مصرف منابع غنی فیبر در ایام امتحانات استرس را کاهش می دهد

در فصل امتحانات مصرف منابع غنی فیبر شامل میوه و سبزیجات استرس افراد را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دی ماه، ماه امتحانات است و استرس دانش آموزان، دانشجویان و خلاصه محصلان چند برابر می شود البته مواردی هم هستند که در کاهش و افزایش استرس بسیار موثرند از جمله مواد غذایی که در برنامه روزمره زندگی افراد قرار می گیرد.

 کوروش جعفریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: توصیه می شود صبحانه روز امتحان از موادی پروتئینی مانند تخم مرغ و پنیر کم چرب تشکیل شود.

وی با بیان اینکه نخوردن صبحانه موجب افت قند خون و عدم تمرکز در هنگام امتحان می شود گفت: دانش آموزان و دانشجویان از مصرف غذاهای سرخ کردنی و حاوی مواد افزودنی بپرهیزند زیرا این مواد موجب بروز استرس می شود.

جعفریان با بیان اینکه افراد در میان وعده بعد از ظهر خود میوه و آب میوه را بگنجانند تصریح کرد: دانش آموزان در فصل امتحانات به دلیل وجود استرس دچار یبوست می شوند بنابراین مصرف منابع غنی فیبر شامل میوه و سبزیجات باعث جلوگیری از یبوست شده و استرس را کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: استفاده از غذاهای سنگین قبل از امتحان موجب این است تمرکز بدن به سمت هضم غذا رفته و سیستم بدن نمی تواند تمرکز و هوشیاری داشته باشد.

*مصرف ویتامین ‍C استرس را کم می کند

 جعفریان با بیان اینکه مصرف ویتامین C استرس را کاهش می دهد افزود: ویتامین C در مرکبات و سبزیجات برگ تیره وجود دارد و موجب کاهش استرس می شود.

وی با بیان اینکه مصرف قهوه و چای باید در حد اعتدال باشد ادامه داد: خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب آرامش خاصی به فرد می دهد.

جعفریان تصریح کرد: ورزش در ایام امتحانات ضروری است و افراد باید در طول روز 20 دقیقه تا نیم ساعت ورزش کنند زیرا این امر موجب کاهش استرس و افزایش کیفیت خواب می شود.

*خوردن شیر قبل از خواب موجب آرامش در فرد می شود

محمد تقی انوشه متخصص تغذیه در ادامه افزود: دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات طوری برنامه های خود را تنظیم کنند که مرور درسها به ساعات پایانی شب کشیده نشود زیرا به موقع خوابیدن و به موقع بیدار شدن و خوردن کافی صبحانه موجب افزایش تمرکز می شود.

وی گفت: خوردن صبحانه قبل از امتحان و میان وعده هایی مثل میوه، آب میوه و لقمه های نان،‌ پنیر و گردو و داشتن نظم در این موارد بر روی کیفیت درس خواندن تاثیر گذاشته و موجب تمرکز می شود.

انوشه تصریح کرد:‌خوردن یک لیوان شیر قبل از خواب در شب قبل از امتحان موجب آزاد شدن هورمونی به نام سروتونین شده و موجب آرامش و خواب آرام در فرد می شود.

*یکنواخت خواندن دروس موجب خستگی ذهن می شود

همچنين محمد علی اکبریان متخصص مغز و اعصاب افزود: استفاده از سبزیجات و میوه های رنگی برای تقویت حافظه مفید است.

وی با اشاره به اینکه تنظیم زمان خواب و بیداری در ایام امتحانات اهمیت بسزایی دارد گفت: یکنواخت خواندن دروس موجب خستگی ذهن می شود.

اکبریان تصریح کرد: مطالعه در شب بخصوص در مواقع تاریک و خلوت بهتر از ساعات شلوغ روز است./ص

خبرنگار: فاطمه مهری
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار