نجار:

میزان خسارات سیل جنوب کشور به دولت منعکس شد/ جان باختن ۷ تن بر اثر سیلاب در استان‌های بوشهر و هرمزگان

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از انعکاس میزان خسارت وارده به مردم جنوب کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در برنامه تیتر امشب با اشاره به باران‌های سیل‌آسا که در جنوب کشور رخ داده است اظهار کرد: تغییر اقلیم واقعیتی است که باید آن را بپذیریم، بارش‌های سیل آسا و برف‌های سنگین در استان‌های شمالی و تهران به وقوع پیوستند.

نجار گفت: به استان‌هایی که تحت تاثیر سامانه بارشی قرار دارند اخطار داده می‌شود و به تمام دستگاه‌هایی که در آن منطقه هستند گفته شده تا تمهیدات لازم برای سیلاب‌های احتمالی مخصوصاً در استان‌های جنوبی در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: ما فقط در یکی از شهرستان‌های جنوب کشور ۱۶۵ میلی‌متر بارش باران داشته‌ایم و اولین موضوعی که باید به آن توجه شود امدادرسانی است.

وی با اشاره به امدادرسانی‌ افزود: پس از امدادرسانی باید خسارت‌ها برآورد شوند در خوزستان طی کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارات برآورد شدند و امروز ظهر این موضوع به دولت منعکس شد.

نجار گفت: در فارس و بوشهر امروز بعد از ظهر بیشترین خسارات را داشتیم، اما امدادرسانی انجام شده و تمام دستگاه‌های اجرایی در صدد کاستن مشکلات مردم هستند، اما متاسفانه در استان بوشهر دو نفر جان خود را از دست دادند و در استان هرمزگان هم دو دستگاه خودرو در سیلاب قرار گرفتند، اما با برآورد خسارات دولت باید به این افراد سیل‌زده کمک شود.


بیشتر بخوانید


نجار با بیان اینکه دچار برخی تغییرات اقلیمی شده‌ایم، ادامه داد: لایروبی های بسیاری را در رودخانه های سراسر کشور انجام دادیم برای مثال در رود هیرمند به سختی و با امکانات و تجهیزاتی که فراهم کردیم توانستیم بیش از ۳۵۰۰ متر از آب را بدون خسارت به هامون هدایت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بسیاری از پل هایی که ساخته شده اند قدیمی هستند و با آورد رودخانه منطبق نیستند این پل ها بدون توجه به دبی و آب رودخانه ساخته می‌شوند و خار و خاشاکی که پشت پل قرار می‌گیرد منجر به جمع شدن سیلاب بسیار می‌شود و همین موضوع مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است.

وی با اشاره به جان باختگان این سیل ها گفت: بیشترین خسارات را در استان های فارس و بوشهر داشتیم و در استان بوشهر ۲ نفر و در استان هرمزگان هم ۵ نفر بر اثر سیلاب جان خود را از دست دادند.

نجار بیان کرد: تمام عوامل و دستگاه های اجرایی در این استان ها، درصدد کمک به مردم هستند.

هزینه اسکان سیل زندگان را دولت پرداخت می‌کند

نجار با اشاره به اسکان اضطراری گفت: ما می‌خواهیم که فردی که آسیب دیده بتواند پولی دریافت کند و جایی را برای خود اجاره کند و ما برای این کار اجاره نامه زیادی را هم نمی‌خواهیم هزینه را دولت تامین می کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که پیشگیری به درستی انجام شود ما به این توجه نداشتیم که در خوزستان نهر آب وجود ندارد و آب به وسیله پمپ منتقل می‌شود و در گذشته هم آب‌های سطحی در فاضلاب‌ها قرار گرفته و این فاضلا‌ب‌ها بسیار قدیمی هستند.

نجار تصریح کرد:  این مشکلات از گذشته‌های دور وجود داشته و جزء اهواز در آبادان و خرمشهر هم با این مشکل مواجهه هستیم و وزارت نیرو باید وارد عمل شود و از این مشکلات بکاهد.

وی گفت:  اگر بخواهیم تمام مشکلات را برطرف کنیم به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم اما این کار بسیار سنگین است و همکاری تمام دستگاه ها را می‌طلبد و شهرداری ها باید وارد عمل شوند و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای حل مشکل فاضلاب استان خوزستان وزارت نیرو باید وارد عمل شود و هم اکنون که هنگام تصویب بودجه است باید به این موضوع عنایت بیشتری داشته باشند و ما هم کمک می‌کنیم تا جایی که بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

نجار تصریح کرد: سال گذشته ما پیشنهاد ۵ هزار میلیارد تومان افزایش بودجه را داشته‌ایم.

امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۲۰۰ سیل زده

همچنین در ادامه برنامه مهدی ولی پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به سیل به وقوع پیوسته در کشور، گفت: در مناطقی که با سیل مواجهه شده اند به بیش از ۲۰۰ نفر خدمات امداد رسانی ارائه شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اسکان مردم، بیان کرد: ما با مدارس و مساجد برای اسکان اضطراری همکاری داریم و تمام وسایل اولیه اسکان اضطراری فراهم است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش ما ۴۰ نفر بیشتر اسکان اضطراری نیافتند و بیش از این تعداد هم نیازی به اسکان اضطراری نبود البته تعدادی از آنها نمی‌خواهند که در مکان‌های عمومی به دلیل شیوع بیماری کرونا قرار گیرند اما باید بگویم که اسکان اضطراری انجام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات کشور  گفت: ۲۶ شهر و روستا در جنوب استان فارس و استان بوشهر تحت تاثیر بارندگی های دیشب و امروز بودند که حدود ۴۰ نفر نیاز به اسکان اضطراری پیدا کردند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت استان خوزستان گفت: خیابان ها  در اهواز بندر ماهشهر بندر امام دچار آبگرفتگی بودند که ما  تا روز جمعه آنچه را که در وظیفه و اختیارمان بود ارائه دادیم.

ولی پور ادامه داد:  خوشبختانه  در این استان سیلی به وقوع پیوست تا منزلی تخریب شود و فقط با آب‌گرفتگی مواجه بودیم و  بنیاد مسکن باید نسبت به جبران خسارات وارد به خانه مردم خوزستان وارد عمل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
برنامه ریزی بشه که در جاهای سیل خیز و کشاورزی خونه نسازند و اگر کسی ساخت خرابش کنند. اینطوری دیگه این مشکلات پیش نمیادش. متاسفانه خراب هم که میکنند یه عده میرن مجازی و داد و هوار راه میندازن
آخرین اخبار