کشف ۹۰ درصدی جرایم فضای مجازی در استان کرمان

رئیس پلیس فتای استان کرمان به انهدام باند‌های جرایم سایبری اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد جرائم سایبری طی سال ۹۹ در استان کرمان کشف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سرهنگ امین یادگار نژاد، رئیس پلیس فتای استان کرمان با اشاره به کاهش سطح سواد کاربری برخی از کاربران در وقوع جرائم سایبری گفت: افزایش سطح آگاهی افراد در خصوص آسیب‌های فضای مجازی و اعتماد نکردن به افراد ناشناس در این فضا موجب کاهش جرائم سایبری خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه اولویت نخست جرایم فضای مجازی در سال ۹۹ کلاهبرداری اینترنتی بوده است، افزود: این جرم با اختصاص بالاترین درصد وقوع با رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال ۹۸، چهل درصد از کل جرائم رایانه‌ای استان را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ یادگارنژاد تصریح کرد: در سال ۹۹ برداشت غیر مجاز از حساب بانکی افراد ۲۸ درصد بوده که در مقایسه با سال ۹۸ این جرم تقریبا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

او یکی از دلایل کاهش جرایم برداشت غیر مجاز از حساب افراد را استفاده کاربران از رمز پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف در خرید‌های اینترنتی و همچنین افزایش سطح آگاهی کاربران عنوان کرد.

سرهنگ یادگار نژاد بیان کرد: در این بازه زمانی یک ساله مزاحمت اینترنتی ۱۰ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۳ درصد و سایر جرایم ۹ درصد را به خود ختصاص داده است.

او علت افزایش جرائم کلاهبرداری اینترنتی در سال ۹۹ را تمایل مردم به انجام خرید‌های خود از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌هایی از جمله دیوار، شیپور و همچینین کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی برشمرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه جرائم اخلاقی و اجتماعی، بیشترین تهدیدات مربوط به اخاذی، تهدید، انتشار تصاویر خانوادگی و مزاحمت‌های اینترنتی است.

سرهنگ یادگار نژاد گفت: تعداد متهمان سایبری که در سال ۹۹ احضار و دستگیر شده اند، نسبت به سال قبل از آن ۳۴ درصد افزایش داشته اند که نمونه آن شناسایی و دستگیری باند‌های کلاهبرداری در حوزه اسکیمر کارت‌های بانکی، فیشینگ و کلاهبرداری در سایت‌های خرید و فروش بوده است که مشخص شد مجموعاً بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال از حساب افراد برداشت کرده اند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار