گزینه ریاست سیا: چین بزرگ‌ترین چالش برای دولت آمریکاست

گزینه احتمالی ریاست سازمان اطلاعات در دولت جدید آمریکا رقابت با چین را بزرگترین چالش پیش روی این کشور دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ویلیام بِرنز» گزینه احتمالی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت جدید به ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، رقابت آمریکا با چین را بزرگترین چالش پیش روی این کشور خواند.

برنز امروز (چهارشنبه) در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا برای تأیید صلاحیتش گفت: «در دنیای امروز پیچیدگی و رقابت بسیار است و در آن چین با رهبرانی متخاصم یکی از بزرگترین چالش‌های ما محسوب می‌شود.»

او در ادامه افزود: «چنانچه تأیید صلاحیت شوم چهار معیار اصلی من در ریاست سیا چین، فناوری، مردم و مشارکت خواهند بود.»

این اظهارات برنز در حالی مطرح شده که روز گذشته جو بایدن و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، بر مشارکت برای مقابله با نگرانی‌های مشترک ازجمله چین توافق کردند.

همچنین روز گذشته «والی آدیمو» نامزد سمت ریاست خزانه‌داری در دولت جدید آمریکا، نیز در نشستی پیش از برگزاری جلسه استماع خود، گفت: «چین بزرگترین رقیب استراتژیک ما است.»

این در حالی است که به‌تازگی «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، از آمریکا خواست هرچه سریع‌تر سیاست‌های جدید خود را تنظیم و تعرفه‌های غیرمنطقی را علیه کالا‌های چینی بردارد.

تنش‌های آمریکا و چین جنبه‌های مختلفی دارد و در این میان شیوع ویروس کرونا نیز اختلافات را بالا برده است. به‌طور مثال «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد وی نگرانی عمیقی در مورد گزارشی دارد که می‌گوید مقامات چینی از همکاری با تحقیقات سازمان بهداشت جهانی درمورد نحوه شروع و انتشار ویروس امتناع ورزیده‌اند و مانع انتشار گزارش نتیجه تیم تحقیقاتی این سازمان شدند.

این مقام آمریکایی گفت: «ما نگرانی عمیقی درمورد نحوه انتقال یافته‌های اولیه تحقیقات کرونا و سوالاتی درمورد روند دستیابی به آن‌ها داریم.»

پس از آن چین نیز به اتهام‌زنی کاخ سفید درخصوص پنهان کاری در ارائه اطلاعات مربوط به همه‌گیری کرونا پاسخ داد و در بیانیه‌ای از اقدام جو بایدن برای لغو تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از سازمان جهانی بهداشت تمجید کرد.

ویلیام برنز همچنین در جلسه استماع در برابر سناتور‌های آمریکایی مدعی شد: «نمی‌توان مسأله موشک‌های بالستیک ایران و یا فعالیت بی‌ثبات کننده ایران در منطقه را نادیده گرفت.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار