واکنش‌ها به طرح عربستان برای برقراری آتش‌بس در یمن

طرح ادعایی عربستان برای برقراری آتش‌بس در یمن با رد آن از سوی یمنی‌ها و استقبال کشور‌های عضو ائتلاف متجاوز و دوست ریاض همراه بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات و کشورهای مختلف به طرح ادعایی عربستان برای برقراری آتش‌بس در یمن، که بنا بر اعلام یمنی‌ها نکته جدیدی ندارد، واکنش نشان دادند.

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در انتظار اعلام آتش‌بس و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و عربستان و پیش از آن اثبات جدیت در صلح با وارد شدن کشتی‌ها به بندر الحدیده بودیم نه آنچه «طرح پیشنهادی» می‌نامید. درباره آتش بس هم باید بگویم به عنوان یک اصل از آن استقبال می‌شود البته در صورتی که با جزئیات ارائه شده از سوی جمهوری یمن درخصوص دیدگاه صلح فراگیر موافق باشید.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت ملی مذاکره‌کننده یمن (در صنعا)، هم در توئیتی نوشت: هرگونه موضعگیری یا طرح پیشنهادی که این مسئله را در نظر نمی‌گیرد که یمن طی شش سال تحت محاصره و جنگ بوده است و جنبه‌های انسانی را از هرگونه چشم‌پوشی نظامی یا سیاسی و لغو تحریم‌ها جدا می‌داند، بی‌فایده است و حاوی مطلب تازه‌ای نیست.

او در توئیت دیگری نوشت: در آستانه ورود به هفتمین سال جنگ یمن، به کشور‌های متجاوز لزوم پایان کامل تجاوزات آن‌ها و لغو کامل تحریم‌ها و تفکیک بین مسائل حقوق بشری از جمله بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده را یادآور می‌شوم، البته به گونه‌ای که با انگیزه باج‌خواهی سیاسی و نظامی نباشد.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: طرح پیشنهادی عربستان نکته جدیدی ندارد، زیرا همچنان بر پایه تصورات اشتباهی مبنی بر این است که جنگ یمن را جنگی داخلی می‌داند و اینکه کشور‌های متجاوز در آن دخیل نیستند.

او افزود: حتی توقف عملیات خصمانه عربستان علیه یمن در این پیشنهاد لحاظ نشده است جدای از این طرح عربستان یمن را تحت قیمومیت بین‌المللی قرار می‌دهد و بر بازگشت به فرآیند سیاسی مبتنی بر طرح پیشنهادی کشور‌های عربی خلیج (فارس) تاکید دارد که تاریخ مصرف آن تمام شده است، همان طرحی که در بند دهم آن چنین قید شده است: کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، آمریکا و اتحادیه اروپا بر اجرای این طرح ناظر خواهند بود.

این عضو دفتر سیاسی انصارالله اضافه کرد موافقت با این طرح به معنای قانونی کردن تداوم مداخله نظامی خارجی و به رسمیت شناختن قیمومیت بین‌المللی است و این ناپذیرفتنی است.

از سوی دیگر، احمد عوض بن مبارک، وزیر خارجه دولت وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، طرح پیشنهادی عربستان سعودی را کاملا با مواضع دولت مستعفی و مسائلی که فرستاده سازمان ملل مطرح کرده است، منطبق دانست.

او افزود قبل از ارائه این طرح پیشنهادی، فعالیت‌های دیپلماتیک زیادی انجام شد که دولت مستعفی نیز نقش مهمی در این تحرکات داشت.

امارات که خود یکی از کشورهای متجاوز به یمن است، به طرح ادعایی عربستان برای آتش‌بس در یمن را فرصت گرانبهایی برای آتش‌بس در یمن و مهیا کردن زمینه برای رفتن به سمت راه حل سیاسی دائم دانست.

بحرین نیز ضمن حمایت از این گام عربستان، ابراز امیدواری کرد این طرح با استقبال همه طرف‌های یمنی و جامعه بین‌المللی همراه شود.

کویت هم با تاکید بر حمایت از طرح ریاض، از جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت‌های خود عمل، از این طرح حمایت و برای آغاز روند سیاسی در یمن تلاش کند.

همزمان مصر از همه طرف‌های یمنی خواست به این طرح پاسخ مثبت دهند تا صلح در کشور برقرار شود.

در همین حال، اتحادیه عرب هم با حمایت از طرح عربستان، آن را گامی مثبت به سمت حل و فصل همه جانبه در یمن و نقطه آغازی برای گفتگو‌های فراگیر سیاسی دانست.

شایان ذکر است، پیشنهاد سعودی‌ها همزمان با پیشروی‌های نیرو‌های یمنی در شهر نفت‌خیز مارب صورت می‌گیرد که عربستان و مزدورانش در پی تلاش برای تسلط بر آن هستند. از سوی دیگر نیرو‌های یمنی بر پاکسازی خاک خود از وجود متجاوزان تاکید و اعلام کرده‌اند عملیات خود را تا آزادسازی کامل یمن ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول صاحب الزمان شماست
۰۱:۴۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
سلام برشما...
بنده نظر اقای عزیز من اقای محمدی کارشناس بین المللی را مغتنم بر همه نظرات و کل کارشناسان در مورد موضوع یمن میدانم..و بر همه و خصوصا دولت جمهوری اسلامی ایران امر میکنم که فرمایشات آقای محمدی را سرلوحه کارشان قرار دهند و این کارشناس هرچه میگوید همه باید همین را اجمالا و دقیقا اجرا کنند و نظرات این کارشناس نخبه و بهتر بگویم خبره ای که رسالات الله را جاری ساخته را.. از اهداف و مواضع عالی نظام بدانند و بس ..و دیگران را نیز مطلع سازند....
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته علیکم جمیعا..
14000104
آخرین اخبار