طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ضروری و نیاز حیاتی کشور است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ضروری و نیاز حیاتی کشور است و همه باید برای رفع موانع موجود در زمینه کاشت نهال تلاش کنند.

 در جلسه هماهنگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه ما برای خروج از وضعیت بحرانی کشور در زمینه محیط زیست از تاثیر ائمه جماعات مساجد، روحانیون، دانشگاهیان و همه کسانی که دارای جایگاه و صاحب تریبون هستند استفاده می‌کنیم، گفت: همه باید برای رفع موانع موجود در زمینه کاشت نهال تلاش کنند، قطعا فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه عمومی در این زمینه بسیار مهم است.

نقش مساجد و ائمه جماعات و مبلغان دینی در این زمینه بسیار اثرگذار است. هر چقدر ما برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم در واقع برای آینده خود و فرزندان مان تلاش کرده ایم.

وی ادامه داد: اجرای این طرح ضروری و نیاز حیاتی کشور است و تبدیل شدن حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به یک مطالبه عمومی آسان‌تر و نیازمند کار جدی است و ما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

حجت اسلام حسنی سعدی مدیر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به ارتباط انسان و نظام هستی اشاره کرد و گفت: در نگاه اسلامی به نظام هستی، انسان محور و مغز این نظام است و طبق آیات متعددی از قرآن کریم بعد از خداوند تبارک و تعالی هر آنچه در این نظام است برای انسان در نظر گرفته شده؛ عباراتی، چون «جعل لکم»، «خلق لکم» و ده‎ها عبارت و آیه دیگری که می‌گوید محور این نظام هستی انسان است و انسان هم در خدمت عبادت خداوند است.

وی افزود: وقتی همه این‌ها برای انسان در نظر گرفته شده، پس حافظ اصلی از آن‎ها باید خود انسان باشد؛ انسان وظیفه دارد این منابع را برای انسانیت و برای همه نسل‎ها حفظ کند و باید مواظبت کند تا در تمام عصر‎ها منابعی که خداوند در اختیارش گذاشته است حفظ شود و بماند.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان به وضعیت منابع طبیعی در جهان اشاره کرد و گفت: امروزه منابع طبیعی در سرتاسر دنیا وضعیت خوبی ندارد، اگر روزی فردی اذعان می‎کرد در آینده به جای جنگ نفت، جنگ آب خواهد بود همه تعجب می‌کردند؛ ولی الان شاهد این وضعیت هستیم که درصد کمی از آب‎ها شیرینند و درصد کمی از آن هم در اختیار بشر است، یکی از راه‎های حفظ آب همین درختکاری است.

وی ادامه داد: امروزه بشر از لحاظ علمی پیشرفت زیادی کرده، اما در عمل پسرفت کرده است و منابع طبیعی را تخریب می‌کند و به آن آسیب می‌رساند؛ در زمان قدیم مردم طبیعت را می‎شناختند و به اندازه از آن بهره می‎بردند و سعی می‎کردند تنظیم محیط زیست را برهم نزنند.

حجت الاسلام حسنی سعدی خاطر نشان کرد: آنچه امیدوار کننده‎تر است، همکاری حوزه با منابع طبیعی است، نقش روحانیون در ترویج سنت حسنه درختکاری به عنوان موثرترین مساله فرهنگ جامعه بسیار امیدوار کننده است ان شاءالله در آینده شاهد ارتقای فرهنگ عمومی در حفظ منابع طبیعی باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های امیرالمومنین امام علی (ع) در زمینه حفر چاه، ایجاد نخلستان و تولید غذای سالم از این نخلستان‌ها گفت: کاشت درخت یکی از سنت‌های انبیا و ائمه اطهار (ع) بوده و علما نیز در کاشت درخت از این سنت حسنه پیروی می‌کنند.

حجت الاسلام حسنی سعدی با تاکید بر اینکه همه در قبال منابع طبیعی وظیفه داریم، گفت: وقتی با طبیعت ارتباط برقرار می‌کنیم در واقع با خالق هستی ارتباط برقرار کرده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.