متن کامل ادعاهای گستاخانه و خصمانه "جان کری" در سنا:

داشتن راکتور آب سنگین هیچ مشروعیتی ندارد/ موضوع حقوق بشر ايران را دنبال می‌کنيم/ به دستیابی به توافق جامع قبل از ضرب‌الاجل خوش بین نیستم

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور مدعی شد موضوع حقوق بشر ایران را نیز در کنار مساله هسته‌ای و اعمال تحریم‌های این کشور دنبال می‌کنیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در این کمیته و تقدیر از اعضای کمیته برای همکاری با وی گفت: در حال حاضر، برخلاف دورانی که ما در آن بزرگ شدیم، دنیایی بسیار پیچیده را شاهد هستیم و می‌توانیم امروز در این خصوص به صحبت بنشینیم. این مساله در خصوص نحوه برخورد ما به عنوان آمریکا در بودجه و سیاست های خود و نیز گزینش‌هایی که انجام می‌دهیم، اهمیت دارد. 

وی گفت همانطور که سناتور کراکر نیز گفت، تمرکز اصلی ما در خصوص اوکراین همچنان ادامه دارد و همه چیزهایی که در 48 ساعت گذشته از تحریک‌گری‌های عوامل روسیه در شرق اوکراین شاهد بودیم، بیانگر این است که آنان برای ایجاد یک هرج و مرج کامل اعزام شده‌اند و این کاملا غیر قابل قبول است.
 
وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: این تلاش‌ها هم ساختگی و هم روشن هستند. چیزی که ما در حال حاضر از روسیه شاهد هستیم تلاش‌های غیر قانونی و غیر مشروع است که دست به بی ثبات کردن یک کشور مستقل می‌زند و با عوامل مزدور، بحران های تصنعی ایجاد می کند. در این اقدامات نیز از خطوط بین المللی عبور می کند.

وی ادامه داد دخالت روشن و صریح روسیه در اقدامات بی ثبات کننده و جدایی خواهانه در شرق اوکراین چیزی بیشتر از یک موضوع آزار دهنده به شمار می آید. کسی نباید فریب بخورد و باور دارم که کسی درباره آنچه یک مداخله نظامی در کریمه بود، فریب نمی خورد. روشن است که ماموران و نیروهای ویژه روسیه عوامل تسهیل کننده در این  ناآرامی ها در 24 ساعت گذشته بودند. برخی از آنان بازداشت و نشان داده شده اند. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت این نیز روشن است آمریکا و متحدانش نباید در استفاده از ابزارهای قرن بیست و یکمی برای به پاسخگویی واداشتن روسیه برای رفتارهای قرن نوزدهمی خود تردید کنند. ما بارها و بارها گفته‌ایم که ترجیح ما، دوستان و متحدان ما کاستن از تنش ها و راه حل سیاسی است. روسیه نباید هیچ لحظه ای این اشتباه را بکند که ابراز این ترجیح ها نمی‌تواند به معنی بی‌میلی برای متوقف کردن نقض نظم جهانی باشد. در نشست ناتو در هفته گذشته، در همه گفتگوهای من روشن بود که آمریکا و نزدیک ترین متحدان ما در این تلاشها متحد هستند. با وجود هزینه ها، این تمایل برای اعمال تحریم ها بر بخش های اصلی اقتصاد روسیه وجود داشت. در بخش انرژی، بانکداری، معادن، همه اینها گزینه های روی میز هستند. رئیس جمهور اوباما به تازگی دستوری ویژه را امضا کرد تا در صورت پایان نگرفتن تجاوزها و فشارهای روسیه، تحریم ها به اجرا گذشته شوند.

کری گفت البته این را نیز بگویم که نیازی نیست مساله اینگونه باشد ولی اگر روسیه به رفتارهای تحریک‌کننده خود ادامه دهد، اوضاع همینگونه پیش می‌رود. در گفتگوی اخیر خود با لاوروف، توافق کردیم که به زودی در اروپا در هفته آینده دیدار کنیم. با اوکراین و دیگر متحدان اروپایی خود موضوع کاهش تنش ها، فراگیری، حمایت از انتخابات و اصلاحات قانون اساسی صحبت می کنیم. از نظر ما توافق روسیه برای نشستن به گفتگو با اوکراین برای ایجاد راه به پیش رو، موضوع کمی نیست. بین اکنون و آن زمان، ما این را روشن کرده ایم که روسیه می بایست گام های مشخصی را برای رد کردن اقدامات جدایی طلبانه در اوکراین بردارد. نیروهای خود را از این کشور خارج کند که البته گفته اند که این کار را شروع کرده اند و یک گردان خود را خارج کرده اند و آمادگی خود را برای ورود به این گفتگوها شروع کرده اند تا هر آنچه را  لازم است برای کاستن از تنش ها انجام دهند.

کری گفت روسیه با گزینه هایی روبروست، اینکه با جامعه جهانی کار کند تا اوکراینی مستقل ایجاد شود که پلی بین شرق و غرب باشد نه اینکه موضوعی برای اختلاف افکنی و جنگ؛ اینکه به اوکراینی‌ها کمک کند به خواست ها و آرزوهای خود برسند یا اینکه با انزوای بیشتری روبرو شوند و پیامدهای کار خود را ببیند و بدانند که دنیا دیگر به روند بازی بی نتیجه نمی‌گردد.

کری گفت اوکراین و دیگر چالش هایی که در دنیا با آن روبرو هستیم، بیانگر چیزی هستند که اشاره کردم. مساله دیگر گزینه های دو گانه جنگ سرد نیستند. ما در زمانی بسیار چالش ساز هستیم که بسیاری از چیزهایی من در زمان خود به عنوان مسائل بین شرق و غرب می دانستم، به ناگاه به شکلی شده اند که حضور آمریکا بسیار حیاتی و در بسیاری از موارد به علت منافع کشورها، توازن قدرت‌ها و مسائل مطرح، پیچیده هستند. 

وی با اذعان به دخالت‌های آمریکا در جهان و تلاش‌های این کشور برای فتنه‌افکنی گفت: "در سفر های خود و سفرهایی که شما انجام می‌دهید دیده‌ایم که مردم به رهبری آمریکا چشم دوخته اند تا تغییری ایجاد شود. خواه در سودان جنوبی که شما به ایجاد این کشور جدید کمک کردید، یا ونزوئلا که رهبران آن تصمیم‌های خطرناکی را به بهای خواست مردم خود صورت می‌دهند. یا افغانستان که میلیون‌ها نفر در برابر تهدیدهای طالبان ایستادند و برای انتخاب رئیس جمهور جدید به پای صندوق رای رفتند، یا در شبه جزیره کره که ما با متحدان و شرکای خود همکاری می کنیم تا اطمینان یابیم با هر تهدید روبرو شویم و به سوی خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره برویم. من امسال پنج بار با رئیس جمهور چین دیدار کرده ام و پنج بار به آسیا سفر کرده ام. 

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: حضور و رهبری آمریکا اهمیت دارد و برای همین ما توازن مجددی در آسیا اقیانوسیه انجام دادیم و این اقدام نیز با استقبال مردم منطقه روبرو شد. ما همچنین متحدان و شرکای بزرگی داریم ولی مساله اینجاست که هیچ کشور دیگری به شکلی که ما می توانیم، نمی تواند به این اندازه به دیگران اطمینان دهد و آنان را در برابر برخی از مهم ترین چالش ها در کنار هم قرار دهد. من این را بدون هیچ غروری مطرح می کنم و می گویم که مایه افتخار است. ما این توان را داریم و این را از سران کشورهای سراسر دنیا شنیده ام. من به صورت خاص این مساله را در طرح صلح خاورمیانه شنیدم.

وی گفت من سوال هایی را در خصوص علت ورود وزیر امور خارجه آمریکا در این مساله خوانده ام و اینکه چرا آمریکا وارد این مساله می شود در حالی که طرف های گفتگو کننده تمایلی به ادامه راه ندارد؛ این در حالی است که حقیقت امر اینجاست که آنان مایل به ادامه راه هستند. حقیقت این است که طرف ها در حال گفتگو برای عبور از این مانع هستند.

کری مدعی شد با این حال من یک چیز را اطمینان دارم؛ من هنوز رهبری را در دنیا ندیده‌ام که بگوید اگر آمریکا امروز وارد عمل نشود(!) این چیزی است که روی همه تاثیر داشته است. این مساله بر زندگی ما در آمریکا نیز تاثیر دارد. 

وی ادامه داد از این رو ما تا جایی که طرف ها خود بخواهند ادامه دهند، به تلاش های خود ادامه می دهیم. 

*** ایران
کری در ادامه با اشاره به ایران مدعی شد: همین مساله در خصوص ایران نیز صدق می کند؛ هر کشوری خطر ایران هسته‌ای را درک می‌کند. از این روست که ما تا این اندازه در کنار همه شما روی این مساله برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها متمرکز شدیم. از همان روز اول، این دولت هدف سیاست خارجی خود را جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای(!) قرار داد. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت برای رسیدن به این هدف، ما به صورت روشن گفته‌ایم که از همه عناصر قدرت ملی خود بهره می‌گیریم؛ از جمله گفتگوهای مستقیم با ایران که در حالی که من صحبت می کنم، این کار را انجام می‌دهیم. ما با جدیت و چشمان کاملا باز وارد این گفتگوها شده ایم. برای همین در حالی که گفتگو می‌کنیم، ما به اعمال تحریم‌هایی که تحت تاثیر طرح اقدام مشترک نباشند، ادامه می دهیم. همچنین پرونده این کشور را در خصوص حقوق بشر در هر جایی که بتوانیم، دنبال می کنیم. همچنین از ایران می خواهیم تا شهروندان آمریکایی، امیر حکمتی و سعید عابدینی را آزاد کند و به تلاش های خود برای یافتن رابرت لویستون ادامه می‌دهیم. 

جان کری همچنین درباره دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک قبل از ضرب الاجل بیستم ماه ژوئیه ، ابراز شک و تردید کرد و مدعی شد: من در این زمینه خوش‌بین نیستم. من همچنان در این زمینه شک و تردید دارم و با آن که نیمی از زمان تعیین شده سپری شده اما همچنان سوالاتی باقیمانده است.

کری همچنین در اظهاراتی بدون پایه و اساس ادعا کرد: آمریکا و سایر قدرتهای جهانی در طول بازرسی ها، توانایی فوق العاده‌ای در خصوص درک آنچه ایران در حال انجام آن است، دارند. ایران احتمالا پیش از این دو ماه نیاز داشت تا مواد کافی برای تولید یک بمب اتمی را تولید کند(!!!!) هرچند الزاما  این بدین معنا نبود که ایرانی ها توانایی ساخت  یک بمب اتمی را دارا هستند. میزان و حدود برنامه غنی سازی اورانیوم ایران ، مشکل‌ترین مبحث در مذاکرات به شمار می‌آید.

جان کری در حضور خود در برابر کمیته روابط خارجی سنای این کشور در واکنش به اظهارات سناتور منندز رئیس این کمیته درباره راکتور اراک مدعی شد: گزینه های زیادی برای مدیریت این مساله وجود دارد ولی مهم این است که ایرانیان راکتور آب سنگین نداشته باشند.

منندز در این نشست گفت در حالی که ما در اینجا صحبت می کنیم، توان تحقیق و توسعه ایرانیان در حال بیشتر شدن است و این به آنان امکان می دهد تا سانتریفیوژهای پیچیده‌تری را درست کنند. در خصوص پیشرفت موشکی نیز مساله همینطور است. منندز گفت در واقع از زمان شروع، این موضوع کاملا متفاوت با چیزی است که به ما گفته شد و ما به سوی آن پیش می رویم. در صورتی که به توافق نهایی رسیدید، آیا دولت آماده است که به کنگره بازگردد تا برخی مسائل را که باید بر اساس قانون برچینیم، برداریم.

جان کری ادعا کرد شکی نیست که ما بر اساس قانون ملزم به این کار هستیم. از این رو روشن است کاری که باید انجام دهیم این است که این موضوع را از طریق کنگره انجام دهیم و ما این را درک می کنیم.

کری افزود همه مسائلی که شما مطرح کردید باید گفت مد نظر هستند و بخشی از آنان نیز در گفتگوها مطرحند. موضوع تحقیق، نوع تحقیق، کلاهک ها به صورت خاص، باید شفاف سازی عمده ای در این خصوص صورت گیرد. شما به موضوع راکتور اراک اشاره کردید و ما به صورت روشن این را گفته ایم که داشتن راکتور آب سنگین هیچ مشروعیتی ندارد. 

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد اینها موضوعاتی هستند که باید در طول مذاکرات بررسی شوند. 

منندز گفت این را درک می کنم ولی در ابتدا به ما گفته شده بود که این راکتور باید برچیده شود؛ حال به ما گفته می شود که هدفی متفاوت برای آن پیدا می شود. 

کری گفت اجازه بدهید این موضوع را روشن کنم؛ اول اینکه در طرح اقدام مشترک آورده شده است که تا زمانی که روی همه مسائل توافق نشود، توافقی صورت نگرفته است. در واقع حالتی موزائیکی هست که باید در کنار هم قرار گیرند و من به شما اطیمنان می دهم که ما تا جایی که میسر است، مدت زمان لازم برای فرار هسته‌ای را بیشتر می‌کنیم.

وی ادعا کرد گزینه‌های مختلفی مطرح هستند که می توان آنها را مدیریت کرد ولی مساله مهم اینجاست که راکتور آب سنگین وجود نداشته باشد که بسیار مهم است.

وی در مورد موضوع قرار داد ایران و روسیه هم ادعا کرد: اگر وجود یک قرارداد نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه تایید شود خرید نفت ایران توسط روسیه ممکن است تحریم‌های اقتصادی آمریکا را به همراه داشته باشد.

جان کری گفت آمریکا نگرانی عمیق خود را درباره این توافق گزارش‌شده نفت در برابر کالا هم برای ایران و هم روسیه به روشنی بیان کرده است.

وی گفت: "این توافق ممکن است تحریم‌های آمریکا را علیه شرکت‌ها یا افرادی که در آن دخیل هستند به همراه داشته باشد."

رابرت منندز، عضو سنای آمریکا و رییس کمیته روابط خارجی در سنا به این توافق اشاره کرد و ارزش آن را به نقل از "برخی منابع" 20 میلیارد دلار خواند.

جان کری همچنین گفت توافق نفتی ایران و روسیه "با مفاد برنامه اقدام مشترک گروه 1+5 همخوانی ندارد."

وی ادامه داد اینها برخی از مسائل عمده ای هستند که ما هر روز و همزمان دنبال می کنیم ولی تنها مسائل مطرح نیستند. 

وی با اشاره به اوضاع سوریه و آوارگان این کشور گفت ما هر روز، روی این مساله کار می کنیم و به دنبال افزایش کمک ها به مخالفان میانه رو هستیم. 
کری گفت همه می دانیم که در دنیای امروز، سیاست خارجی همان سیاست اقتصادی و سیاست اقتصادی همان سیاست خارجی  است و برای همین سیاست خارجی ما به صورت عمده بر مبنای کمک به صنایع آمریکایی و ایجاد شراکت های تازه قرار گرفته است تا از دیگر سو، سیاست خارجی ما را نیز پیش ببرد. ما روی دیپلماسی مشترک و رونق و رفاه مشترک متمرکز هستیم. 

جان کری اذعان کرد حمله نظامی آمریکا به سوریه که در حد تهدید ماند اگر هم اجرا می‌شد بر روند جنگ داخلی در این کشور تاثیر نمی‌گذاشت.

کری که در کمیته روابط خارجی سنا صحبت می‌کرد گفت اقدام نظامی آمریکا که سال گذشته در دقیقه نود توسط باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا کنار گذاشته شد "تاثیر ویرانگری" بر نظام بشار اسد رییس‌جمهور سوریه نمی‌گذاشت.

کری افزود چنین حمله‌ای ممکن بود فقط تاثیری محدود به همراه داشته باشد.

کری گفت به موجب توافق بین‌المللی خلع سلاح شیمیایی که جایگزین حمله به سوریه شد، اکنون 54 درصد تسلیحات شیمیایی سوریه از بین رفته‌است.


وی همچنین حمایت سنا از بودجه وزارت امور خارجه را خواستار شد و تاکید کرد زمانی که صحبت از دلارهای مالیاتی به نهاد کمک های خارجی آمریکا می شود، مالیات پردازان بخش عمده ای از کمک های خود را باز پس می گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار