رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

توسعه آموزش کیفی لازمه ارائه خدمات درمانی استاندارد است

جعفریان گفت: اگر نتوانیم استانداردهای لازم را در محیط آموزشی فراهم کنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی خدمت استاندارد ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا، دکتر علی جعفریان، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه چشم انداز سلامت شبکه‌ها با اشاره به بند 13 سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی گفت: تمام بندهای سیاست‌های کلی سلامت در یک فرایند بسیار طولانی و جدی تدوین و ابلاغ شده است به طوری که صاحبنظران متعددی در آن مشارکت داشته اند.

وی با اشاره به این که در این سیاست‌ها چند سرفصل مهم وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: در مورد کیفیت و کمیت خدمات آموزش پزشکی در ایران باید گفت: در حال حاضر توسعه کیفی نیاز به توجه بیش از پیش دارد چون آموزش، محور هر تحولی در جامعه است و ما ناچار به تفکیک دو مقوله آموزش همگانی و آموزش به تیمی که قرار است در آینده خدمات ارائه دهند، هستیم.
 
توسعه کیفی را فدای توسعه کمی نکنیم

دکتر جعفریان با اشاره به این که بند 13 سیاست‌های ابلاغی نیز ناظر به آموزش به گروه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی است، توضیح داد: در برخی مقاطع از توجه به کیفیت در آموزش غفلت کرده ایم. یعنی به خاطر توسعه‌های کمی که گاه ضروری هم به نظر می‌رسیدند، دچار نقص در بخش کیفی شده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران ادامه داد: اگر می‌خواهیم درمان استاندارد ارائه دهیم، باید آموزش استاندارد داشته باشیم، و اگر نتوانیم استانداردهای لازم را در محیط آموزشی فراهم کنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی خدمت استاندارد ارائه دهند.

وی افزود: البته ضرورت‌های کمی را نمی توان نادیده گرفت ولی در حال حاضر باید تمرکزمان بر کیفیت باشد. البته لازم نیست استانداردها را یک دفعه افزایش دهیم بلکه این کار باید تدریجی انجام گیرد.
 
پتانسیل‏های پژوهشی، بالاتر از وضعیت موجود است

دکتر جعفریان در ادامه با اشاره به بند 14 سیاست‏های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه پژوهش نیز گفت: طی چند سال گذشته ایران از نظر رشد مقالات، رتبه اول را داشته است و ما در طول هفت تا هشت سال گذشته سیر صعودی را در این زمینه طی کرده ایم.

به گفته وی در حال حاضر در منطقه رقیب جدی به جز ترکیه نداریم به طوری که در حال حاضر ایران بعد از کشور ترکیه رتبه دوم را از نظر وضعیت پژوهشی در منطقه دارد.

دکتر جعفریان، گفت: نقش گروه پزشکی در تولیدات پژوهشی کشور نسبت به سایر بخش‏ها بسیار قابل توجه است منتها این بدان معنی نیست که در بخش پژوهش این گروه مشکلی وجود ندارد چون پتانسیل‏های پژوهشی، خیلی بالاتر از وضعیت موجود است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید بدون اغراق بتوان گفت ما تا 5 برابر بودجه پژوهشی که در حال حاضر در دسترس داریم را به راحتی می‏توانیم جذب کنیم. در دانشگاهی مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران مجموع بودجه پژوهشی که در سال برای پژوهش صرف، غیر از هزینه‏های پرسنلی هزینه می‏کنیم، چیزی حدود دو تا سه میلیارد تومان است.

وی با اشاره به این که این بودجه برای دانشگاهی است که 1500 نفر هیات علمی دارد و حدود 40 درصد مقالات تولیدی گروه علوم پزشکی نیز مرتبط با همین دانشگاه است، افزود: این در حالی است که ظرفیت‏های پژوهشی خیلی بالایی در این دانشگاه وجود دارد.
 
پژوهش های اصیل هزینه های سنگین در بر دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین خاطرنشان کرد: ما شاید کمتر از 50 درصد از مجموع طرح‏های پژوهشی که وارد دانشگاه می‏شود را بپذیریم به این دلیل که با کمبود منابع روبرو هستیم. ضمن این که پژوهش‏های بزرگ و اصیل که می‏تواند به مشکلات کشور کمک کند در همه جای دنیا هزینه‏های خیلی سنگینی در بر دارد ولی چیزی که ما در بخش پژوهش در کل کشور هزینه می‏کنیم، شاید به زحمت به بیش از یک درصد برسد.

دکتر جعفریان ضمن بیان این که اگر بخواهیم طبق سیاست‏های ابلاغی مرجع علمی و قطب پزشکی منطقه هم در آسیای جنوب غربی و هم در جهان اسلام باشیم، باید هزینه‏های جدی در حوزه پژوهش بخصوص در بخش علوم پزشکی را متصور شویم. این گروه پتانسیل جذب سرمایه را دارد و ما به اندازه کافی محقق، نیروی انسانی کارآمد، ایده و فضای کار در اختیار داریم.

به عقیده دکتر جعفریان کشورهای حاشیه خلیج فارس درست در نقطه مقابل ما قرار دارند یعنی پول دارند و نیروی انسانی کافی در اختیارشان نیست.
 
لزوم سرمایه گذاری بخش غیردولتی در حوزه پژوهشی

وی در ادامه اینطور توضیح داد: ما به عنوان دانشگاه‏های علوم پزشکی باید در حدی که می‏توانیم نیروهای کارآمد تربیت کرده و زمینه‏های پژوهش را ایجاد کنیم. دولت نیز باید منابع لازم برای پژوهش را ببیند ضمن این که بخش غیردولتی باید متوجه این امر باشد که سرمایه‏گذاری در زمینه پژوهش به نفع کشور است. نهادهای دیگر غیر از دانشگاه‌های علوم پزشکی اعم از دولتی‏ها و غیردولتی‏ها نیز باید بخشی از سرمایه‏های خود را صرف پژوهش کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: تکلیف ما به طور خاص نیز این است که به دنبال پژوهش‏های منجر به حل مساله و هدفمند باشیم. تعداد مقالات و رشد آنها به اندازه کافی صورت گرفته و حالا باید مراحل بالاتر را ببینیم و پژوهش‏هایی را طراحی کنیم که به واسطه آنها بار مشکلات را از روی دوش کشورمان برداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار