کالامارد: ترور سردار سلیمانی خلاف موازین حقوق بشر بود

گزارشگر ویژه سازمان ملل بار دیگر در توئیتی، ترور سردار سلیمانی را خلاف موازین حقوق بشر دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی بار دیگر ترور سردار سلیمانی را غیرقانونی خواند.

او در توئیتی درباره ترور سردار شهید سلیمانی نوشت: در اقدام آمریکا به کشتن ژنرال سلیمانی، یک مقام دولتی، معیار‌های ضرورت و تناسب رعایت نشد. این اقدام بر اساس قوانین حقوق بشری، غیرقانونی بود. سنتی که این اقدام به جا می‌گذارد، به چه معناست؟

یک سال پیش، اقدام آمریکا به کشتن هدفمند ژنرال سلیمانی ایران در عراق، به عنوان اولین نمونه شناخته شده از اقدامی خارج از چارچوب مناقشه‌ای اعلام شده صورت گرفت که در آن یک دولت به دفاع از خود به عنوان توجیهی برای حمله به یک کنش گر دولتی متوسل شد.

او در ادامه افزود: ما اکنون با دورنمای واقعی این اقدام روبرو هستیم که دولت‌ها ممکن است به شکل راهبردی به حذف مقامات رده بالا در خارج از چارچوب جنگ شناخته شده روی آورند و بعد تلاش کنند چنین قتلی را بر اساس قرار دادن آن فرد در دسته بندی «تروریستی» که در آینده خطری نامعلوم ایجاد می‌کند، توجیه کنند و این یعنی ما همچنین با این احتمال روبرو هستیم که همه سربازان در هر جای دنیا و در هر زمان ممکن است به عنوان هدفی مشروع تلقی شوند. علاوه بر این، آمریکا با کشتن ژنرال سلیمانی در خاک عراق بدون اینکه اول رضایت عراق را کسب کند، تمامیت ارضی آن کشور را نادیده گرفته است.

او اظهارات خود را با مطرح کردن پرسش‌هایی به پایان رساند و نوشت: درباره این واقعیت چه می‌توان گفت که یک سال بعد، آمریکا و ایران همچنان یکدیگر را، و در نتیجه کل منطقه را، اگر نگوییم کل جهان را، با حملات بیشتر تهدید می‌کنند؟ پاسخگویی برای همه قربانیان خسارت‌های جانبی این کشمکش بی نام کجاست؟ مداخله رهبری جهانی برای حل آن کجاست؟ ما چطور می‌خواهیم قانون و معیار‌ها را برای محافظت از همگی مان ترمیم کنیم، شاید خسارات فراتر از حدی باشد که بتوان آن را جبران کرد؟ نهاد‌هایی که آماده و قادر به دخالت، اقدام و جبران باشند، کجا هستند؟ این‌ها سوالاتی است که ما باید بپرسیم؛ و باید پاسخ آن‌ها را مطالبه کنیم. در حالی که ما به اولویت‌های ۲۰۲۱ می‌نگریم، پاسخ آن‌ها شاید مهمترین اقداماتی باشند که ما باید انجام دهیم.

اظهارات کالامار همزمان با نخستین سالگرد ترور فرماندهان مقاومت مطرح شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار