کارشناس اردنی: خارج کردن سامانه موشکی آمریکا از منطقه سوال برانگیز است

کارشناس مسائل نظامی و راهبردی اردن، توجیهات آمریکا درباره خارج کردن سامانه پدافند موشکی خود از برخی کشور‌های منطقه را مبهم دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، مأمون ابو نوار، کارشناس مسائل نظامی و راهبردی اردن اعلام کرد که این نخستین باری نیست که آمریکا نیرو‌های خود را از منطقه خارج می‌کند، اما خارج کردن سامانه تاد که برای مقابله با موشک‌های بالستیک ضروری است، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند.

او افزود: قبلا نیز شاهد سیاست‌های مبهم آمریکا بوده ایم. آمریکا ده سال پیش هم بخشی از نیرو‌ها و سامانه پاتریوت خود را از منطقه خارج کرد، اما مسئله خارج کردن موشک‌های تاد که با توجه به در خطر بودن میدان‌های نفتی و تاسیسات و خط لوله‌های نفت، بخصوص برای دفاع از عربستان سعودی بسیار ضروری است، نکته قابل ملاحظه‌ای است. ولی گمان می‌کنم مقامات آمریکایی به متحدان خود در منطقه گفته اند که در صورت نیاز می‌توانند ظرف ۱۰ روز دوباره سامانه‌ها را در منطقه مستقر کنند.

در این خصوص، جیمز فارول، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور پشتیبانی راهبردی نیز خارج کردن سامانه پاتریوت از برخی کشور‌های خاورمیانه را نشانه کاهش فعالیت‌های نظامی آمریکا و روی آوردن به دیپلماسی به جای قدرت نظامی عنوان کرد.

او گفت: آمریکا سامانه‌های موشکی پاتریوت را در چارچوب بازنگری در اوضاع نظامی خود در منطقه خاورمیانه از برخی کشور‌ها خارج می‌کند.

معاون سابق وزیر دفاع آمریکا افزود: ممکن است آمریکا به جای تکیه بر قدرت نظامی در این منطقه به دیپلماسی تکیه کند.

او گفت: آمریکا در حال بازنگری در اوضاع نظامی خود در منطقه است و گمان می‌کنم این اقدامات مقدمه اتخاذ تصمیمات راهبردی است که از این بازنگری ناشی می‌شود. سامانه‌های پاتریوت باید برای انجام اقدامات نگهداری به آمریکا برگردانده شود. اقدامی که آمریکا انجام می‌دهد این احساس را تقویت می‌کند که عربستان سعودی اخیرا توان دفاعی خود را افزایش داده است، در نتیجه آمریکا فعالیت خود را در خاورمیانه کاهش خواهد داد و بیش از آن که از قدرت نظامی استفاده کند به استفاده از دیپلماسی روی خواهد آورد.

جسیکا مک‌نالتی، سخنگوی پنتاگون امروز (شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، دستور خروج برخی نیرو‌ها و ظرفیت‌ها را (از خاورمیانه) که عمدتا تجهیزات دفاع ضدهوایی هستند، در این تابستان صادر کرد. برخی از این تجهیزات برای تعمیر و نگهداری که بسیار لازم شده است، به آمریکا بازگردانده خواهند شد، بقیه در دیگر مناطق مستقر خواهند شد.

وال استریت ژورنال پیشتر نوشت پنتاگون اوایل ژوئن خارج کردن هشت پدافند موشکی را از عراق، کویت، اردن و عربستان سعودی همچنین یک سپر موشکی تاد را که در عربستان سعودی مستقر بود، آغاز کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار