کشته شدن 500 کارگر هندی در قطر طی دو سال

روزنامه گاردین چاپ لندن می‌گوید از ابتدای سال ۲۰۱۲ تا کنون بیش از ۵۰۰ کارگر مهاجر هندی در قطر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران طبق گزارش این روزنامه، سفارت هند در قطر با تایید تعداد افرادی که در قطر جان خود را از دست دادند از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد مرگ این افراد خودداری کرد.

اما دولت هند گفته که مرگ برخی از شهروندان هندی در چند سال گذشته علت طبیعی داشته است.

سید اکبرالدین سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: جامعه هندی‌های ساکن قطر یکی از بزرگترین جوامع قطر بوده و آمار مرگ و میر سالانه این گروه هر ساله عدد ثابتی است.
وزارت کار قطر گفته است که این آمار، شامل افرادی که به مرگ طبیعی و یا در حوادث رانندگی و محل کار درگذشته‌اند نیز می‌شود.

به نظر می‌آید تعدادی زیادی از مرگ و میر کارگران مهاجر هندی، بر اثر حوادثی مرگبار در پروژه‌های مرتبط با جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بوده است.

پیش از این هم گزارش‌هایی در مورد مرگ بیش از ۱۸۵ کارگر ساختمانی نپال در سال گذشته بر اثر حوادث مرتبط با محیط کار در قطر منتشر شده بود.

یک هفته پیش برگزارکنندگان جام جهانی قطر پس از فشار فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا در رابطه با تغییر شرایط کاری کارگران در قطر "منشور حقوق کارگران" را منتشر کردند.

آیین نامه ۵۰ صفحه‌ای جدید کارگری قطر با مشارکت سازمان بین‌المللی کار تدوین شده است.
به غیر از مرگ این افراد، به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی در محیط کار و فشار زیاد کاری بسیاری دیگر از کارگران هم مجروح شده‌اند.

علاوه بر شرایط محیط کار، بسیاری از کارگران از شرایط زندگی در قطر شکایت داشته‌اند. اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های حقوق بشری از شیوه استخدام کارگران در قطر که به آن شیوه "کفیلی" گفته می‌شود به شدت انتقاد کردند.

در این شیوه، کارگر مهاجر در اختیار شرکتی است که با حمایت او به قطر آمده است، این کارگران برای خروج از کشور نیاز به تایید آن شرکت دارند در غیر این صورت برای آنها خروجی صادر نمی‌شود.

در آئین نامه جدید که " استاندارد رفاهی کارگران" نام گرفته، جزئیاتی درباره کارهایی که کمیته اجرایی جام جهانی قطر قصد دارد انجام دهد مطرح شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاردین ، کارگر ، هندی ، قطر ، کشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار