طالبان برای ارز قانون وضع کرد

طالبان در بیانیه‌ای محدودیت‌های ورود و خروج ارز از افغانستان را اعلام کرد.

 طالبان در بیانیه‌ای ورود پول کشور‌های منطقه به افغانستان را ممنوع و انتقال دلار به خارج را محدود کرد.

بر اساس این بیانیه، انتقال دلار از راه زمینی به خارج به ۵۰۰ دلار و انتقال آن از طریق مسافرت هوایی به ۵ هزار دلار محدود اعلام شده است.

طالبان تاکید کرده است در بازار‌های داخلی از «افغانی» (واحد پول ملی افغانستان) استفاده شود.  

در بیانیه دفتر نخست وزیر طالبان آمده است اگر کسی از اندازه تعیین شده تخلف کند، در مقابل هر یک میلیون دلار، «یک سال» و از میلیون کمتر، در برابر هر صدهزار دلار، «یک ماه» و از آن کمتر تا حد تعیین شده «ده روز» زندانی خواهد شد.  

طالبان همچنین اعلام کرده است پول و طلایی که از متخلفین به دست می‌آید نیز ضبط خواهد شد.

در بخش دیگر این بیانیه آمده که آوردن پول کشور‌های منطقه به افغانستان ممنوع می‌باشد.

در بیانیه از تجار، صرافان و انتقال دهندگان سنگ‌های گران‌قیمت خواسته شده که این موارد را به طور جدی رعایت کنند.

اعلامیه ممنوعیت محدودیت و ممنوعیت انتقال ارز‌های خارجی طالبان در حالی صادر شده که شبکه خبری بلومبرگ آمریکا گزارش داده که روزانه میلیون‌ها دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود.

صرافی‌ها می‌گویند حواله پول پناهجویان افغانستان مقیم کشور‌های اروپایی و آمریکا برای حمایت مالی اعضای خانواده‌هایشان به پاکستان بیش از سه برابر افزایش یافته است و برخی از حدود ۲۵۰ هزار خانواده پناهجو که از افغانستان به پاکستان رفته‌اند با این کمک زندگی می‌کنند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان تحت کنترل طالبان با ۲۴ پله صعود در سال ۲۰۲۲ در شاخص جهانی مبارزه علیه فساد اداری در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفته است.

در ماه‌های گذشته به طور متوسط هر هفته، حدود ۴۰ میلیون دلار پول نقد برای مصارف بشردوستانه به کابل می‌رسد که بانک مرکزی افغانستان از طریق تبدیل بخشی از آن به افغانی، سعی می‌کند ارزش افغانی را حفظ کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار