با حضور وزیر میراث فرهنگی:

تقویم گردشگری کاشان رونمایی شد

تقویم گردشگری، فرهنگی و هنری شهرستان کاشان با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در راستای افزایش زمان ماندگاری مسافرین و طیف سفر در تمام روزهای سال در آیینی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگان جوان از اصفهان ، تقویم گردشگری، فرهنگی و هنری شهرستان کاشان با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در راستای افزایش زمان ماندگاری مسافرین و طیف سفر در تمام روز‌های سال در آیینی رونمایی شد.
معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان در حاشیه این آیین گفت: تقویم گردشگری کاشان با هدف افزایش زمان ماندگاری مسافر از ۲ به سه تا چهار روز و افزایش طیف سفر از انحصار فروردین و اردیبهشت ماه به همه روز‌های سال با همکاری تمامی دهیاری‌ها و شهرداری‌های شهرستان کاشان تنظیم و تدوین شد.
علیرضا عبداله‌زاده، تصریح کرد: نزدیک به ۱۲۰ رویداد مشخص با موضوعات مختلف مذهبی، آیینی، مراسم جشن و جشنواره‌ای این شهرستان در ایام سال بر اساس تاریخ شمسی یا قمری برای این تقویم انتخاب و تنظیم شده‌است که برای امسال ۶۵ رویداد آن در تقویم ۹۹ مشخص شده‌است.
وی با تاکید بر اینکه دهیاری‌ها بعد از اتمام شرایط ویروس کرونا آمادگی لازم پذیرش گردشگر را با توجه به ایام نام برده در این تقویم دارند گفت: این تقویم همچنین به تمامی دفاتر و انجمن راهنمایان گردشگری نیز ارسال می‌شود.
عبداله‌زاده، با اشاره به اینکه کیفیت و کمیت مناسبت‌های تقویم گردشگری کاشان سال به سال ارتقا پیدا خواهد کرد گفت: ششم مهرماه آغاز دهه گردشگری ادبی (پاسداشت مشاهیر کاشان)، دهم مهرماه آغاز برداشت انگور ویژه شیره پزی کامو و چوگان، ۱۱ مهرماه اجرای آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان، ۱۸ مهرماه جمعه برگزاری نشلجی‌ها در مشهد اردهال، ۲۵ مهرماه نخل گردانی در روز رحلت حضرت محمد (ص) در روستای مرق و نخل گردانی و طوق گردانی روستای ون تعدادی از این مناسبت‌های تقویم گردشگری کاشان است.
وی تصریح کرد: تقویم گردشگری، فرهنگی و هنری شهرستان کاشان سال ۱۳۹۹ رویداد محور بر اساس موضوعات آیین‌ها و مراسم این شهرستان به تاریخ‌های شمسی و قمری که در شهر‌ها و روستا‌های کاشان برگزار می‌شود برای حضور علاقه‌مندان طراحی شده‌است.
به گزارش ایرنا، ۳۴ اثر کاشان با موضوعات آیین‌ها، صنایع دستی، مهارت و دانش از جمله مهارت فنون مسگری، آیین نخل گردانی، مهارت پخت کلوچه کاشان در فهرست آثار میراث ناملموس کشور و ۲ مهارت بافت قالی کاشان و آیین قالیشویان مشهد اردهال کاشان نیز در فهرست میراث معنوی جهانی ثبت شده‌است.
علی اصغر مونسان و فریدون اللهیاری مدیر کل میراث فرهنگی استان برای افتتاح سه طرح گردشگری شامل ۲ اقامتگاه سنتی و یک هتل روز سه‌شنبه۱۲ اسفندماه یه کاشان سفر کرده بودند.
بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع با سرمایه‌گذاری ۵۱۷ میلیارد تومان، اشتغالزایی افزون بر ۱۵۰ نفر و افزوده شدن ۱۶۰ تخت به ظرفیت اقامتی کاشان، این ظرفیت به ۲ هزار و ۶۸۵ نفر با اشتغال یک‌هزار و ۲۰۳ نفر ارتقا یافت.
پیش از این، ۳۰ باب اقامتگاه سنتی با ۳۸۷ اتاق و ۹۵۴ تخت، هفت باب هتل با ۲۹۹ اتاق و ۷۹۱ تخت، چهار هتل‌آپارتمان با ۳۵ اتاق و ۱۱۸ تخت در شهرستان کاشان وجود داشت.
همچنین شمار مرکز‌های بوم‌گردی در این شهرستان ۱۵ باب با ۱۰۱ اتاق و ۳۸۴ تخت و تعداد میهمان‌پذیر‌ها نیز پنج باب با ظرفیت ۵۴ اتاق و ۱۵۳ تخت بود.
شهرستان کاشان با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۲۵ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.