تولید ۱۵ هزار تن سبزی و صیفی در گلخانه‌های آذربایجان غربی

مجری طرح گلخانه‌های آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۱۵ هزار تن سبزی و صیفی در این محیط‌ها تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

کارشناس و مجری طرح گلخانه‌های جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه عمده محصولات تولیدی در گلخانه‌های استان خیار و گوجه‌فرنگی است، گفت: سالانه ۱۵ هزار تن سبزی و صیفی در این محیط‌ها تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گفته شبنم جلیل‌زاده، میزان تولیدگل شاخه بریده ۲ میلیون شاخه، انواع گل‌های گلدانی و آپارتمانی با بیش از ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار میلیون گلدان، ۲۵۰ تن توت‌فرنگی (عمده تولید در گلخانه‌های هیدروپونیک)، ۲۸ تن انواع گیاه دارویی از سایر محصولات تولیدی در گلخانه‌های استان است.

وی افزود: میزان تولید میوه‌های درختی خارج از فصل ۱۴۸ تن در سال بود، نشا سبزی و صیفی ۲۰ میلیون بوته، نشا گیاهان دارویی ۲ میلیون بوته و نهال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله است که از پایه رویشی هستند.

 مجری طرح گلخانه‌های آذربایجان‌غربی با بیان اینکه افزایش تنوع کشت در گلخانه‌ها هم مدنظر است، ادامه داد: این اقدام موجب می‌شود تا از نظر بازاریابی کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.

احداث  ۴۲ هکتار گلخانه دیگر در آذربایجان غربی

به گفته این کارشناس، در سال جاری ۴۲ هکتار برنامه توسعه گلخانه‌ای در آذربایجان‌غربی مدنظر است و این سطح از سوی وزارتخانه ابلاغ شده که برش شهرستانی آن نیز اعلام شده است.

جلیل زاده با اشاره به کمک‌های سازمان جهادکشاورزی به سرمایه‌گذاران این بخش گفت: این کمک‌ها در قالب تسهیلات بانکی است که معمولا ۲۰ درصد آورده شخصی و مابقی تسهیلات است که همراه با یک سال استراحت و پنج سال باز پرداخت است.

وی یادآور شد: امسال ۶۰ نفر به بانک‌ها برای اخذ تسهیلات معرفی شده‌اند و برای حمایت از تجهیز، تکمیل و نوسازی گلخانه‌ها نیز تسهیلات داده می‌شود.

اعطای تسهیلات نوسازی به  گلخانه‌های قدیمی

مجری طرح گلخانه‌های آذربایجان‌غربی گلخانه‌های قدیمی می‌توانند برای نوسازی تسهیلات دریافت کنند تا ضمن افزایش بهره‌وری محصولات تولیدی با کیفیتی عرضه کنندکارشناس و مجری طرح گلخانه‌های جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: گلخانه‌های قدیمی می‌توانند برای نوسازی تسهیلات دریافت کنند تا ضمن افزایش بهره‌وری محصولات تولیدی با کیفیتی عرضه کنند.

این کارشناس با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای استان دارای ارزش صادراتی بالایی هستند، افزود: گلخانه‌ها را در اراضی غیر قابل کشت هم می‌شود راه‌اندازی کرد و با روش هیدروپونیک به تولید محصول اقدام کرد.

جلیل زاده با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از گلخانه‌های استان هیدروپونیک هستند، اضافه کرد: کشت بدون خاک مهمترین مزیت این گلخانه بوده و در این نوع کشت هم مصرف آب بسیار کم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.