رهاورد سفرکمیسیون کشاورزی مجلس به کرمان؛

صنایع تبدیلی قطب کشاورزی ایران نیازمند خط اعتباری است

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت اعتبار برای صنایع تبدیلی و سورتینگ، ضرورت منطقه جنوب کرمان است، نیاز به خط اعتباری ویژه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سفر دوروزه  اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به جنوب کرمان به پایان رسید.

سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه جمع بندی سفر دو روزه به جنوب کرمان در حضور نمایندگان، فرمانداران، کشاورزان و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در کهنوج گفت: منطقه جنوب کرمان را به واسطه ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی قطب کشاوری ایران می‌دانیم.

او افزود: در این سفر دو روزه شش کمیته برای بررسی مشکلات در منطقه جنوب کرمان حضور داشتند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: اعضای کمیته منابع طبیعی، کمیته دام و طیور، کمیته آموزش تحقیقات و فناوری، کمیته کشاورزی که بخش زیادی از نمایندگان در این کمیته بودند بازدید میدانی از منطقه جنوب کرمان داشتند.

او تصریح کرد: کمیته آب برای پروژه آبی سد صفارود و سدجیرفت مسایل و مشکلات آب را از نزدیک بررسی کردند و یک کمیته اعزامی که شامل سه نفر از نمایندگان بود که برای بررسی مسائل کشاورزی در شهرستان بم حضور داشتند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه ما نماینده مردم هستیم تاکیدکرد: ارتباط بین مسئولین در جنوب کرمان قابل تقدیر است و به واسطه این همبستگی در این منطقه فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در این سفر همه صحبت‌ها و مشکلات مردم دیده و شنیده شد افزود: در جمع بندی این سفر روزه موارد مهمی از جمله موضوع صادارت، تقویت دامپروری، مالکیت و اسناد مردم،استمهال تسهیلات، و ایجاد خط اعتباری ویژه برای جنوب کرمان در کمیسیون مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او با بیان دیگر موصوعات مورد بررسی از این بازدیدافزود: موضوع آبخیز داری و حفاظت خاک و مبارزه ریزگرد در اعتبارات ۱۴۰۰ به دنبال ایجاد هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که سهم جنوب کرمان ویژه است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح فرم یک، چاه‌های آب کشاورزی که کارگروه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود، طرح احرار یک و دو، مشکلات این طرح با بانک کشاورزی، طرح بند ل و بند خ ابلاغ نشده است که پیگیری می کنیم به نتیجه برسد.

ساداتی نژاد گفت: موضوع مبارزه با آفت سرخرطومی که پیشنهاد آن داده شده است، تقویت اعتبار برای صنایع تبدیلی و سرتینگ که ضرورت منطقه جنوب کرمان است که نیاز به خط اعتباری ویژه دارد و در جلسات کمیسیون کشاورزی مطرح و مصوب خواهد شد.

او افزود: رفع مشکلات ناوگان حمل نقل، ریل و جاده، تهیه علوفه از پسماند‌های گیاهی که کمیته علم و فناوری پیگیری میکند ونیز موضوع هلیل رود و احیا جازموریان یکی از موارد مهم مردم جنوب کرمان است که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و کاری مثل دریاچه اورمیه باید انجام شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می کنیم در کمیته آب با حضور وزیر نیرو بحث انتقال آب هلیل رود را مورد بررسی قرار دهیم تا خواسته مردم جنوب کرمان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ساداتی نژاد با بیان موارد دیگر مورد بررسی سفر دو روزه به جنوب اظهار داشت: تکمیل شبکه‌های یک و دو سد جیرفت به رعایت حقآبه داران منطقه جنوب کرمان، تکمیل و تکوین رسالت بنیاد مستضعفان در واگذاری گله‌ها به مردم برای محرومیت زدایی در راستای هدف اولیه طرح‌های اجرا شده ادامه پیدا کند.

او افزود: ایجاد پست قرنطینه در جنوب کرمان برای بحث مبارزه با آفات گیاهی از دیگر موارد مورد بررسی کمیسیون است.

ساداتی نژاد انجام مسئولیت اجتماعی کشت و صنعت جیرفت را از دیگر موارد بررسی کمیسیون اعلام کرد و افزود: کشت و صنعت جیرفت باید مسئولیت اجتماعی خود را به نحو مطلوب انجام دهد بخشی از حوزه بازارو موضوع صنایع تبدیلی و بسته بندی و سورتینگ باید با همکاری و حمایت این شرکت در جنوب کرمان انجام شود.

او افزود: حمایت از کشت گندم با روش تیپ، حمایت از کشت کنجد در قلعه گنج و حمایت از کشاورزی قرار دادی، ایجاد گردشگری کشاورزی با حمایت وزارت میراث فرهنگی، ایجاد سایت پرتو دهی هسته‌ای برای افرایش ماندگاری محصول باتوجه به تولید زیاد محصولات کشاورزی در این منطقه از دیگر موضوعات مورد بررسی کمیسیون کشاورزی مجلس است.

ساداتی نژاد گفت: ایجاد ردیف نوسازی نخیلات و مرکبات در بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون مطرح شده به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان دیگر موارد مورد بررسی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: در مورد خرید حمایتی پیاز و سیب زمینی که امروز ماموریت داده شد اعضای کمیسیون مشکل کاهش قیمت را حل کنند.

او ایجاد صندوق حمایت از کشاورزی جنوب کرمان را از دیگر موضوعات مهم مورد بررسی عنوان کرد و افزود: برای موضوع بحث لایه روبی و مرمت قنوات که امسال در تبصره پنج، کمیسیون ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد داده است، ارتقا ساختار نظام مهندسی جنوب و ضرورت حمایت از ایستگاه هواشناسی از دیگر موضوعات مورد بررسی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هستند.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با همراهی شش کمیته، منابع طبیعی، دام و طیور، آموزش، تحقیقات و فناوری، کشاورزی، آب، و کمیته اعزامی به شهرستان بم به مدت دو روز در استان کرمان حضور داشتند.
انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار