تقویت ناوگان هوایی اندونزی در بحبوحه‌ی افزایش تنش‌های واشنگتن و پکن

وزیر دفاع اندونزی از امضای قرارداد خرید شش هواپیمای جنگی رافال فرانسوی و نوسازی ناوگان هوایی این کشور خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - پرابوو سوبیانتو، ویر دفاع اندونزی گفت: «ما بر روی خرید ۴۲ جنگنده رافال فرانسوی به توافق رسیدیم. قرارداد امضا شده امروز برای ۶ فروند اول است و ۳۶ فروند دیگر نیز متعاقبا دریافت خواهد شد.»

به گزارش رویترز، اولین سفارش اندونزی برای هواپیما‌های جنگی فرانسوی در حالی انجام می‌شود که جاکارتا به دنبال جایگزینی برای ناوگان قدیمی خود که شامل جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا و سوخو‌های روسی است، می‌گردد. این تصمیم جاکارتا در بحبوحه‌ی نگرانی‌های فزاینده این کشور در خصوص افزایش تنش‌های آمریکا و چین در آسیا اتخاذ شده است.

امضای این قرارداد نشانه تقویت روابط جاکارتا و پاریس است. پس از نقض قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسه به استرالیا و پیمان دفاعی جایگزین استرالیا با آمریکا و انگلیس، فرانسه در حال تجدید نظر در متحدین خود در منطقه است.

چند ماه پیش، آمریکا، انگلیس و استرالیا، توافق نظامی و امنیتی جدیدی را امضا کردند که باعث لغو قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی (۶۶ میلیارد دلاری) خرید زیردریایی کانبرا از فرانسه شد. در ادامه، سخنگوی وزارت دفاع فرانسه ضمن دفاع از قابلیت بالای زیردریایی‌های کشورش، لغو قرارداد نظامی با استرالیا را برای آن‌ها تاسف بار عنوان کرد.

دولت فرانسه بر سر این پیمان امنیتی که به «آکوس» معروف است، گفتگو‌های دفاعی با انگلیس را به حالت تعلیق درآورد. این قرارداد موجب ضرری چندین میلیارد دلاری به فرانسه شد و این کشور نیز در مقابل، مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا و استرالیا را به چالش کشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار