادی دینا بهم ریخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
تمدن وحشی گری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
اگه خدا جای حق نشسته امیدوارم همتون به درک واصل شین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
امیدوارم همتون ب درک‌واصل بشید آدمای کثبف نجس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
به امید نابودی امریکا و مردمش (که فرقی بین خودشون و سیاستمداراشون نیست و سیاست نابودی کشورهای دیگه برای رفاه خودشون رو قبول دارن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
چی؟یه نفر اینو در مورد خودت و خانواده ات بگه خوشت میاد؟همون امام هایی که از ازشون پیروی می کنیم مگه نگفتن چیزی که برای خودت نمی پسندی برای دیگران هم نپسند؟
یعنی هر چی که یاد گرفتیم و به اون ها احترام میزاریم نابود شدن؟
نام اسلام رو اینطوری خدشه دار نکنیم.
آخرین اخبار