هم اندیشی اصناف مشهد با مسئولان نهادهای بهداشتی

رؤسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد در نشستی با مسئولان نهاد‌های اقتصادی و بهداشتی خراسان‌رضوی، دغدغه‌ها و مشکلات ناشی از اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فعالیتشان را در میان گذاشتند و خواستار اتخاذ تدابیر مناسب‌تری در این باره شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در این نشست از همکاری واحد‌های تجاری در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تبعیت آن‌ها از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در اجرای تعطیلی واحدهایشان قدردانی کرد و گفت: افزون بر ۸۰درصد از واحد‌های صنفی خراسان‌رضوی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فعالیت، پیروی کردند.

او با اشاره متضررشدن بازایان به‌علت تعطیلی کسبشان، این همراهی اصناف برای سلامتی مردم را نمونه عینی جهاد دانست و افزود: بازار فقط محل شیوع ویروس کرونا نیست؛ بیش از ۵۰درصد موارد ابتلا به بیماری کرونا مربوط به برپایی دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است که جوانان تشکیل می‌دهند و ویروس را با خود به خانه می‌برند و افراد خانواده را هم درگیر آن می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: اگر بخواهیم روند کاهشی ابتلا به بیماری کرونا و بستری‌ها که از اواخر هفته پیش در خراسان‌رضوی آغاز شده است، ادامه یابد، باید فرهنگ پیشگیری از ابتلا به این بیماری و رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی را در جامعه گسترش دهیم.
 
انتقاد از رنگ‌بندی‌ها

در ادامه این نشست، محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد گفت:یکی از ایراد‌های مربوط به طرح اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های فعالیت برای واحد‌های تجاری و صنفی در کشور تمایز و تبعیض‌هایی است که بین شهر‌ها گذاشته می‌شود، گاهی رنگ‌بندی شهر‌ها بر مبنای شیوع کرونا جای شک و شبهه دارد؛ هم‌اینک وضعیت شهرستان طرقبه‌شاندیز از نظر شیوع کرونا «زرد» است، به این معنا که مشاغل گروه۲ و۳ به‌ویژه رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی مجاز به فعالیت است، اما مشتریان این رستوران‌ها و تالار‌ها از مشهد هستند که وضعیت نارنجی دارد.

بیشتر بخوانید


او افزود: حضور شهروندان مشهدی در واحد‌های صنفی طرقبه‌شاندیز باعث تغییر وضعیت شهرستان طرقبه‌شاندیز به‌لحاظ شیوع کرونا خواهد شد و شرایط آن را قرمز خواهد کرد؛ بنابراین باید تصمیم‌ها درباره محدودیت فعالیت صنوف از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا متناسب با شرایط منطقه گرفته شود.

همچنین علی غفوری‌مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: بازار کانون گسترش بیماری نیست، اما اینکه چرا هر وقت صحبت از محدودیت‌ها می‌شود، همه نگاه‌ها به‌سمت بستن بازار می‌رود، تنها دلیلش ایجاد جو روانی است که مردم احساس کنند خطری آنان را تهدید می‌کند.

او افزود: بسته حمایتی اصناف را در برابر زیان سنگینی که آن‌ها در ایام شیوع کرونا متحمل شدند قانع‌کننده ندانست. لازم است حمایت‌های جدی و مؤثری از صنوف شود.

فعالیت محدود به‌جای تعطیلی مطلق

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی ادامه داد: در صورت استمرار تعطیلی صنوف، به‌جای تعطیلی مطلق در روز‌های گسترش کرونا، باید محدودیت ساعات کاری در روز اعمال شود، زیرا این گزینه بهتری برای تأمین نیاز مردم و فعالیت صنوف است؛ ضمن اینکه فعالیت محدود صنوف در بازه زمانی مشخص، مشروط بر نحوه رعایت محدودیت در رفت‌وآمدهاست، زیرا هر قدر که محدودیت در تردد‌ها بیشتر شود، تضمین‌کننده تعریف ساعات کاری برای فعالیت صنوف است.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.